Stefan_BL
Hallo allemaal,
-----------------------------------------------------------------
Even kort iets over mezelf, aangezien ik me hier pas onlangs heb geregistreerd. (Dit was het enige labforum dat ik heb kunnen vinden :rolleyes: )
Ik houd me al bijna 18 jaar bezig met fotografie en het ontwikkelen van foto's. Ik heb "twee" labs, één voor snelle en vrij kleine en weinig foto's en één voor "serieafdrukken" en grootformaat... Gedetailleerde beschrijving => zie de pagina "Over mij".
Foto's maak ik strikt analoog – op de een of andere manier kunnen digitale camera's gewoon niet tippen aan goede film. Ik heb een ministudio (50x60, ca. 70 hoog) en een midistudio (achtergrond tot 4 m breed en 2,5 m hoog). Wat belichting betreft, zweer ik bij flitsers....
------------------------------------------------------------------
Eigenlijk heb ik drie vragen, maar ik wilde niet voor elk een aparte thread maken...
1.
Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met het bouwen van de Wallner (zwart-wit) fotocellen? Ik wil er namelijk een bouwen voor mijn Universal II.
Het zou interessant zijn om te weten welk type fotodiodes er gebruikt worden (weerstand, positieve of negatieve curve, voedingsspanning), en hoe hoog de eventueel gebruikte diffusieschijf boven de fotodiode/fotocel is.
2.
Puur uit verzamelaarsinstinct: weet iemand toevallig een bron waar ik handleidingen voor mijn Magico en de RCP-20 kan downloaden en afdrukken?
3.
Heeft iemand van jullie ooit een RCP-20 omgebouwd naar regelbare snelheid en onafhankelijke temperatuurregeling?
Bedankt
Stefan
Wolf_XL
Ad 1:
Heb je er wel eens over nagedacht hoeveel geld het je zou kosten om een Wallner-lichtmeter na te bouwen, bijvoorbeeld als je je eigen uurloon als maatstaf neemt? Koop gewoon een Wallner-lichtmeter met bijpassende lichtcel op eBay – dat gaat sneller en is gegarandeerd goedkoper dan welke poging tot namaken dan ook...
ad 2:
Ik zou de handleiding van de RCP 20 kunnen inscannen en je die indien nodig toesturen...
ad 3:
Nee. Wat is het nut van deze maatregel? Als de doorloopsnelheid niet klopt, kan ik dat met de temperatuur compenseren. En de fixeertemperatuur is bij de processen die ik ken in de RCP vrijwel irrelevant...
Stefan_BL
Hoi Wolf,
Het antwoord heeft helaas wat langer geduurd...
Ad 1:
Het gaat om een vrij oud onderdeel. Ik heb al een aantal andere van Wallner bekeken, maar helaas past er geen enkele (die hebben een DIN-stekker).
Het gaat om een goede oude luidsprekeraansluiting...
Dus de meetcel kan niet zo ingewikkeld zijn (geen belichtingsregeling of zo) en heeft waarschijnlijk alleen een fotoweerstand en misschien een paar onderdelen voor spanningsaanpassing...
Daarom hoef ik eigenlijk alleen maar naar de "mechanische opbouw" te kijken en een geschikte fotoweerstand te vinden.
Van die laatste zijn er helaas ontzettend veel – daarom zou ik graag willen weten om welk type (of in ieder geval de belangrijkste gegevens) het gaat...
En zoals gezegd, de opbouw van de behuizing...
ad 2:
dat zou geweldig zijn...!!!!
Ad 3:
ik ben niet per se een voorstander van het aanpassen van de chemie aan de snelheid.
Ik kan me niet voorstellen dat het voor de kwaliteit geen verschil maakt of je de ontwikkelaar "op normale temperatuur" houdt of hem aanpast aan de snelheid...
Ik dacht aan een klein display en een µ-controller. Zo zou je verschillende profielen kunnen definiëren en dienovereenkomstig werken.
In feite processen en papiersoorten voorprogrammeren en klaar is Kees. Want zelfs bij in principe "identieke" PE-papieren zijn er al verschillen in de ontwikkeltijd. (Zie Ilford en Foma).
Oké, er mag best wat gekkigheid of fantasie bij zitten, maar ik zou vinden dat het mijn lab zou optimaliseren :rolleyes:
Bedankt
Stefan
Wolf_XL
Hallo Stefan,
ad 1:
Ik denk dat ik weet welke meetcel dit is, of beter gezegd, bij welke Wallner de gezochte meetcel hoort. Het kan zelfs zijn dat ik zo’n ding nog ergens heb liggen. De meetcel zit op een metalen standaard – daarmee is hooguit zoiets als een “middenfrequent integrale meting” mogelijk. Mijn mening: weggooien en iets moderners kopen – daar word je niet echt gelukkig van.
Ad 2:
...stuur me dan je e-mailadres...
ad 3:
Jawel, dat kan. Aangezien je het papier in het zwart-witproces toch moet ontwikkelen, moet de temperatuur alleen hoog genoeg zijn zodat het papier ook echt volledig ontwikkeld is. Ik werk in mijn tot RA-4 omgebouwde RCP met 30 °C. ADOX MCP 310 in de beproefde Orwo N113 komt daar perfect ontwikkeld uit de machine.
Laten we even logisch nadenken: waar zou het verschil vandaan moeten komen? Of de afdruk nu drie minuten bij 20 °C in de vloeistof blijft of één minuut bij 30 °C, maakt voor het resultaat vrijwel geen verschil...;-) Je hoeft daar ook niet uitgebreid mee te experimenteren – als je papier bijvoorbeeld ook met een kortere ontwikkeltijd of temperatuur volstaat, maakt dat niets uit, meer dan volontwikkeld kan het niet worden... Je compenseert slechts de verandering van de ene parameter door de verandering van de andere parameter...
Stefan_BL
Goedenavond Wolf,
ad 1:
Die metingen wil ik eigenlijk alleen voor mijn kastlaboratorium gebruiken om even snel een indicatie te krijgen; de rest doe ik met proefopnames.
Eigenlijk een beetje quick & dirty :rolleyes:
Als ik iets van goede kwaliteit maak, werk ik in mijn "normale" lab. Ik heb weliswaar geen meettechniek van Wallner, maar wel degelijke analysers van Philips... Die zijn weliswaar uit de jaren 90, maar het is geweldig om ermee te werken...
ad 2:
Ik heb je net een privébericht gestuurd
Groeten
Stefan