Saishi
Hallo, beste forum.
Sinds september houd ik me via mijn school bezig met analoge fotografie.
Ik heb nu ook voor een zacht prijsje een vergroter kunnen bemachtigen.
Mijn vraag is nu: welke chemicaliën zijn het meest geschikt voor het volgende papier?
Ilford MG 1M 10x15/100
Als film gebruik ik de AGFA APX 100. Ik zou deze willen ontwikkelen met TENTENAL Neofin Blau. Kan ik dan ook dezelfde fixeer gebruiken als voor het papier?
Mijn vergroter is een Kaiser VCP 3502.
Mijn camera is een Canon EOS 10
Met vriendelijke groeten, Matthias
cfb_de
Mijn vraag is nu: welke chemische middelen zijn het meest geschikt voor het volgende papier?
Ilford MG 1M 10x15/100
Hallo Matthias,
elke standaardontwikkelaar zoals bijvoorbeeld Eukobrom (vloeibaar) of N113/Adotol (poeder) of warmtoonontwikkelaars zoals bijvoorbeeld Adotol liquid WA (vloeibaar), inclusief speciale oplossingen zoals blauwtintontwikkelaars. Of het papier lith-geschikt is, weet ik niet, ik heb het niet uitgeprobeerd. Maar bij jouw vraag is de wens voor een lith-print waarschijnlijk (nog) niet aanwezig.
Als film gebruik ik de AGFA APX 100. Ik zou deze ontwikkelen met TENTENAL Neofin Blau. Kan ik dan ook dezelfde fixeer gebruiken als voor het papier?
Je kunt dezelfde fixeer gebruiken als voor het papier.
Maar: niet dezelfde oplossing! Dat wil zeggen: maak een fles voor film en een andere voor papier.
Beide apparaten zouden tot voldoende goede resultaten moeten leiden :P Wat de camera te goed scherpstelt, kun je op de vergroter verpesten. Bij een 35mm-vergroter is vooral de lens belangrijk; boven 13x18 zie je dat de drielens (Rogonar, Componar, Belar) niet zo geweldig zijn. Maar je zou dat bij het fotograferen kunnen compenseren met een EOS-groothoeklens die bekend staat als even slecht :blink:
Heb je een goede handleiding? Zo niet: Om ca.
bernhardmangelsgmxde
Ik zie net dat Franz me voor was... dus even ter herhaling:
Voor MG is vrijwel elke standaard papierontwikkelaar geschikt. Ik zou N113/Adotol Konstant of Moersch Eco 4812 aanraden, die gaan allebei behoorlijk lang mee.
Over Neofin Blau kan ik niets zeggen, dat komt wel goed. Ik heb zeer goede ervaringen met AM74 en Calbe A49 / ATOMAL 49. Het zou bijzonder goed samengaan met RODINAL, dat heb ik nog niet geprobeerd, maar ik neem aan dat het voor mij te duur zou zijn.
Dezelfde fixeer is OK, maar niet dezelfde bereiding. Maak dus van hetzelfde concentraat twee werkoplossingen.
Hallo beste forum.
Sinds september houd ik me via mijn school bezig met analoge fotografie.
Ik heb nu ook goedkoop een vergroter kunnen bemachtigen.
Mijn vraag is nu welke chemicaliën het meest geschikt zijn voor het volgende papier.
Ilford MG 1M 10x15/100
Als film gebruik ik de AGFA APX 100. Ik zou deze willen ontwikkelen met TENTENAL Neofin Blau. Kan ik dan ook dezelfde fixeer gebruiken als voor het papier?
Groeten, Matthias
Saishi
Bedankt voor alle reacties. Ik heb meteen wat besteld.
Nog een vraag:
Kan je voor een lamp gewoon een gewone rode gloeilamp gebruiken?
Wolfgg
Hallo Matthias.
Dat gaat meestal mis. Het hangt ervan af of de coating van de gloeilamp de kleuren voldoende dempt waarop het papier reageert, namelijk groen en blauw. Als je al zo’n gloeilamp hebt, kun je dat zelf testen. Pak gewoon in het donker (dus met de gloeilamp nog uit) een klein stukje fotopapier uit de doos en leg het op de basisplaat van de vergroter, leg er een muntje op, doe de gloeilamp aan en wacht 3 minuten, doe dan de lamp uit en ontwikkel/fixeer het papier zoals gewoonlijk. Nu mag het muntje niet op het papier te zien zijn. Het kan geen kwaad om deze test ook bij "officiële" Dukalampen uit te voeren, omdat de toegestane minuten afhankelijk zijn van de opstelling, de lichtreflectie enz.
