Goedendag,
ik merk dat mijn Gossen Profisix (die net in de werkplaats is geweest voor een controle) altijd ongeveer 2/3 stops meer aangeeft (objectmeting) dan mijn Nikon-camera’s (FM2, FE, F90). Heeft dit te maken met het feit dat het meetveld of de meethoek zo verschillend is? Het verschil is ook waarneembaar op een gelijkmatig belichte grijskaart. Ik kijk uit naar jullie ervaringen. Bedankt
Met vriendelijke groet
Andreas
Toen ik mijn Profisix ter reparatie had, kwam hij terug met een meetrapport waaruit bleek dat de afwijking van de nominale lichtwaarde bij lichtwaarden boven 1 (bij 15 DIN) consequent minder dan 1/10 stop bedroeg. Bij lichtwaarden onder 1 was deze slechts + 1/10 stop. Vergelijkingen met een nieuwe Digisix en de interne belichtingsmeters van een Nikon F100 en een Rolleiflex 6003 lieten 100% overeenstemming zien. Ik heb ergens eens gelezen dat Gossen kalibreert op 12% (of iets dergelijks) en Nikon op het gangbare 18% grijs. Na mijn eigen vergelijking vind ik dat onzin.
Om je Belis te vergelijken heb je trouwens geen grijskaart nodig. Neem gewoon een GROOT, egaal gekleurd en homogeen verlicht oppervlak. Dan hoef je je ook geen zorgen te maken over afwijkende meetcirkels.
Met vriendelijke groeten,
Siegfried