Canonier
Hallo,
Ik hoop een stapje dichter bij mijn doel te komen.
Ik ben op zoek naar een film van 400 ISO die qua eigenschappen vergelijkbaar is met de FP4+, bestaat die?
De FP4+ ondergaat meestal een normale belichting, maar bij fel licht ontwikkel ik compenserend en verlaag ik de ISO-waarde soms tot 50.
Tri-X en Tmax400, met push en pull, in D-76, RODINAL (niet mooi :wacko: ) of Speed Major, komen daar niet aan.
Die lopen in de hoge lichten gewoon door, om het zo maar te zeggen, terwijl de FP4+ daar afvlakt.
Bestaat er "zoiets" ook met iets meer gevoeligheid?
Oh ja, het gaat om 35 mm.
Renate
Hallo,
De 400-films bevatten doorgaans meer zilver in de emulsie. Daarom treedt de afvlakking pas op bij hogere dichtheden dan bij de 100-films. De film die naar mijn ervaring de dunste emulsie heeft, is de FomaPan 400. Daarmee zou je geluk kunnen hebben. Je zou de 400-films ook zo kunnen overbelichten dat je de hoge lichten in het verzadigingsgebied brengt. Dan krijg je ook een afvlakking.
Met vriendelijke groeten
Renate
Renate
Hallo,
Ik was helemaal vergeten dat de FomaPan 400 helaas geen 400 ASA haalt. Die haalt hooguit 200 ASA, en dat lukt ook met de FP4 en de Wehner-ontwikkelaar. Die zorgt dan ook nog eens voor wat compensatie. Of dat ook helpt bij de echte 400’ers, moet ik nog eens nakijken in mijn tests. Zelf ben ik fan van rechte karakteristieke krommen.
Met vriendelijke groeten,
Renate
Canonier
Hallo,
Ik heb de afgelopen dagen nogal wat te doen gehad.
Ik denk dat ik maar eens een paar 400-films ga kopen en die eens ga uitproberen.