CPD
Hallo,
Nu
hier ook al naar de nieuwe opvolgers van Agfa is verwezen, heb ik een nieuwsgierige vraag:
Is er al een definitieve datum bekend waarop we de marktintroductie kunnen verwachten? Is er ook al iets bekend over de prijzen van de filmrolletjes?
Met vriendelijke groeten
CP
MirkoBoeddecker
Ja, een eerste productie van 35mm-film met 400 ASA staat gepland voor eind februari.
We kunnen echter pas achteraf nauwkeurige informatie geven over de eigenschappen.
Het lijkt erop dat de nieuwe film een fijne korrel heeft, maar daarvoor moet hij opnieuw in de ontwikkelaars worden getest.
We moesten verschillende cruciale grondstoffen vervangen, omdat de oude niet meer verkrijgbaar waren.
Daardoor was de inspanning in totaal relatief groot (veel proefopzetten en testgietingen) om de film zo dicht mogelijk bij het origineel te houden.
Bij de 100 is het niet zo ingewikkeld, maar daar kunnen we vanuit marktperspectief helaas nog niet aan beginnen.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
michael-kielgmxnet
Een fijner korrel is meer dan wenselijk; wie de oude APX 400 kent, weet dat die niet bepaald uitblonk in een fijne korrel. Verder wens ik jullie veel succes met de verkoop en kijk ik uit naar de eerste exemplaren.
CPD
Hallo,
Dat klinkt in ieder geval al goed. Ik ben echter uitsluitend geïnteresseerd in rol- en vlakfilm.
Wanneer kunnen we die verwachten? Nog dit jaar?
Ik ben nu toch wel benieuwd naar de 400. Ook al vond ik die vroeger niet zo geweldig. Maar nu, na de 'verjonging'. :ph34r:
Met vriendelijke groeten
Urnes
Hallo Mirco,
hoe zit het met het dragermateriaal? Is het nog steeds zo dik en heeft het de neiging om naar binnen te buigen? Of is er iets nieuws en moois dat ook tijdens het scannen vlak blijft liggen? En dan natuurlijk de onvermijdelijke vraag over de prijs... tja... misschien zo ongeveer... Ilford is immers behoorlijk in prijs gestegen.
Groeten, Sven.
Rotti
Voor een degelijk vervaardigde opvolger van de APX 100 en een verbeterde APX 400 ‘Made in Germany’ ben ik best bereid om de prijzen van Kodak-analoge film te betalen.
Aangezien mijn KB nu helemaal op is, ben ik alleen nog maar geïnteresseerd in rolfilm.
KlausWehner
Hallo allemaal,
De APX 400 is/was een uitstekende film!
Hij had alleen een paar kleine specifieke zwakke punten, waardoor het niet eenvoudig was om zonder problemen topresultaten te behalen.
Ik denk dat de film daarom nooit de aandacht en waardering heeft gekregen die hij eigenlijk verdiende.
De APX 400 heeft een zeer laag contrast. Als je dan ook nog eens motieven met weinig contrast fotografeert (landschap in de regen), is er (bijna) geen enkele ontwikkelaar die voldoende contrast in de film tevoorschijn tovert.
Het gevolg: er moet met zeer hard papier worden vergroot – dat leidt onvermijdelijk tot een sterk zichtbare korreligheid.
De APX 400 bereikt niet echt zijn nominale gevoeligheid – (net als vrijwel alle andere films). De werkelijke gevoeligheid bedraagt 200 tot 250 ASA / 24 tot 25 DIN.
Als men de film daadwerkelijk op de nominale gevoeligheid belicht, is de detailweergave in de schaduwen al verdwenen. (En op dit punt is de APX400 inderdaad gevoeliger dan bijvoorbeeld de HP5).
Als de APX400 correct wordt behandeld: juiste belichting 200-250 ASA en een contrastrijke ontwikkeling (eventueel met een hogere concentratie van de ontwikkelaar), levert de film resultaten op die bijna niemand van hem verwacht: fijne korrel, zeer hoge scherpte, scherp contrast, rijke toonwaarden.
Ik ben er zeker van dat dit ook van de nieuwe ADOX 400 te verwachten is en zou heel graag zien dat de juiste belichting en ontwikkeling de norm worden!
