Hallo Gilbert,
ook de te losse wikkeling van de film tijdens de belichting wijst op een gebrek aan veerkracht achter de aandrukplaat; deze moet samen met de afgiftespoel het filmtransport afremmen.
Ter vergelijking: bij een moderne camera zoals de M645 moet ik 320 g op de aandrukplaat leggen voordat deze begint te zakken. Als de aandrukplaat dus al bij een aanzienlijk lager gewicht tegen de achterkant aanligt, zijn de veren versleten. Misschien kun je ter test een beetje schuimrubber achter de aandrukplaat plaatsen om te helpen.
Groeten, Wolfgang
Hallo Wolfgang
Ja, je hebt gelijk. Ik heb met de brieffweegschaal de tegendruk van de aandrukplaat gemeten, wat nogal wankel was. Bij ca. 180 g is ze in ieder geval doorgezakt. Nu heb ik alle vier de hoeken voorzien van kleine schuimrubberen kussentjes. Helaas is het weer momenteel zo slecht dat ik geen 100 ASA-film kan belichten met de Nettar, die sowieso diafragma 8-11 nodig heeft om goed af te beelden. Zodra ik een film heb belicht, laat ik het resultaat weten. Ik ben benieuwd.
Hartelijk dank voorlopig.
Groeten, Gilbert
Goed. Zoals beloofd, de ervaring nadat ik mijn volgende film heb belicht en ontwikkeld. Ik heb nachtopnames gemaakt met Adox CHS 100 rolfilm in mijn Nettar, die ik, zoals Wolfgang had geadviseerd, bij de aandrukplaat heb onderlegd met stukjes schuimrubber. De belichtingstijden lagen tussen de 20 en 40 seconden en ik heb de film ontwikkeld op 200 ASA (20 min. in APH09). Het probleem met de golvende rand is volledig verdwenen. De rand is scherp en kaarsrecht. Ook de scherpte lijkt op het eerste gezicht te zijn verbeterd. Ik ben enthousiast en bedank je hartelijk voor het goede advies.
Met vriendelijke groeten
Gilbert