markusheinisch
Hallo allemaal,
ik heb een aantal negatieven ontwikkeld met RODINAL (1:25 en 1:50), behandeld met ADOSTOP en Adofix (1:9, ca. 6 - 10 min.) en vervolgens gewassen. Het resultaat is dat de negatieven (Ilford en ADOX) een lichte paarsgrijze waas vertonen. Aangezien ik nog maar heel weinig films zelf heb ontwikkeld, weet ik niet zeker of er iets misgaat bij het ontwikkelen van mijn films.
Kan iemand mij een tip geven waar ik op moet letten bij het fixeren of wassen? Tijden voor fixeren en wassen?
Films uit het lab hebben een kleurloze grijze waas.
Hartelijk dank en vriendelijke groeten, Markus
MirkoBoeddecker
Hallo Markus,
deze vraag begint langzamerhand een hit te worden op het forum ;-)
Films worden aan de achterkant voorzien van een zogenaamde anti-halolagen. Dit zijn in gelatine opgeloste kleurstoffen (rood, roze, paars, blauw en andere). Deze kleurstoflaag wordt tijdens het ontwikkelingsproces, afhankelijk van de ontwikkelaar, de fixeerder, de temperatuur en de tijd, in verschillende mate opgelost en uitgewassen.
Als er resten van de anti-halolagen op de film achterblijven, betekent dat niet dat de ontwikkeling fout is gegaan (maar ook niet dat alles in orde was – het zegt gewoon niets).
Als de emulsie stoort of als je denkt dat je daardoor verschuivingen in de filtering van contrastveranderende papieren krijgt, leg de film dan gewoon in de zon. De kleuren vervagen dan kortstondig.
Ik raad overmatig nabewerken af om de lichtvlekbescherming te bestrijden. Hierdoor kan het negatief overbehandeld (= aangetast) raken. Wie zeker weet dat hij goed heeft gefixeerd, moet zich niet door de kleur laten verontrusten.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
Wolf_XL
...met de Ilford-spoelmethode heb ik zeer goede ervaringen opgedaan wat betreft het voorkomen van halo’s. Uiterlijk bij de laatste spoelbeurt was het water kleurloos en was het probleem van de halo’s verleden tijd – zelfs bij lastige filmsoorten zoals bijvoorbeeld Fuji Acros 100 of Kodaks T-Mäen...
markusheinisch
Hartelijk dank voor jullie tips!
Ik heb gisteren een HP5 (KB) ontwikkeld en het volgende aangepast:
1.) Ontwikkelaar en fixeeroplossing aangemaakt met gedestilleerd water (ik heb gehoord dat leidingwater ontkalkt is met zouten)
2.) Ongeveer 10 minuten gefixeerd (nog te lang?)
3.) Ongeveer 10 minuten gespoeld met een Cascade en daarna nogmaals gespoeld volgens de Ilford-spoelmethode
Resultaat: Aanzienlijk minder verkleuring, alleen nog een heel dun paars waasje.
Groeten, Markus