michael-kielgmxnet
Hallo allemaal,
ik ben op zoek naar een gegevensblad voor de Adox PAN 25, vooral vanwege informatie zoals gradatie-tijdcurves bij het ontwikkelen en het Schwarzschild-gedrag. Tot nu toe heb ik nergens iets kunnen vinden. Kan iemand mij hier misschien helpen?
En dan heb ik nog een vraag over het ontwikkelen van deze film: is er een aanbeveling voor de ontwikkeltijd in Adox ATM49 (of tegenwoordig ATOMAL)? Tot nu toe heb ik alleen tijden gevonden voor ontwikkelaars zoals D76 of RODINAL.
Met vriendelijke groeten,
Michael
KlausWehner
Hoi Michael,
Ik heb me uitgebreid verdiept in de Adox 25. Ik vind het een uitstekende film met buitengewone prestaties (en een paar kleine minpuntjes). Erg jammer dat hij niet als rolfilm verkrijgbaar is!
Voor het ontwikkelen gebruik ik een speciale ontwikkelaar volgens mijn eigen recept. Zo bereik ik zeker de nominale gevoeligheid van 15 DIN, vermijd ik een te hoog contrast en krijg ik zeer mooi gemoduleerde grijstinten.
Als je interesse hebt, kan ik je eventueel een portie sturen om te testen.
Overigens krijg je met deze ontwikkelaar ook zeer goede resultaten met de Foma T 200, die anders erg moeilijk te ontwikkelen is.
Ik heb het Schwarzschild-effect vastgesteld – weliswaar al in augustus 2006 – toen de film nog een andere naam had. Ik ben er echter zeker van dat de waarden kunnen worden toegepast op de huidige emulsie.
Gemeten tijd (sec.) 1 / 2 / 4 / 8 / 15 / 30 / 60
Gecorrigeerde tijd (sec.) 1,5 /4,5 /12 / 34 /`100 / 315 / 860
En tot slot: deze film is uitstekend geschikt als zwart-witdiafilm in mijn "omkeerproces volgens Wehner". Ik ben net begonnen met een project om 8x10 inch dia's te fotograferen (portretten in de studio). Gelukkig is de ADOX 25 als vlakfilm in dat formaat verkrijgbaar!
Hartelijke groeten uit Paderborn
Klaus
michael-kielgmxnet
Hallo Klaus,
Hartelijk dank voor je aanbod met de zelfgemaakte ontwikkelaar. Ik ben echter niet zo’n “zelfmixer” en gebruik daarom liever kant-en-klare ontwikkelaar. Tot nu toe heb ik mijn eerste ervaringen opgedaan met de ADOX PAN 25 in RODINAL 1+100. Ik hou gewoon van de 'look' van klassieke, laaggevoelige films in RODINAL. Je informatie over het Schwarzschild-effect helpt me in ieder geval verder, hartelijk dank!
Hartelijke groeten uit het besneeuwde Untertaunus,
Michael
KlausWehner
Hoi Michael,
mijn ontwikkelaar zou niet (veel) ingewikkelder zijn dan RODINAL. Gewoon verdunning met water – klaar. Het verschil is: er zijn twee componenten (vanwege de langere houdbaarheid). In theorie zou je beide delen ook kunnen samenvoegen.
Maar ik begrijp je voorkeur voor RODINAL heel goed. Ik heb daar vroeger ook graag en veel mee gewerkt. Ik kan me goed voorstellen dat RODINAL ook goed samengaat met de ADOX 25.
Veel succes en hartelijke groeten uit Paderborn!
Klaus
Gerd
Ik heb de indruk dat jullie langs elkaar heen praten.
Michael heeft het over de Adox PAN 25, terwijl Klaus blijkbaar de ADOX CHS 25 bedoelt, want de Pan bestond in 2006 nog niet. Of wel?
Wat de oorspronkelijke vraag betreft, kan ik helaas niets bijdragen.
Gerd
KlausWehner
Hallo Gerd,
bedankt voor je opmerking.
Mijn fout! Ik heb me inderdaad niet helemaal correct uitgedrukt – maar ik had het wel degelijk ook al over de ADOX PAN 25.
De reden voor mijn onnauwkeurigheid: in mijn dagelijkse laboratoriumwerk draagt de ADOX PAN 25 de interne afkorting "A25" (AP25 zou waarschijnlijk beter zijn).
De Adox PAN 25 bestond in 2006 nog niet – maar hij had een (bijna) identieke voorganger, die door een ander bedrijf op de markt werd gebracht – uiteraard onder een andere naam.
Alles duidelijk?
Groeten uit Paderborn
Klaus
Gerd
Bedankt voor de verduidelijking.
Ik had de zin "toen de film nog een andere naam had" blijkbaar verkeerd geïnterpreteerd. De ADOX CHS is immers ook onder een andere naam te koop.
Gerd
KlausWehner
Hallo allemaal,
Klopt, ook de CHS had een andere naam. Daarvoor had hij weer een andere naam – en heette hij...
