Hallo,
Hartelijk dank voor de nuttige antwoorden!
Ik heb een print tegen de doek aan gedroogd. Dat werkte tot nu toe goed, maar zitten er nu allemaal pluisjes van de doek op de foto? Hoe kan ik dat voorkomen?
Groeten
Andreas
Hallo Andreas,
dat met de pluisjes kende ik vooral van vrij nieuwe doeken. Ik verwerk mijn prints al jaren als volgt:
normale verwerking tot het uitwassen, daarna laat ik de prints ca. 15 minuten aan de rand van de bak uitlekken, vervolgens komen ze 1-2 uur bij kamertemperatuur op een zelfgemaakt droogrek (houten latten met vliegengaas uit de bouwmarkt). Daarna gaan de prints met de bedrukte kant naar beneden onder de pers (die heeft een thermostaat) – bij ca. 40 °C gedurende 20 minuten. Ik heb een timer tussen de pers en het stopcontact geschakeld; de pers begint pas te verwarmen als de timer wordt ingeschakeld (de prints gaan dus op de koude pers). Ik laat de prints dan in de pers zitten totdat ik me weer herinner dat ze daar nog liggen :rolleyes:
Nou ja, ik laat ze graag een nachtje liggen. Als dat niet mogelijk is, omdat ik veel prints wil maken, laat ik de pers afkoelen, leg ik de gedroogde prints in een verzwaard droogboek (vloeipapier) en haal ik ze er de volgende dag weer uit.
Mijn afdrukken zijn echt plat en pluisvrij.
Veel groeten en veel succes!
Oliver