Patrick
Hallo, ik heb onlangs Adox Selenide met Ilford barietpapier uitgeprobeerd, maar dan sterk verdund (1/100), omdat ik alleen de archiefbestendigheid van de afdrukken wilde verlengen.
Daarover heb ik een paar vragen: hoeveel afdrukken kun je met de werkoplossing tonen voordat deze geen werking meer heeft? Kun je zien wanneer de oplossing uitgewerkt is? Hoe lang blijft de werkoplossing goed? Ik heb slechts ongeveer 12 afdrukken van 24 x 30,5 cm gedurende 10 minuten getoneerd.
Nog een vraag: bij welke verdunning begin je kleurveranderingen te zien op Ilford-papier? Bij 1/100 is er helemaal niets veranderd. Op de fles staat vanaf 1/50, maar zoals ik het begrijp, zijn er grote verschillen afhankelijk van het papier. Hartelijk dank voor jullie ervaringen!
Tandemfahren
Hoi Patrick,
als je alleen de archiefbestendigheid van je afdrukken wilt verbeteren, zou ik je eerder Sistan of ADOSTAB aanraden, want daar treedt absoluut geen kleurverandering op – in ieder geval niets wat ik zou kunnen zien. Hoe archiefbestendig de foto’s werkelijk worden, kan ik je over honderd jaar vertellen...
Ik gebruik ook Adox Selenid (moet eigenlijk "Selenit" heten, toch?), maar alleen 1+9 om de zwarttinten te verdiepen. Het effect is indrukwekkend, vooral bij de Polywarmton, waarvoor de gastheer hier zo actief in de bres springt – noteer dit bij het Polywarmton-project!
Schaduwdetails worden hierdoor duidelijker en het contrastbereik neemt toe, de toon in de lage waarden wordt koeler (bij Polywarm een echte overwinning!), maar je moet oppassen, anders loopt alles weg en wordt het rood. Houd dus de temperatuur en de tijd onder controle. Ik kom zo uit op 20 seconden.
Nabewerken en bevochtigen, daar kun je dan nog steeds Sistan of ADOSTAB voor gebruiken.
Hoe lang mijn mengsel houdbaar is, weet ik niet, ik heb het nog niet helemaal opgebruikt, en na drie maanden gooi ik het liever weg, anders gaat het schimmelen of zo.
Sorry, waarschijnlijk niet het antwoord op je vragen, maar beter dit dan helemaal niets...
Nog een gelukkig nieuwjaar voor iedereen
Frank
Patrick
Frank,
Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat ik nog wat moet experimenteren.
Nieuwe vraag: hoe belicht je je papier? Normaal of iets lichter?
Ik ben altijd bang dat het verdiepen van de schaduwen tot een te donker beeld leidt, daarom heb ik tot nu toe nog nooit durven doen om mijn "mooie" afdrukken bij 1/10 te tonen, waar ik vaak meerdere uren aan heb besteed om ze te krijgen zoals ik ze wilde...
Patrick.
Tandemfahren
Hallo Patrick!
Helemaal mee eens, dat de belichting echt spannend is... Natuurlijk moet je de afdruk al met het oog op de latere seleentoning belichten. Ik zou zeggen: “iets” lichter, want dan kunnen de hoge lichten natuurlijk wel uitbranden. Daar verandert de toner namelijk niets aan.
Je komt er beter uit als je in plaats daarvan voor een iets zachtere filtering kiest. Je moet echter wel het oorspronkelijke toonbereik van je papier volledig benutten.
De selenontwikkelaar verlengt het bereik immers met – laten we zeggen – een halve waarde naar beneden, afhankelijk van het papier. Je wilt immers zwart tot ravenzwart maken, niet lichtzwart uit donkergrijs.
En dat met een verbeterde tekening.
Een papierontwikkeling kan, net als bij film, worden weergegeven door een karakteristieke kromme. De selentoning maakt de curve aan de donkere kant iets rechter en steiler; misschien helpt dat je voorstelling (het heeft mij geholpen).
Dat behoedt je nu echter niet voor wat vallen en opstaan – waarschijnlijk zul je ook wel eens 's nachts in je kussen moeten huilen... daar ben ik ook nog niet doorheen.
Mijn houvast is dat ik voor het tonen een paar heel zwarte delen in de foto wil hebben, maar hun omvang heel klein houd (afhankelijk van het motief natuurlijk).
Het tonen scheidt dan de details beter voor mij, zonder dat de zwarttinten zich uitbreiden. Wat echter zeker ook gebeurt als je te lang toont.
Om de optimale toningtijd te bepalen, helpt het ook om een grijswaaier op meerdere stroken papier te belichten en deze met verschillende tijden te tonen.
Let eens op hoe de weergave na het tonen nog verandert! De visuele indruk IN het tonerbad is geen maatstaf!
Bovendien lijkt het er ook nog enigszins toe te doen welke ontwikkelaar je hebt gebruikt. Ik begrijp het niet, maar het is zo. Zoek je favoriete combinatie en blijf daar trouw aan.
De mijne: Gottes Papier (Polywarmton) + Tetenal Variospeed W. En MCP (Gottes Papier) + N113.
Ik wens je vrolijke donkere kamernachten toe
Frank
Patrick
Frank,
Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg, dat moet ik nu zeker eens uitproberen!
Met vriendelijke groeten,
Patrick.
GeorgK
Even terzijde: opnieuw fixeren na de seleentoning heeft geen zin (wat dan wel?).
Georg
Tandemfahren
Hallo Georg,
Daar heb je eigenlijk gelijk in, iemand heeft me op dat idee gebracht en nu doe ik het zo, omdat ik niet zeker weet of er toch iets gebeurt als ik het niet doe. De (tweede) fix staat er toch al, dus het kost niets extra. Daarna Lavaquick en water geven.
Het zou wel fijn zijn als iemand die het weet, het eens zou laten weten. We zijn nu allemaal aan het gissen.
Waarschijnlijk hartelijke groeten, misschien van
Frank
GeorgK
Hallo Frank,
Nafixeren is eigenlijk alleen nodig als er bijvoorbeeld eerst is gebleekt voor een indirecte zwaveltoning. Aangezien niet gegarandeerd is dat de zwaveltoner daarna al het gebleekte zilver ook daadwerkelijk omzet in zilversulfide, moet je na het kleuren nogmaals fixeren om eventueel achtergebleven zilverbromide uit te spoelen. Misschien spookte dat nog ergens in mijn achterhoofd rond.
Bij seleentoning wordt er niets gebleekt, dus is herhaald fixeren absoluut niet nodig. Onnodige belasting voor het papier en zonde van de tijd.
Groeten
Georg