Groeten uit Paderborn
Klaus
CPD
Hallo,
Mag ik je nog even lastigvallen en vragen wanneer het zover is?
Ciao!
CP
MirkoBoeddecker
Hallo CP,
Zoals ik bij eerdere projecten heb geleerd, vind ik het lastig om vaste deadlines toe te zeggen.
Een film opnieuw uitbrengen is geen sinecure en telkens als er iets misgaat, loop je meteen weken of maanden vertraging op.
We hebben de afgelopen zes maanden veel tests gedaan en de film is stukje bij beetje beter geworden – maar helaas ook merkbaar duurder.
De huidige stand van zaken is als volgt:
Königkeit: zichtbaar aanzienlijk fijner
Drager: helder triacetaat (oh-ha)
Lichthofbescherming: nieuw toegevoegd (het origineel vertrouwde volledig op de grijze kleur van de drager) tussen emulsie en drager (AHU) – au, duur!
Kopieerbereik: gelijk
Gevoeligheid: 1 DIN te weinig, vanaf de volgende gietbeurt wordt verbetering beloofd.
Zilverlaag: met ongeveer 40% verhoogd om de film aan te passen aan de oude curven (duur!)
Maximale dichtheid aan het begin van de film: lager dan bij de oude APX (ondanks hogere zilverbelasting), omdat de film vanaf een bepaalde dichtheid niet meer nabewerkt wordt. Het kopieerbare bereik wordt hierdoor echter niet beïnvloed, dus dit zou geen invloed moeten hebben op de beeldresultaten. In het kopieerbare bereik ligt de maximale dichtheid zelfs hoger.
De grote vraag is nu in hoeverre deze veranderingen in de praktijk effect zullen hebben op de film.
Deze tests staan nu op het programma, waarna we (mits deze succesvol verlopen) de eerste serieproductie zouden kunnen starten.
De eerste exemplaren zullen overigens als Agfaphoto APX op de markt komen, zodat het kanaal daar niet opdroogt.
Bij de eigen verpakking concentreren we ons eerst op de andere formaten.
Helaas worden we bij de opbouw van de fabriek voortdurend teruggeworpen door overheidsvoorschriften.
Als je eerst 15.000 euro moet uitgeven aan zinloze (omdat ze al bestaan, goed functioneren maar niet meer zijn toegestaan) regenwater-infiltratievijvers, ontbreekt het geld om de klimaattechniek af te bouwen en andere zaken.
Ik zou hier nu nog urenlang kunnen doorzeuren over brandkranen die 4% te weinig doorstroming hebben (vervangen = 5.000 euro) of opvangputten voor lekwater of zinloze brandveiligheidseisen (bestaande stalen deuren zonder keurmerk vervangen door slechtere met keurmerk), maar ach. Zonder revolutie raken we waarschijnlijk nooit meer van deze bureaucraten af, maar revolteren is momenteel niet in de mode; de FDP mag zelfs het belastingstelsel niet vereenvoudigen.
Dus ogen dicht, erdoorheen. Daarna meteen de fabrieksdeuren op slot doen en niemand meer binnenlaten :-)
Mirko
Wolf_XL
...of de controleurs met de stalen deuren doodknuppelen en in de lichteiken laten zinken... ;-) Als alternatief zou je ze ook een 'Zweedse drank' kunnen toedienen met de brandkranen die 4% te klein zijn... ;-)
[size=2]
Vayamos compañeros![/size]
[size=2]Viva la revolutie!!![/size]
StefanCaspari
Hallo allemaal,
De APX 400 is/was een uitstekende film!
Hij had alleen een paar kleine specifieke zwakke punten, waardoor het niet eenvoudig was om zonder problemen topresultaten te behalen.
Ik denk dat de film daarom nooit de aandacht en waardering heeft gekregen die hij eigenlijk verdiende.
De APX 400 heeft een zeer laag contrast. Als je dan ook nog eens motieven met weinig contrast fotografeert (landschap in de regen), is er (bijna) geen enkele ontwikkelaar die voldoende contrast in de film tevoorschijn tovert.
Het gevolg: er moet met zeer hard papier worden vergroot – dat leidt onvermijdelijk tot een sterk zichtbare korrel.