Groeten, Wolfgang
Tandemfahren
Hoi Matthias,
NEE! Dat wil zeggen, het kan natuurlijk wel, maar dan is je papier gewoon verpest, hihi...
Voor een studentenbudget kun je het beste op eBay op zoek gaan naar van die oude Kaiser-Duka-lampen (per dozijn goedkoper), die plastic dingetjes met een 15W-koelkastlamp en een oranjefilter. Sommige papiersoorten vragen om een roodfilter, maar dat staat normaal gesproken op de doos.
Vooral bij gebruikte lampen ALTIJD een sluiertest doen! Hoe dat gaat, staat in elk zwart-wit-handboek.
De filters slijten na verloop van tijd. Nieuwe zijn bijvoorbeeld bij de gastheer voor weinig geld te krijgen.
Het Merz-boek dat Franz noemde, is top, misschien is het zelfs in de stadsbibliotheek te vinden.
@Franz: de rozenvingerige EOS is de godin van de dageraad, zus van Selene en Helios, jij cultuurbarbaar!
nothing for ungood,
Frank
Saishi
Nogmaals bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb deze hier op eBay gevonden. Zijn die ook geschikt?
Tandemfahren
Hoi weer,
ja, dat zou moeten lukken.
Een oranjefilter maakt het licht echter helderder, in ieder geval bij hetzelfde vermogen. Of een gebruikte lamp de juiste keuze is, moet je nu zelf bepalen. Hoe lang gaat die nog mee?
Zoals gezegd, mijn advies is eerder Kaiser/Rowi enz. en nieuwe lampen.
De door Wolfgang beschreven sluiertest is de eenvoudige variant.
Je gaat als volgt te werk: voer een belichting uit op een stuk fotopapier zodat na het ontwikkelen net een dichtheid zichtbaar wordt.
Neem nog een stukje en voer de belichting uit op dezelfde manier, maar bedek in het midden een deel met lichtdicht karton.
Knip het vel nu in tweeën, bewaar de ene helft in de papieren kluis (of op een andere manier tegen licht beschermd) en stel de tweede helft ongeveer 4 minuten bloot aan het Dukalicht – overal waar het papier bij normale verwerking terecht zou kunnen komen.
Ontwikkel beide helften samen.
De grijswaarden moeten op beide helften gelijk zijn: het afgedekte gebied papierwit en de randgebieden even grijs.
Veel licht
Frank
cfb_de
@Franz:die, de rozenvingerige EOS is de godin van de dageraad, zus van Selene en Helios, jij cultuurbarbaar!
Hallo Frank,
dat weet ik heel goed. Daarom vroeg ik ook niet "wie is EOS?", maar "wat is EOS?".
Leesproblemen? Een nieuwe bril nodig? :blink:
SCNR,
Franz
Tandemfahren
Hoi Franz (is Matthias zich net aan het verliezen in zijn eigen thread?),
hihi, als ik eens de slimmerik uit me haal, werkt het nog steeds averechts... de, die, dat, van de EOS...
grmblgrmblmaarhetiswelwaargrmbl
:-) Groeten
Frank
Saishi
Ik heb de lamp nu goedkoop op eBay gevonden.
Ik laat dan wel weten of het gelukt is.
Oké, en nu leg je me alsjeblieft nog even uit hoe dat zit met die EOS :blink:
Tandemfahren
Ach Matthias,
het is toch zo simpel:
Eos, de zus van Selene enzovoort
EOS, het electro-optische systeem dat begin jaren tachtig door Canon werd geïntroduceerd als eigen standaard voor lensvattingen, een volledig elektronisch AF-systeem.
Maakt het mogelijk om op een efficiënte manier uitstekende foto's te maken, wat de ongelovigen daar ook van mogen zeggen (zie cfb, die).
EOS, de supergave camera, vette foto's, mega-gaaf, te gek!
