Dennis
[size=2]Hallo allemaal!
Ik richt me tot degenen die nog steeds af en toe de [color="#006400"][font="Impact"]Weimarlux CdS-belichtingsmeter[/color] raadplegen :) :)
Het was gewoon mijn eerste belichtingsmeter toen ik vijftien was en hij heeft me bijna nooit in de steek gelaten, behalve......
Door de jaren heen kwam het bij mij steeds weer voor dat het veerstaaldraadje, dat het lichtbegrenzende diafragma (bereikschakeling) aandrijft, uit het daarvoor bestemde gaatje in het diafragma glijdt. Dus de belichtingsmeter open schroeven, het draadje erin rijgen, en dat was dan weer goed voor vijf seconden, vijf dagen, of soms zelfs vijf jaar.
Vandaag is deze reparatie niet meer goed gelukt. Het diafragma glijdt na al die jaren intensief gebruik en ondanks "smering" met de stearine van een theelichtje zo'n 10 jaar geleden gewoon niet meer zo optimaal in zijn – na tweeënhalf decennium gebruik blijkbaar enigszins versleten – plastic groef.
Dus wat te doen? Het advies van Belis was voor mij, uit ervaring, sowieso vooral in het halfduister van belang. Logischerwijs heb ik het diafragma er gewoon helemaal uitgegooid, zie ik daarmee af van het "daglichtmeetbereik", en heb ik nu een rasechte schemerlichtmeter. :ph34r:
Waarom vertel ik jullie dit allemaal? Tja, ik weet het ook niet.
Misschien moet het een bedankje zijn aan de DDR-foto-industrie voor het kwaliteitsproduct, gecombineerd met wat late suggesties voor verbetering :D
Voor de volledigheid en om dit feit eindelijk eens bekend te maken:
Vanaf illegaal beklommen jachthutten moet je de Weimarlux niet zomaar vanaf 7 meter hoogte naar beneden gooien. Dat is in 1990 gebeurd met een vriend van mij. Dit voorval betekende destijds het abrupte einde van zijn Weimarlux CdS.
Wat kostte die? Iets van 65 DDR-mark?
[/size]
michael-kielgmxnet
Ja, de Weimarlux was ook mijn eerste echte aankoop, en hij heeft me goed gediend. Maar uiteindelijk heb ik hem toch vervangen door een nieuwer digitaal model.
Wolf_XL
...nou ja, de Weimarlux is zeker niet slecht – maar je moet je echt alle grofheden achterwege laten. De binnenkant is zo delicaat – wie dat eenmaal heeft gezien, durft in het bijzijn van een Weimarlux niet eens meer te hoesten... ;-)