andreasdegner
Hallo lieve lith-print fotografen!
Na een lange pauze ben ik eindelijk weer begonnen met lith-printen. De ADOX Fineprint Vario Classic (baryt) bevalt me daarbij erg goed. Je moet echter met de Easy Lith een vrij sterke oplossing maken (1+10), zodat het ontwikkelingsproces (bij 2 stops overbelichting) niet langer dan 10 minuten duurt. Ik heb 24x30 ontwikkeld en ongeveer 1 liter oplossing aangemaakt (40 ml A + 40 ml B + 800 ml water). Daarvan heb ik de helft apart gezet om te regenereren. Nu zou je denken dat deze sterke oplossing redelijk stabiel blijft. De tweede afdruk verschilt echter al behoorlijk van de eerste: bij identieke belichting is het contrast bij de tweede afdruk hoger, met name de maximale zwartwaarde is groter. De overgang naar de schaduwen wordt eveneens sterker. En ik had de indruk dat de infectieuze ontwikkeling steeds vroeger begint. Om de zwartwaarde te dempen, heb ik bij de derde afdruk 10 ml Lith C (sulfiet) toegevoegd. Resultaat: de afdruk had bijna twee keer zo lang nodig, de scherpte (maar ook de maximale zwartwaarde) namen duidelijk af. De 10 ml waren waarschijnlijk iets te veel.
Nu kom ik bij mijn eigenlijke probleem: vóór de 4e afdruk (van een ander negatief) heb ik de regeneratiemengeling (zie hierboven) toegevoegd. Het resultaat is volstrekt onbevredigend, zie afbeelding:
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
Het ontbreken van maximale zwartheid komt zeker door Lith C. Maar afgezien daarvan lijkt de ontwikkelingsstructuur op de zogenaamde chaotische infectieuze ontwikkeling, volgens het gegevensblad van Wolfgang Moersch (tekenen hiervan zijn "vlekken en patronen van onregelmatige dichtheid in lichten en middentonen"). Als oorzaak hiervoor wordt vermeld: "Chaotische infectieuze ontwikkeling kan optreden bij een uitgeputte ontwikkelaar met een hoog semichinongehalte".
Juist dat lijkt me in mijn geval vreemd: in totaal heb ik een liter vette (1+10) oplossing in de ontwikkelbak (plus de 10 ml C) en de capaciteit is amper 4 vellen 24x30?
De oplossing stond hooguit 3 uur en was aan het einde van de ontwikkelingssessie lichtgeel, dus zeker niet uitgeput of overgeoxideerd.
Kan iemand mij mijn eventuele denkfout uitleggen, of mij vertellen hoe ik effectiever kan regenereren om uit dezelfde hoeveelheid ontwikkelaar een grotere capaciteit te halen? Ik heb op de een of andere manier het gevoel dat ik lith-ontwikkelaar weggeef, of niet optimaal benut. Is het genoemde papier misschien een speciaal geval vanwege de vrij hoge hoeveelheid zilver (volgens het ADOX-gegevensblad)?
Ik ben erg dankbaar voor jullie tips!
Met vriendelijke groeten
Andreas