Rolf-Werner
Afgelopen weekend heb ik een zak Adotol Konstant (5 l) aangemaakt. De zak had als productiedatum februari 2017.
€
Het poeder was al zandkleurig, niet meer wit, en de ontwikkelaar ziet er nu uit als dikke zwarte thee. Hij ziet er nu al uit zoals hij er normaal uitziet als je hem lang in de bak laat staan.
€
Natuurlijk werkt de ontwikkelaar, maar ik vraag me af of hij echt net zo lang meegaat als anders. De oude soep die ik onlangs heb weggegooid, was na bijna een jaar nog lichter van kleur dan deze (zoals appelsap). Eigenlijk jammer, ik had hem moeten bewaren, maar ik dacht: nu het duika-seizoen voor mij begint, wil ik weer vers spul.
€
Er zijn nog twee zakjes over, die worden aan de rand ook al bruin.
€
Moet ik dit vertrouwen, of gaat het mengsel dan toch te snel bederven? Er is waarschijnlijk vocht binnengedrongen, toch?
€
Bedankt voor alle tips!
€
Rolf
€
ThomasPauly
Ik had hetzelfde probleem (productiedatum juni 2017). Ik vermoed dat de doorzichtige plastic verpakking niet zuurstofdicht is, waardoor het poeder al gaat oxideren. Ongeacht de kleur heb ik de ontwikkelaar zonder waarneembare verandering in de ontwikkelingskwaliteit kunnen gebruiken tot aan de op de verpakking vermelde gebruikslimiet van 4 m²/l. Het betrof echter PE-papier, waarin zelf ontwikkelingsstoffen zijn opgeslagen. Bovendien heb ik de oplossing binnen een week opgebruikt.
Groeten
tepe
Rolf-Werner
Ik had ook de indruk dat de lasnaad niet helemaal goed afgedicht is.
?
Maar als het eenmaal normaal werkt, is het natuurlijk niet erg. Ik dacht alleen dat het effect misschien wel een beetje beperkt zou kunnen zijn.
?
Wat is dat voor materiaal dat daar bruin wordt? Weet iemand dat hier? Misschien is het wel niet zo erg.
?
Groeten
Rolf