MarcS
Geachte hoogglansgemeenschap,
nadat er onder de kerstboom een gloednieuwe Bäcker Baryt-pers
lag en er tot nu toe altijd stapels hardboardplaten in de woning rondslingerden,
heb ik hier in huis de Doran-hoogglansfolies aangeschaft en ben ik vrolijk
aan de slag gegaan met drogen......nou,
ik heb de diverse discussies hierover gelezen, hier en op andere forums.......
Ik heb geëxperimenteerd met temperatuur, spiritus, stabilisator, stevig of licht oprollen... enz.
maar de papieren plakken ALLEMAAL vast aan de hoogglansfolie! Genadeloos...
Kentmere Fineprint VC
Ilford MGFBWarmtone
ADOX Vario Classic
Drogen tegen de doek is geen probleem, maar ik wil hoogglans.
Zou het kunnen liggen aan het feit dat ik de kleine Doran-folies (30x40) gebruik op
de 50x60 Bäcker en daardoor de spanning/welving niet klopt?
(Die kosten momenteel een derde van de Bäcker-folies)
Ik zou erg blij zijn met een tip
Groeten
Marc
HenningH
Hallo Marc,
Ik heb bij een vriend een vrij uitgebreide testronde meegemaakt. We behaalden redelijk goede resultaten met een ‘Hütebad’ en een bad in Edwal-Superflat. En – wat heel belangrijk was – het duurde erg lang voordat het papier loskwam van de folie. Eerst plakten ze ook keihard vast, maar na 40...50 minuten kwam het zo vaak beschreven geknisper en kwam het vel bijna zonder vlekjes (en zonder scheurtjes) los van de folie, die eerder nog met een zeer dure autopoets (met diamantschuurdeeltjes) was behandeld. De temperatuur was relatief laag (ca. 40 °C).
Voor mij is het resultaat (nog steeds hier en daar een vlekje) de moeite niet waard en dus droog ik verder tegen de doek... :rolleyes:
Swingende groeten
Henning
MarcS
Hallo Henning,
Allereerst bedankt voor je antwoord, ik ga het dus eens met Hüter proberen
en vooral bij 40 graden gewoon wat langer wachten. Het papier voelde immers al droog aan
na 15 minuten bij deze temperatuur.
Ik heb al gelezen over de moeite die het kost en gelukkig ben ik niet de enige :rolleyes:
Dus gewoon doorgaan
Groeten
Marc