Hallo,
ik speel met het idee om een kleine studioflitsset aan te schaffen, maar wil niet al te veel investeren, omdat mijn passie eigenlijk landschapsfotografie is. Maar nu het donkere seizoen begint, wil ik toch wat in de studio doen. Ik werk met een Kiev 88 (6x6) en 8x10 grootformaat. Vooral dat laatste wil ik ook in de studio gebruiken, waarbij ik vanwege de scherptediepte meestal moet diafragmeren naar f/11 of f/16.
Ik heb geëxperimenteerd met een paar Adolight-taglichtlampen en de bijbehorende lampen, maar die waren te donker voor de 8x10! Dat waren 2x Adolight 4500 en 2x Adolight 1600. Met deze belichting zou ik bij f/16 ongeveer 3 seconden moeten belichten...
Wat denken jullie? Gaat dat werken met de Adolight 150 flitsers? Hebben die genoeg vermogen om een typische portretsituatie te belichten? Hoeveel flitsers moet ik nemen of kan ik beter meteen sterkere (en helaas duurdere met 400-800 Ws) nemen?
Bedankt voor jullie tips!
Matthias
Hallo Matthias!
Dat is niet zo eenvoudig te beantwoorden, want dat hangt sterk af van je geplande belichting.
In principe leveren de kleine ADOLIGHT-flitsers zeker een 'bruikbaar' lichtvermogen.
Maar als je ze via een reflector of indirect verspreidt, wordt het bruikbare werkdiafragma al relatief klein (bijv. bij de CHS 100)
Als je f-stop 11 of meer nodig hebt, moet je overstappen op gevoeliger materiaal, maar bij 8x10 wordt het dan krap.
Als je dus één (!) dominante hoofdlichtbron wilt, die zacht en verspreid is (lichtbak of paraplu), moet je iets sterkers zoeken.
Als je twee of drie ADOLIGHTS kunt en wilt 'bundelen' (indirect op een reflectiewand, een scherm of matte folie), zou ik in ieder geval de ADO-flitsers aanbevelen, omdat ze supergoedkoop zijn en de lichtopbrengst bijna traploos en nauwkeurig regelbaar is!
Bovendien maken ze altijd zo'n leuk 'piepje' als ze weer zijn opgeladen...
Hartelijke groeten uit München: Stefan