highscore
Hoi allemaal
Sinds kort laad ik Pocket Film-cassettes opnieuw.
En wel met UN 54 16mm-film.
Om ze in mijn Pentax Auto 110 te gebruiken.
En ik ben enthousiast over de kwaliteit die deze gelamineerde, licht vergrijsde film in combinatie met deze camera levert.
Afhankelijk van de ontwikkelaar zijn de verschillen echter aanzienlijk.
In RODINAL zie je vanaf 13 x 18 cm al een korrelig oppervlak bij het vergroten.
In de Wehner-ontwikkelaar zie ik echter hooguit de resolutielimieten van de 30 mm-lenzen naar voren komen.
Maar geen korrel.
Ook de LQN van Foma werkt erg goed met deze film.
Wat de Pentax betreft, moet ik zeggen dat ik de perforatiesensor (de pin) heb moeten wegslijpen om de 16 mm-film te kunnen gebruiken zoals ik dat wilde.
Daarbij ben ik echter de transportvergrendeling kwijtgeraakt, wat me af en toe een leeg stuk op de film oplevert.
Ik gebruik de camera graag voor straatfotografie.
Omdat de camera er meer uitziet als speelgoed dan als een serieuze spiegelreflex.
Daardoor is authentiek fotograferen zonder problemen mogelijk.
Daarbij komt ook de enorme scherptediepte, die de lens bij multifocale instelling levert.
Zijn er hier op het forum nog anderen die zich onder andere bezighouden met 16mm-film en/of pocketfilm?
Groeten
highscore
Wolf_XL
...ik ga ook af en toe op pad met Minox, Pocket of 16 mm. Voor Pocket en 16 mm gebruik ik ook het liefst Orwo UN54 (in D-76) – maar dan wel vers... Die is vers van de rol verkrijgbaar bij Kinotechnik Wittner... Lomo vult zijn Orca trouwens ook met UN54...
highscore
Ja, bedankt Wolf.
Voor de tip dat hij ook nog vers verkrijgbaar is. Dat wist ik niet!
En zo erg grijs wordt hij nu ook weer niet.
Alleen is hij nu niet meer geschikt om om te draaien.
De opties die (mij) te binnen schoten, waren immers:
- slitten
- 16 mm Foma
- de baai
De rol van 122 m die ik nu gebruik, is waarschijnlijk genoeg voor ongeveer 200 opnames.
En zoals ik al schreef: de resultaten zijn erg goed.
Maar wat ik vooral leuk vind aan deze manier van fotograferen, is dat
ik bij de Pentax niets anders kan instellen dan de afstand!
Het is tenslotte een volautomatische camera.
Het gaat alleen om de situatie of het motief.
Wolf_XL
...maar bij al die pocketcamera’s mag je niet vergeten dat deze camera’s eigenlijk alleen bedoeld waren voor kleurenfilm. Om een goede kleurverzadiging te bereiken, belichtten de camera’s doorgaans bijna altijd een stop te veel. De Minolta Autozooms hebben gelukkig een belichtingscorrectie tot ± 2 stops. Bij de Pentax moet je een beetje spelen – als je er alles uit wilt halen. Of je gebruikt verlopen film – dan klopt de gevoeligheid weer... ;-)
highscore
Nou ja
Zoals ik al zei.
Geen instelmogelijkheid!
En als de wat oudere un54 misschien ook eerder wat ‘geduwd’ dan ‘getrokken’ uit de ontwikkelaar komt.
Alleen een ontwikkelaar die de gevoeligheid verhoogt en compenserend werkt, kan mij dan aan een beter resultaat helpen.
Hier lijkt de Wehner mij het meest geschikt.
Maar de LON lijkt me ook goed bij het karakter van de un54 te passen.
Met de D76 heb ik nog nooit gewerkt.
De rest compenseer ik indien nodig in het positiefproces bij handmatige splitgrade.
Ik ben in ieder geval erg tevreden over mijn afdrukken van gisteren.
Alleen de iets magenta-gedomineerde belichtingstijden zullen me ertoe brengen de ontwikkeltijd van de negatieven nog iets aan te passen.
Over het algemeen pas ik mijn proces dus aan de camera en mijn apparatuur aan!
Groeten
Highscore
Gast
Het is leuk om te merken dat ook anderen graag met pocketfilm fotograferen. Ik heb zelf een Pentax Auto 110 Super, gekocht in 2016, met 3 lenzen, een zonnekap, filters, een flitser en een filmspoel.
Ik wist tot nu toe nog niet dat de pocketcamera's altijd minstens één stop overbelichten, maar dat komt mij uitstekend uit, want ik gebruik uitsluitend verlopen materiaal. Het mooie is dat je bij de Super nog een tegenlichtinstelling hebt, en je dus op verlopen film nog een extra stop kunt zetten, wat eigenlijk altijd beter is.
Helaas heb ik het vermoeden dat er iets mis is met mijn Pentax. Ik heb in 2016 en 2017 ongeveer 15 filmrolletjes volgeschoten. Onlangs heb ik er 5 (Kodak Kodacolor II, Kodacolor Gold en Kodacolor 200), allemaal ergens in de jaren 80 verlopen, naar Pixelnet gestuurd om te laten ontwikkelen. Na een korte wachttijd kwamen ze ontwikkeld terug, met een teleurstelling: 3 van de 5 films vertonen geen enkel spoor van een beeld op de negatieven. Je kunt de belichte nummers wel herkennen, maar er staan geen beelden op. Eén film is volledig belicht, ik heb hem bij Flash Foto München laten afdrukken, de resultaten zijn onberispelijk. Zeer korrelig natuurlijk en met kleurverschuivingen enz., maar nauwelijks sluier erop.
Eén film vertoont 3 negatieven die in orde zijn, die ik ook heb laten afdrukken. 6 negatieven vertonen een onbestemd kluwen van kleuren en vormen; ze zijn dus wel onderworpen aan belichting, maar er is geen motief te herkennen. De overige van de in totaal 24 negatieven zijn weer leeg, net als bij de andere 3 films.
Hebben jullie enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? De sluiter van de camera werkt, als ik ernaar kijk, waarschijnlijk perfect, kan het zijn dat hij soms gewoon niets doet? Hoewel ik hem altijd luid heb horen klikken...
Zijn er nog andere verklaringen of vermoedens voor dit probleem?
Ik zou erg blij zijn met een antwoord!
Groeten BayernFilm
?
Wolf_XL
...misschien eens de accu controleren of vervangen door een nieuwe...
Gast
Dat heb ik voor het eerste gebruik gedaan; ik heb er twee nieuwe batterijen in gedaan. De ledlampjes werken ook perfect...