stickser Hoi. Ik zou graag eens willen uitproberen hoe het eruitziet als je een zwart-witfilm op een andere zwart-witfilm belicht. Dan zou er toch een positief beeld moeten ontstaan, alleen dan op een zwart-witfilm. Heeft iemand dit al eens gedaan en kan hij of zij me wat tips geven, vooral wat betreft de belichtingstijd? Ik kan dat niet echt inschatten en dat zou me waarschijnlijk een paar films besparen die anders in de prullenbak zouden belanden. Hartelijk dank en groeten!
MichaelLaun Hallo stickser, Natuurlijk kan dat. Je kunt de negatiivstrook (in volledige duisternis) rechtstreeks op een zwart-witfilm leggen, deze met een glasplaat verzwaren zodat hij goed plat ligt, en belichten (met kamerlicht, onder de vergroter of met een flits – de belichtingstijd moet je met vallen en opstaan bepalen). Of span het negatief in een diakopieerhulpstuk en fotografeer het. Beide methoden leveren een 1:1-positief van het negatief op. Groeten Michael
CPD Hoi, Je kunt ook eens in de catalogus kijken! Op pagina 9 staat de ADOX Display Film. Daar kun je mee vergroten en ook contactafdrukken maken. Het materiaal is orthochromatisch gesensibiliseerd, zodat je bij rode donkerekamerverlichting kunt werken. Ciao!
oliver_dresden ...in principe kun je op deze manier prima zwart-witdia's maken, en die zien er bij projectie echt geweldig uit. Het gebruik van orthochromatische film loont de moeite, omdat de donkere kamer immers zwak rood verlicht mag zijn. Belichtingstijd tussen 1 en 2 seconden, ontwikkeling in Dokumol 1+5, 4 minuten. Als hulpmiddel kun je een Leitz ELDIA gebruiken, die is tweedehands te koop voor ongeveer 20 euro. Maar: de glasplaat waarmee je het negatief en de film tegen elkaar drukt, moet zo perfect schoon zijn, dat je er wanhopig van wordt... Groeten, Oliver
cfb_de Belichtingstijd tussen 1 en 2 seconden Bij welk licht dan? Wit licht. Met vriendelijke groeten, Franz