karsten
Beste lezers,
Ik heb een vergroter voor grootformaatfoto’s uit een kelder gehaald en moest tijdens het snuffelen en sleutelen helaas vaststellen dat de beruchte schimmel ermee aan de haal is gegaan. Bijna alle objectieven zijn aangetast, sommige echter alleen aan de buitenkant. Maar ook de condensors!
De objectieven die van binnen zijn aangetast, ga ik weggooien. Maar de condensors en objectieven met uitwendige aantasting wil ik desinfecteren.
Maar WAARMEE en kan ik de schimmel zo verwijderen dat deze zich niet in mijn laboratorium verspreidt? De hele vergroter is ongetwijfeld besmet, inclusief de kleine onderdelen, maar je ziet het alleen op de glazen. Moet het hele apparaat dus op de een of andere manier worden ontsmet?
Wie kan mij hiermee helpen met praktische chemische tips?
Met vriendelijke groet, Karsten.
Wolfram
Hallo Karsten,
Allereerst mijn medeleven.
Er is al veel over dit onderwerp geschreven.
En heel veel tegenstrijdige dingen.
De schimmels zijn geen probleem.
Die kun je met azijnreiniger verwijderen.
Maar dan blijven de sporen nog over..... .
Die zijn bijna onverwoestbaar.
Je zou de onderdelen op 140 graden in de oven kunnen zetten.
Maar de objectieven, vanwege de waarschijnlijk aanwezige ?, en de diverse lakken hoeven daar niet in.
Meestal zegt men: verwijder de schimmel zo goed mogelijk en voorkom nieuwe aantasting door droge opslag.
Aangezien de condensatoren niet gehard zijn en ook optisch niet erg veeleisend zijn, kun je ze reinigen met alles wat geen krassen veroorzaakt.
Het beste is met alcohol in een ultrasone reiniger. (Waarbij voorzichtigheid geboden is met de brandbare vloeistof)
Als je het apparaat volledig uit elkaar haalt en zo goed mogelijk reinigt, zou de schimmel bij droge opslag niet meer moeten verschijnen.
Bij de objectieven ligt het anders.
De ene schimmel is de andere niet.
De normale schimmels kun je, zoals beschreven, gewoon wegwassen.
Maar bij schimmels die de coating van de lenzen 'opeten', sta je machteloos.
Je kunt ze dan hooguit schoonmaken en kijken of de optische prestaties zijn afgenomen, en proberen met het resultaat te leven... .
Groeten
Wolfram
karsten
Bedankt alvast, Wolfram,
Azijn / azijnessence is een goed idee, dat tast de lak of het plastic ook niet aan. Ik had ook al aan Hospisept gedacht, een desinfectiemiddel uit het ziekenhuis.
Maar wat bedoel je met "alcohol in ultrasoon"? Ik had nu gelezen over n-propanol, hoe is dat beter dan isopropylalcohol?
Helaas zijn er op het internet veel onduidelijke aanwijzingen over dit onderwerp; waterstofperoxide + ammoniak?
Begrijp ik je goed: zo goed mogelijk schoonmaken en er vervolgens voor zorgen dat de schimmel zich niet opnieuw ontwikkelt, vooral droog bewaren! En dat is maar goed ook, want sporen zweven toch overal rond: in de lucht, schimmel in de douche, enz., ... dus geen angst voor "besmetting" in het laboratorium?
Met vriendelijke groet, Karsten
Wolfram
Hallo Karsten,
Ja.
Zoals we hier in het Saarland zo mooi zeggen: "Maak er niet te veel ophef over"
Schimmels, bacteriën en virussen zijn overal.
Zolang je ze geen gezellig plekje biedt, blijven ze meestal buiten.
In elke binnenlucht zitten honderden soorten schimmelsporen.
Maar alleen daar waar ze de ideale omstandigheden vinden, kunnen ze zich vestigen en vermenigvuldigen.
Hoe grondig je je vergroter ook schoonmaakt en desinfecteert, zolang hij niet droog staat, zoals in je slecht geventileerde kelder, zullen die beestjes zich steeds weer nestelen.
Ik geloof niet in al die chemicaliën.
Het zijn tenslotte gifstoffen met een beperkte werkingsduur.
Of wil je jezelf en je gezin al dat gif aandoen?
Als het om onbetaalbare onderdelen zou gaan, kun je zoiets professioneel laten doen. (Lenzen laten naslijpen en opnieuw coaten....)
Maar bij een oude vergroter?
Zoals gezegd: maak het ding schoon en zet het op een droge plek.
Al het andere zou waarschijnlijk te ver gaan.
Er zijn hier op het forum ook artikelen over schimmelvorming op lenzen.
Maar die hebben ook geen beter resultaat opgeleverd.
Groeten
Wolfram
Urnes
Hallo Karsten,
zoals Wolfram al schreef: raak in eerste instantie niet in paniek en fruit de champignons vervolgens langzaam in room (dat kon ik nu even niet laten, nu de geur van champignons vanuit de keuken hierheen waait).
Haal isopropanol bij de apotheek. Je kunt niet veel meer kapotmaken aan beschimmelde lenzen, gezien de tweedehandsprijzen van tegenwoordig. Dan veeg je de schimmel gewoon weg met een wattenstaafje. Ik heb een vochtige kelder en daar komt dat af en toe voor. Zolang de schimmel zich niet in het glas heeft gevreten of aan de binnenkant van de lenzen voorkomt, is het geen probleem. Het is jaren geleden dat ik de lenzen voor het laatst heb behandeld. Je moet wel oppassen bij oude lenzen, want bij sommige lost de alcohol de zwarte lak aan de binnenkant van de vatting op. Daar moet je gewoon een beetje voorzichtig mee zijn. Maar zelfs als de lak een beetje is uitgeloogd, heeft dat meestal geen invloed op de beeldkwaliteit.
Groeten, Sven.