De APX 400 bereikt niet echt zijn nominale gevoeligheid – (net als vrijwel alle andere films). De werkelijke gevoeligheid bedraagt 200 tot 250 ASA / 24 tot 25 DIN.
Als men de film daadwerkelijk op de nominale gevoeligheid belicht, is de detailweergave in de schaduwen al verdwenen. (En op dit punt is de APX400 inderdaad gevoeliger dan bijvoorbeeld de HP5).
Als de APX400 correct wordt behandeld: juiste belichting 200-250 ASA en een contrastrijke ontwikkeling (eventueel met een hogere concentratie van de ontwikkelaar), levert de film resultaten op die bijna niemand van hem verwacht: fijne korrel, zeer hoge scherpte, scherp contrast, rijke toonwaarden.
Ik ben er zeker van dat dit ook van de nieuwe ADOX 400 te verwachten is en zou heel graag zien dat de juiste belichting en ontwikkeling de norm worden!
Groeten uit Paderborn
Klaus
Hallo allemaal!
Ik kan me daar alleen maar volledig bij aansluiten!
APX 400 als vlakfilm was (en wordt hopelijk weer!) mijn standaard portretfilm op de Linhof.
Naast de fijne korrel en de scherpte komt er (net als bij de APX 100) nog een kleurgevoeligheid bij, die ik vooral bij huidtinten erg prettig vind.
Hartelijke groeten uit München: Stefan
KlausWehner
Hallo allemaal,
Het wachten is de moeite waard geweest! De nieuwe APX 400 wordt een werkelijk uitstekende film.
Ik heb in het verleden meerdere keren de kans gehad om proefstrips van de APX 400 te testen. Het nieuwste materiaal, dat ik sinds enkele dagen tot mijn beschikking heb, vertoont duidelijke verbeteringen ten opzichte van zowel het vorige testmateriaal als de oude APX 400.
Het belangrijkste: de typische zwakke punten van de APX 400 zijn volledig verdwenen. Een voldoende maximale dichtheid wordt nu moeiteloos bereikt – de film reageert veel directer op een versnelde ontwikkeling. Maar voor de praktijk nog veel belangrijker is dat de detailweergave in de diepe schaduwen aanzienlijk is verbeterd.
Voor het eerst kan men nu een APX 400 ook met de nominale gevoeligheid (400 ASA/27 DIN) belichten en een goede schaduwweergave verwachten. Dat is een enorme vooruitgang!
(Optimale beeldkwaliteit ligt echter waarschijnlijk nog steeds bij 250 ASA/25 DIN – net als bij alle andere 400 ASA-films).
De scherpte is aanzienlijk verbeterd – mogelijk dankzij de nieuwe, extra en uitgebreide bescherming tegen lichtvlekken. Het microcontrast is zichtbaar beter dan bij de oude APX 400.
Een van de sterke punten van de APX 400 was altijd de zeer gedifferentieerde en natuurlijke weergave van de grijstinten. Die lijkt volledig behouden te zijn gebleven. Een directe vergelijking van het nieuwe met het oude APX-materiaal laat visueel een identieke weergave van de kleuren in grijstinten zien.
Dit is voorlopig een voorlopige beoordeling van mij. Voor uitgebreide tests had ik noch voldoende materiaal, noch de benodigde tijd tot mijn beschikking. De beoordelingen heb ik uitsluitend op het negatief gedaan – meestal in directe vergelijking met identiek ontwikkeld oud APX 400-materiaal. Ik heb de films ontwikkeld met mijn eigen ontwikkelaar. Tegelijkertijd heb ik HP5- en TMY-materiaal gebruikt. Alle films heb ik ondergaan bij een belichting van 25,5 DIN, de APX 400 bij wijze van proef ook bij een belichting van 27 DIN/400 ASA.
Conclusie: ook al waren mijn tests niet erg uitgebreid, de verbeteringen zijn zo opvallend dat er sprake is van een kwaliteitssprong.
De film is nu echt op hetzelfde niveau als de beste in zijn soort – hier en daar loopt hij misschien zelfs een tikje voorop.
Wie de film vroeger al leuk vond, zal er nu echt dol op zijn! Ik ben er zeker van dat hij snel ook nieuwe fans zal vinden.
