Sorry voor het late antwoord, ik had problemen met mijn account, maar de baas heeft het opgelost, nogmaals bedankt! :rolleyes:
Ik vroeg me ook af waarom je bij een vloeibaar concentraat warm water moet gebruiken. Ik citeer even uit de
technische gegevens Agfa SW-chemicaliën – Papierverwerking uit 2004:
NEUTOL, NEUTOL Liquid NE, NEUTOL Liquid WA
...
Aanmaakvoorschriften
Het ontwikkelconcentraat wordt met water van ca. 30 °C aangevuld tot het gewenste eindvolume en goed gemengd. De ontwikkelaar is na afkoeling tot de werktemperatuur klaar voor gebruik.
Toen heb ik een kleine test gedaan en telkens een hoeveelheid bereid met een watertemperatuur van 20 °C en 30 °C. Je kon zien dat het mengsel met het "koude" water in de eerste minuten bij het bekijken in een glazen fles nog strepen vertoonde, alsof het water en de ontwikkelaar nog niet volledig waren gemengd. De volgende keer heb ik na 15 minuten gekeken, toen waren beide even goed gemengd en waren er geen strepen meer te zien.
Wat ik ook heb vastgesteld, is dat beide mengsels kort na het mengen iets waren afgekoeld, misschien een chemische reactie? In ieder geval was de 20 °C-oplossing direct na het mengen nog maar 18-19 °C (voor zover ik dat met mijn eenvoudige thermometer kan meten). Aan de kamertemperatuur kan het eigenlijk niet hebben gelegen, die lag zelfs boven de 20 °C en het verdampingsoppervlak in de fles was ook klein.
Deze twee punten lijken dan ook de reden te zijn dat Agfa voor de zekerheid aanbeveelt om het mengsel met warm water te bereiden. Ik ga in de toekomst echter gewoon kamertemperatuur water gebruiken. Tegen de tijd dat het eerste papier in de bak gaat, is het mengsel al lang klaar en is de temperatuur weer normaal.
Groeten
Matthias