1) Er is geen methode bekend waarmee de cyaandichtheid in de afdruk kan worden hersteld
Weet je dat zeker? Er is navraag gedaan bij de medewerker van Agfa. Er lijken een of twee patenten te zijn, maar er is verder niets bekend.
2) Het papierbeeld scannen en op de pc "opfrissen" heeft alleen zin als er nog een versterkbaar restje cyaandichtheid aanwezig is, omdat anders de schijnbare rode kleurzweem door grootschalige overlay met cyaan alleen maar erger wordt
Dat heb ik ook pijnlijk moeten ondervinden.... Sommige zijn zo rood dat er niet veel meer uit te halen valt.
3) De enige haalbare weg loopt via het hopelijk nog aanwezige intacte kleurennegatief, waaruit met de tegenwoordig beschikbare middelen (pc) in vergelijking met de vroegere (verse) papieren afdruk meestal een papieren afdruk kan worden geproduceerd die aanzienlijk beter is qua contrast en kleurweergave
Ik geloof dat ik de meeste negatieven nog heb. Er zitten echter heel veel pocketfilms bij. Vreemd genoeg zijn juist de meeste foto's van pocketfilms rood geworden, waarschijnlijk een "schijncorrelatie". De meeste van mijn negatieven (ook KB) hebben ook een roodachtige tint, maar ik weet niet precies in hoeverre dat zo hoort te zijn en of er bij de productie van de papieren afdrukken dan wordt gefilterd; ik ben niet bekend met dat proces.
Ik moet echt eens een film opnieuw laten afdrukken om te testen of er nog iets met de negatieven te doen is.
Ik heb een filmscanner, waarmee ik al heb geëxperimenteerd om de negatieven in te scannen... Het resultaat is veel beter dan met de gescande rode positieven, maar nog steeds verre van optimaal...
In principe geldt: bij de kleurprocessen (neg./pos. en omkeer) bevinden zich, met uitzondering van Kodachrome-film en Cibachrome-papier, na de verwerking nog alle ongebruikte kleurkoppelstoffen in de emulsie. Deze zijn kleurloos en daarom onzichtbaar en kunnen op lange termijn onaangename gevolgen hebben voor het kleurstofbeeld. Ze kunnen de kleurstoffen aantasten (wat leidt tot verbleking) of ze kunnen na vele jaren alsnog reageren en hun kleur vormen. De Agfa CT18 uit ca. 1969 vertoont bij mij deze laatste neiging: de paarse koppelaar "ontwaakt" na 40 jaar en bedekt het hele dia steeds meer met een paarse tint.
De zelfontwikkelaar weet: de beste methode om de kleurkoppelstoffen op lange termijn te neutraliseren, is nog steeds formaline.
De Agfa-MA hierover:
"De reden voor dit probleem is dat er heel veel restchemicaliën in de foto's zijn achtergebleven en deze leiden dan tot de vernietiging van de kleurstoffen.
Dat wil zeggen: het uitspoelen was slecht, niet actief genoeg of er werd bezuinigd op het spoelen, het water was te koud bij het uitspoelen, enz. enz...."
Dat komt ongeveer overeen met wat jij zegt.
Als aanbeveling kreeg ik mee om zo'n foto eens een uur lang in lauw water te laten weken. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar wil het wel eens doen. Het lijkt bijna esoterisch....
Groeten
Wolfgang