Andreas1
Goedenavond,
Ik heb mijn eerste films getest met de Eco-ontwikkelaar (Delta 400). Ik ben begonnen met de ontwikkelingsgegevens uit het gegevensblad: 20 graden, 10,30 min, ISO 400. De eerste meting leverde het volgende op: Zone I = 0,08 log dichtheid en Zone VIII = 0,91 log dichtheid. Opvallend hoge achtergrondnevel van 0,4 log dichtheid, lijkt me dat veel? Bij de tweede poging heb ik de ontwikkeltijd verlengd tot 11,30 min bij 20 graden. Nu had ik in zone I = 0,13 log en zone VIII = 1,10 log. Zone VIII was voor mij nog te laag en het contrast ook. Dus heb ik nog een poging gedaan en deze keer de temperatuur met een graad verhoogd, dus naar 21 graden (ik gebruik een temperatuurbox). Ik heb de film belicht met 500 ISO en weer 11,30 min ontwikkeld en het volgende bereikt. Zone I = 0,16, zone VIII = 1,19. De gammawaarde is nog steeds te laag vanwege de hoge zone I en II. Dus zou ik de film nu met 640 ISO moeten belichten en de tijd nogmaals verlengen. Wat ik niet begrijp, is dat ik dan al bijna een N+1-ontwikkeling zou hebben. Ofwel geeft mijn thermometer te weinig aan, ofwel werkt de densitometer niet. Bovendien vind ik het vreemd dat ik de ISO-gevoeligheid zo ver moet verhogen om in zone I een dichtheid van 0,10 te bereiken. De belichtingsmeter van mijn camera zou moeten kloppen, de andere twee camera's van mij geven tenminste dezelfde waarden aan. Ik heb de test met een grijskaart gedaan bij bewolkte hemel. En wat me ook opvalt, is dat de afdrukken een zeer geaccentueerde korrel hebben, voor Delta 400 (24x30).
Ik ben blij met alle adviezen en ervaringen.
Met vriendelijke groet,
Andreas