kurzfeld
Hallo technici,
mijn M 645 1000S met AE-zoeker geeft ongeveer 1,5 diafragmastappen verkeerd weer. Dat wil zeggen: als 1/500 bij diafragma 5,6 is gemeten (ik zal dit nog specificeren), dan geeft de interne belichtingsmeter 1/500 aan, maar de diafragmaring staat tussen 2,8 en 4. De batterij is in orde. Dat het diafragma en de belichting zijn gemeten, betekent dat er op een optische bank met andere camera's (Hassi 500C/M met TTL-prisma, P6TL met TTL-prisma) en Gossen vergelijkende metingen zijn uitgevoerd.
Heeft iemand al eens een soortgelijk probleem gehad en kent iemand een eenvoudige oplossing, of moet ik me door de reparatie- en afstelinstructies (zijn aanwezig) heen werken?
Bedankt voor jullie reacties
Groeten
Herbert
Clemens
Hallo Herbert,
Helaas ken ik ook geen eenvoudige oplossing, en Mamiya vraagt ongeveer 160 euro voor de afstelling. Daarom zou ik graag een kopie van deze reparatie- en afstelinstructies willen hebben, uiteraard niet voor niets!
Met vriendelijke groeten,
Clemens
kurzfeld
Hallo Clemens,
Je mag de onderhoudsinstructies gerust hebben, stuur me maar een e-mail.
herbert.kurzfeld@-online.de
Groeten
Herbert
kurzfeld
Hallo allemaal,
De onderhoudshandleiding (afstelinstructies) voor de AE-zoeker van de Mamiya 645 1000S is gescand en kan als pdf bij mij per e-mail worden aangevraagd.
Groeten
Herbert
BertholdSW
Hallo Herbert.
Nogmaals 1000 keer hartelijk bedankt!!!!
Je bent een echte schat.
De instructies zijn prima aangekomen.
Ik hoop dat ik je op een andere manier ooit kan bedanken.
Groeten van Berthold uit het Sauerland
PS.
De fotoboeken zijn voor jou.
BertholdSW
Hallo Herbert
> Mijn M 645 1000S met AE-zoeker geeft ongeveer 1,5 diafragmawaarden verkeerd weer. Dat wil zeggen: als er 1/500 bij diafragma 5,6 werd gemeten,
Misschien helpt dit je? Ik ben de Mamiya M 645 1000S deze zomer weer vaker gaan gebruiken. Maar eerst heb ik het matscherm vervangen door een heel helder exemplaar. Sindsdien heb ik een correctie van 3 DIN nodig. Zou het bij jou ook zo kunnen zijn dat er een helderder matscherm is ingebouwd? De belichtingsmeting is tot op heden ongewijzigd gebleven. Het lijkt dus normaal te zijn.
Groeten, Berthold