Moet het negatief van de Fuji FP 100-instantfilm ook in natriumsulfide worden geklaard? Op de verpakking staat niets over de verdere verwerking van de negatieven en in het gegevensblad wordt alleen beschreven hoe je het negatief op de juiste manier weggooit.
Hallo Steffen,
ik heb vrij goede ervaringen met de Fuji FP 100C wat betreft het negatief:
- Eerst laat ik de foto ongeveer 4 minuten ontwikkelen. Na 4 minuten 'schakelt' de chemie zichzelf uit en ontwikkelt niet verder. Voor het positief maakt het naar mijn ervaring niet uit of je langer dan de aanbevolen 2 minuten laat ontwikkelen.
- Vervolgens verwijder ik de restanten van de ontwikkelaar van het negatief door het plat tussen beide handen onder de waterstraal in de wasbak te houden (bij ongeveer 20 °C) en met wat druk de ontwikkelaar weg te wrijven. Eigenlijk kun je hierbij niet veel fout doen, zolang je het negatief maar niet vouwt.
- Om de zwarte beschermlaag op de achterkant te verwijderen, gebruik ik het reinigingsmiddel "Domestos Grot Buster" (verkrijgbaar in elke drogisterij). Dit zou naar verluidt het enige middel zijn dat nog het juiste bleekmiddel bevat dat hier nodig is. Ik smeer de achterkant met een kwast vol met het gelachtige Domestos en let er nauwlettend op
dat er niets op de voorkant komt, want daar lost het de filmlaag onmiddellijk op.
- Even afspoelen en klaar.
- Optioneel kun je het negatief daarna behandelen met een normale zwart-wit fixeer, ik gebruik daarvoor Adox Adofix van de Hausherrenshop. Bovendien kun je de negatieven nog in Aqua Dest+bevochtigingsmiddel baden om ervoor te zorgen dat ze goed drogen. Maar beide vind ik meestal te veel werk, de resultaten zijn ook zo prima. Hoe de negatieven er over een paar maanden uitzien, kan ik natuurlijk niet zeggen.
Nog wat tips:
De volgorde van het verwijderen van de ontwikkelaar en het afschuren van de achterwandlak maakt niet uit. Inmiddels is gebleken dat het handig is om eerst de achterwand weg te bleken, en wel met al het overige gedoe nog aan het negatief, zodat je het goed vast kunt houden en de randen worden beschermd door de witte strepen. Minder bleekmiddel is beter, dan vloeit het niet zo snel uit.
Ik heb met succes negatieven uit exemplaren van meerdere dagen oud gehaald, allemaal geen probleem.
Inmiddels verzamel ik gewoon de complete tegenstukken van het positief zonder enige behandeling, en maak ik dan om de paar dagen de negatieven in één keer af.
Groeten,
zoomie
PS: Stel gerust nog vragen over het proces als er nog iets onduidelijk is ;-)
PSII: Draag tijdens het proces latexhandschoenen, het bleekmiddel en de ontwikkelaar zijn niet bepaald huidvriendelijk!