EJG Hallo, Ik wil de Arcos 100 graag uitproberen voor nachtfoto’s vanwege het goede zwart-witgedrag – geen langere belichtingstijd dan de gemeten waarde. Heeft iemand ervaring met deze film, met name met ontwikkelcombinaties? Mijn voorkeur gaat uit naar X-TOL en rotatieontwikkeling. Misschien weet iemand de tijden. Hartelijk dank Groeten EJG
mdeutgen Kijk eens op de website van Jörg Bergs. Voor zover ik weet is dat de meest uitgebreide beschrijving van Xtol.
sgoetzin Hallo, Ik gebruik de ACROS (KB + MF) + XTOL al 5 jaar en kan deze combinatie van harte aanbevelen: Hier zijn enkele punten om op te letten: 1. XTOL kan het beste worden aangemaakt met gedestilleerd water (5 liter is ideaal, dan kun je de container hergebruiken). Ik gebruik een magneetroerder, dat maakt het oplossen van de chemicaliën veel gemakkelijker. 2. Laat het een nacht staan, zodat de resterende chemicaliën ook oplossen. 3. Verdeel de 5 liter over 5 flessen van 1 liter die tot de rand worden gevuld (luchtdicht). XTOL blijft bij mij makkelijk 8 maanden goed. 4. ACROS haalt geen 100 ASA. Ik voer meestal belichting uit op 80 ASA (diffuus licht) of 50 ASA (bij veel contrast). Persoonlijk gebruik ik XTOL alleen in een verdunning van 1+1. Ik heb geen ervaring met 1+0. 5. Ik spoel de film niet voor. 6. ACROS + XTOL moet goed worden geschud en gekanteld. Bij mij: 1 minuut kantelen, 1 minuut pauze, 4 keer kantelen, anders kan er een onregelmatige ontwikkeling ontstaan. Resultaat: strepen 7. ACROS is een film die zeer geschikt is om te scannen, vooral in MF. Ik hoop dat dit een beetje helpt, maar zoals gezegd zijn dit mijn ervaringen. Andere gebruikers zien het misschien anders. Met vriendelijke groet, Serge
Politer Hallo, mijn instellingen voor ACROS-rolfilm en XTOL 1+1 in de roterende ontwikkelaar bij 22 °C ... 06:15 min. Daarbij gebruik ik een voorweek van 5 minuten. Ik stel de ISO-gevoeligheid in op 64 ASA. Misschien helpt dit antwoord nog. Groeten, PDM