Hallo Grommi,
Zorgt deze werkwijze met afwasmiddel ook voor de langste houdbaarheid van de kleuren? Dat is helaas het zwakke punt van C41
Wolfgang
Ik gebruik alleen dermatologisch getest afwasmiddel :-D
€
Grapjes terzijde, Wolfgang, natuurlijk kan ik als hobbylaborant niet bewijzen dat deze methode de grootst mogelijke houdbaarheid biedt. Kun jij het tegendeel bewijzen? Ik ken in ieder geval geen nadelen, ook niet van langdurige gebruikers en professionals, die het eigenlijk zouden moeten weten.
€
Dat minuscule hoeveelheden onbekende stoffen uit een druppel afwasmiddel per kwart liter, na het verwijderen van de grootste resthoeveelheid van het negatief, nog enig effect op de negatieven zouden hebben, is mij volstrekt onbegrijpelijk. Maar of ik mijn handen in water met formaline zou baden – nou, ik denk het niet. Afgezien daarvan is het formalinegehalte tegenwoordig veel lager dan twee of drie decennia geleden, en daarmee begeven we ons waarschijnlijk op het terrein van speculatie over bijna homeopathische verdunningen.
€
En vlooien heb ik – met alle respect – nog nooit horen hoesten. Mijn zelfontwikkelde negatieven zijn in ieder geval vele malen beter dan de deels onvoorstelbaar vervuilde negatieven die ik hier heb liggen van massaverwerkers uit voorbije decennia. Dat kleurennegatieven echter, hoe ze ook zijn verwerkt, bij lange na niet de houdbaarheid hebben van hun zwart-wit broers, is wel voldoende bewezen. Wie het nageslacht wil verblijden met zijn kleurenfoto's, moet waarschijnlijk iets heel anders bedenken. Bijvoorbeeld afdrukken met pigmentinkten, dat doet tegenwoordig elk beter warenhuis met een fotoafdeling. Vanuit het oogpunt van archiefveiligheid is de hybride methode daar duidelijk superieur.