Alles in orde in Cambodja?
Ondanks alles veel licht
Frank
Saishi
Helaas heb ik mijn lamp vandaag gemist.
De oude rode lamp die we nog thuis hadden, heeft de test helaas niet doorstaan.
Ik heb nu de fixeer en de ontwikkelaar aangemaakt. Mijn vraag is nu:
Hoe lang zijn de chemicaliën in de originele fles houdbaar en hoe lang de met water gemengde?
Groeten, Matthias
bernhardmangelsgmxde
Dat hangt ook sterk af van welke chemicaliën je nu precies hebt besteld.
Groeten
Bernhard
Ik heb mijn lamp vandaag helaas gemist.
De oude rode lamp die we nog thuis hadden, heeft de test helaas niet doorstaan.
Ik heb nu fixeer- en ontwikkelvloeistof aangemaakt. Mijn vraag is nu:
Hoe lang zijn de chemicaliën in de originele fles houdbaar en hoe lang de met water gemengde?
Groeten, Matthias
Saishi
Hé, ik heb
TETENAL Eukobrom liquid 1 liter en TETENAL Superfix Plus 1 liter besteld.
Groeten, Matthias
cfb_de
Hé, ik heb dus
TETENAL Eukobrom liquid 1 liter en TETENAL Superfix Plus 1 liter besteld.
Groeten, Matthias
Eukobrom gaat bijna eeuwig mee, zelfs de oplossing kan nog worden gebruikt als deze bruin is geworden. Ik heb eens 12 liter moeten aanmaken en heb dit vervolgens zonder problemen in bijna twee jaar opgebruikt. Oh ja: ontwikkelaars bedek ik altijd met Protectan (of aanstekergas).
Superfix is wat kritischer. Als er witachtige, gele neerslag in het concentraat te zien is of als de vloeistof begint te stinken: weg ermee. Het concentraat zou echter ook minstens een jaar houdbaar moeten zijn.
Met vriendelijke groeten,
Franz
bernhardmangelsgmxde
Superfix is wat kritischer. Als er in het concentraat witachtig-gele neerslag verschijnt of de bouillon begint te stinken: weg ermee. Het concentraat zou echter minstens een jaar houdbaar moeten zijn.
Ik heb Superfix als vrij onkritisch ervaren. Ik heb ooit een fles gekocht, ben daarna overgestapt op Calbe A300 (omdat ik bij een of andere handelaar had gelezen dat dat beter geschikt was voor barietpapier)... geloof dat ik het 3 jaar later nog zonder problemen heb gebruikt. Ook is de oplossing bij mij nooit bedorven (hoewel ik daar soms langere pauzes in had). Ik weet niet of dit een algemene eigenschap is van geurloze / neutrale fixeermiddelen, maar ik kan het me goed voorstellen; Amaloco geeft voor zijn X88 ook een zeer goede houdbaarheid aan.
Groeten
Bernhard
Saishi
Oké, bedankt voor de info.
Ik ben dus maar eens aan de slag gegaan om een foto te ontwikkelen.
Ik heb de foto in het pikkedonker gemaakt, omdat ik nog geen Duka-lamp heb.
De foto is ingescand en ziet er in werkelijkheid helderder en levendiger uit. Hij ziet er in het echt dus beter uit.
Graag jullie mening hierover.
Ik ben een foto
cfb_de
Hallo Matthias,
Dat ziet er al heel goed uit. Er zit zwart op, en wit ook, dus je hebt de juiste belichtingstijd en gradatie al gevonden. Dat de foto over het geheel genomen niet helemaal van goede scherpte heeft, kan aan de scan liggen.
Maar je kunt duidelijk een film zo belichten en ontwikkelen dat er kopieerbare negatieven uitkomen. En die krijg je ook op papier. Ga zo door!
Met vriendelijke groeten,
Franz
Saishi
Hartelijk dank voor je bijdrage.
De foto heeft een goede scherpte, maar dat komt echt door de scan. Het hoofd is scherpgesteld en de achtergrond is wazig.
Nog even een kleine vraag terzijde.
Wat bedoel je met gradatie?
Edit: Verdorie! Ik heb net mijn papier verpest, er zit nu een zwarte rand op. Ik had de doos open laten staan.
GRUML!