Hartelijke groeten uit Paderborn
Klaus
Andreas_23
Hallo Klaus,
Hartelijk dank voor je verslag. Tot nu toe dacht ik dat de herintroductie van de Agfa/ADOX APX voor mij te laat kwam, omdat ik na het opmaken van mijn laatste Agfa-materiaal ben overgestapt op Ilford en erg tevreden ben over die films. Maar door je opmerking ben ik toch erg nieuwsgierig geworden naar deze nieuwe "oude" film.
Hartelijke groeten uit Enger,
Andreas
KlausWehner
Hoi Andreas,
misschien ben je lid van het fineartforum? Als ik er tijd voor heb, zou ik een paar negatieven kunnen klaarmaken,
waaraan je de kwaliteitssprong goed kunt zien.
Maar dat wil ik niet beloven, want ik krijg op dit moment al lang niet meer alles gedaan wat er eigenlijk moet gebeuren.
Maar dit kan ik je met een gerust hart beloven: het wachten op de film is echt de moeite waard!
Hartelijke groeten uit Paderborn
Klaus
Commander8x
Conclusie: ook al waren mijn tests niet erg uitgebreid, de verbeteringen zijn zo opvallend dat je van een kwaliteitssprong kunt spreken.
De film staat nu echt op gelijke hoogte met de beste in zijn soort – hier en daar loopt hij misschien zelfs een tikje voorop.
Wie de film vroeger al leuk vond, zal er nu echt dol op zijn! Ik ben er zeker van dat hij snel ook nieuwe fans zal vinden.
Dat klinkt toch heel goed, bedankt voor het verslag. Ik kon ook goed overweg met de "oude" originele APX400, en als de nieuwe versie nog beter is geworden, zal ik die zeker als opvolger gebruiken. Een (binnen redelijke grenzen) hogere prijs zou voor mij geen probleem zijn, want kwaliteit kost nu eenmaal geld, en de verdere ontwikkeling van de film moet ook betaald worden.
Ik blijf duimen!
Matthias
MirkoBoeddecker
We hebben nu wat meer testmateriaal gesneden.
Mocht iemand zelf een indruk willen krijgen van de nieuwe film, dan zou ik een paar patronen kunnen gaan rollen.
Het gaat dan om door mij persoonlijk met de hand gesneden, met de handkruk geperforeerde, met de hand gestanste, met de hand gerolde en met de hand gesloten 18-20-bild-35mm-films.
Omdat we tijdens het snijden de baan niet altijd recht kunnen houden in de proefsnijmachine, komt het helaas af en toe voor dat de film vastloopt in de perforatiestans, wat gepaard gaat met een paar kleine krasjes.
Ga dus niet met de proeffilm naar de volgende fotoshoot met de koningin van Engeland.
Tijdens het werk zie ik er dan zo uit (ja, ik weet dat de dopjes er nog op zitten. Anders gaan de IR-sensoren kapot bij licht):
[ATTACHMENT NOT FOUND]
Na ongeveer 20 filmrolletjes verlies ik echter regelmatig de zin of krijg ik flikkeringen voor mijn ogen.
Bij te veel vraag trap ik op een gegeven moment op de rem :-)
Mirko
uworischki
Ik wacht dan maar op de vlakfilm.
Groeten, Uwe
k-g
Als het ook in 220-formaat beschikbaar is, dan is dat natuurlijk geweldig.
Hartelijke groeten en hartelijk dank voor uw werk!
Karl-Gustaf
Rotti
Dat klinkt veelbelovend.
Bedankt voor je zichtbaar grote inzet.
Als er een nieuwe APX 400 en APX 100 op 120-rolfilm komen, heb ik qua film zo goed als alles wat ik nodig heb.
Als het kwaliteitsniveau van de verpakking dan ook nog eens hoger ligt dan dat van sommige Rollei-rolfilms, ben ik ontzettend blij.
Groeten, Rotti
CPD
Hallo,
Dat klinkt echt goed en ik duim echt dat het gaat lukken!!!
Ik wacht op rol- en vlakfilm. 220 zou natuurlijk zijn alsof Kerstmis, Pasen en gratis bier tegelijk plaatsvinden. Maar ik zou al heel blij zijn met de 120.
Groeten
CP