Adox!
Maar nog even iets over de A49. Dat is eigenlijk een ontwikkelaar voor een fijne korrel.
Bij de Adox PAN 25 zijn speciale maatregelen voor een fijne korrel echt niet nodig. De emulsie is van nature al zeer fijnkorrelig. In zoverre lijkt RODINAL mij de logischere keuze.
Bij de A49 heb ik echter ook enkele principiële bedenkingen. De gebruikte ontwikkelaar behoort tot een enigszins problematische stofklasse. Para-fenyleen en zijn derivaten zijn deels behoorlijk giftig en zouden alleen gebruikt moeten worden als er geen alternatieven zijn. In dit geval zijn er goede alternatieven.
(Mijn persoonlijke mening)
Hartelijke groeten uit Paderborn
Klaus
michael-kielgmxnet
Hallo Klaus,
Ik weet dat A49 qua samenstelling niet bepaald onschadelijk is. Toch gebruik ik het af en toe graag, vooral als het gaat om het omgaan met lastige contrasten. Aangezien de ontwikkelingsdienst van FOTOIMPEX deze ontwikkelaar ook gebruikt, hoopte ik een tip over het ontwikkelen te krijgen van de forumbeheerder.
Ook de vermeende voorganger van deze film, de Orwo NP15, heb ik al met succes in A49 ontwikkeld. Daarom vermoed ik dat de ADOX in deze ontwikkelaar ook goed werkt. Maar ik denk dat RODINAL met deze film mijn standaardontwikkelaar blijft, alleen al vanwege de scherpte.
Michael
KlausWehner
Hallo Michael,
Helaas zijn de para-fenyleenderivaten ook maar beperkt houdbaar. Houd daar rekening mee als je A49 hebt aangemaakt: gebruik het zo snel mogelijk op!
De meest constante resultaten kun je naar mijn ervaring tot nu toe bereiken als je de oplossing als eenmalige ontwikkelaar gebruikt.
Maar dat hoef ik je als ervaren A49-gebruiker waarschijnlijk niet te vertellen?
De juiste ontwikkeltijd moet je waarschijnlijk zelf uitproberen.
Groeten uit Paderborn
Klaus
StefanCaspari
Hallo allemaal,
ik ben op zoek naar een datasheet voor de Adox PAN 25, vooral vanwege gegevens zoals gradatie-tijdcurves bij het ontwikkelen en het Schwarzschild-gedrag. Tot nu toe heb ik nergens iets kunnen vinden. Kan iemand mij hier misschien helpen?
En dan heb ik nog een vraag over het ontwikkelen van deze film: is er een aanbeveling voor de ontwikkeltijd in Adox ATM49 (of tegenwoordig ATOMAL)? Tot nu toe heb ik alleen tijden gevonden voor ontwikkelaars zoals D76 of RODINAL.
Michael
Hallo Michael!
Ik heb nu architectuurnegatieven op vlakfilm ontwikkeld in ADOX PAN 25, die ik in september(!) heb gemaakt. Er is vanuit te gaan dat vers belichte en ontwikkelde PAN 25 anders reageert.
Toch hier mijn tip: Ik heb ontwikkeld in Ultrafin liqu. 1:30, langzame rotatie, 3 min. 30 sec. Voorwassen is bij deze tijden onvermijdelijk.
Gevoeligheid op 13 DIN.
Overigens heb ik de indruk dat deze film lijkt op de oude Agfapan 25.
Ik ga dit nu nog eens testen met vers belichte film.
Hartelijke groeten: Stefan
michael-kielgmxnet
Hallo Michael!
Ik heb nu architectuurnegatieven op vlakfilm ontwikkeld op ADOX PAN 25, die ik in september(!) heb gemaakt. Je kunt ervan uitgaan dat vers belichte en ontwikkelde PAN 25 anders reageert.
Toch hier mijn tip: Ik heb ontwikkeld in Ultrafin liqu. 1:30, langzame rotatie, 3 min. 30 sec. Voorwaartse beweging is bij deze tijden onvermijdelijk.
Gevoeligheid op 13 DIN.
Overigens heb ik de indruk dat deze film lijkt op de oude Agfapan 25.
Ik ga dit nu nog eens testen met vers belichte film.
Hartelijke groeten: Stefan
Hallo Stefan,
Hartelijk dank voor de informatie. Ik heb gehoord, of liever gezegd gelezen, dat de ADOX PAN 25 een verbeterde opvolger van de oude Orwo NP15 zou zijn en eveneens in Wolfen door Filmotec wordt geproduceerd. Maar waarschijnlijk lagen de NP15 en de APX 25 al niet zo ver uit elkaar... ik begrijp alleen niet waarom er zo'n geheimzinnigheid rond deze film hangt en er blijkbaar geen gedetailleerde productinformatie beschikbaar is. Eigenlijk zou een film die op de markt wordt gebracht, getest moeten zijn met de meest gebruikte ontwikkelaars.