Tandemfahren
Hallo allemaal!
Even een vraag voor de wiskundigen onder jullie:
Hoe bereken ik de verlengingsfactor als ik een macroring TUSSEN de lens en de teleconverter plaats?
Ter verduidelijking: de 2x-extender voor de RB vergroot (uiteraard) de minimale scherpstelafstand. Omdat die immers een balgfocus heeft – dus achter de lens en eventueel ook achter de extender. Een ring van 45 mm ertussen lost alles weer op, maar hoe moet ik nu de belichting berekenen – ik krab me achter mijn oren...
Ik kan het natuurlijk allemaal eens 'simuleren' met een DSLR, maar dan heb ik het nog steeds niet begrepen, en daar gaat het mij om.
Trouwens: dit is een echt kanon, zou op een tank nauwelijks opvallen! RB met uitgeschoven balg + extender + ring + 360 mm-telelens + zonnekap!
Alvast bedankt
Frank
cfb_de
Hallo Frank,
De verlengingsfactor wordt berekend aan de hand van de uitschuiflengte en de brandpuntsafstand. In jouw geval is de uitschuiflengte 45 mm en de brandpuntsafstand 720 mm. Als ik het goed heb berekend, komt de verlengingsfactor uit op 0,004.
Ik betwijfel voorzichtig of je bij de RB-lenzen het diafragma in stappen van 0,004 kunt instellen...
Met vriendelijke groeten,
Franz
p.s.: Mijn berekening geldt voor de montagevolgorde lens, extender, tussenring, camera.
Tandemfahren
Hallo Franz,
Goed dat je je afvroeg...
Maar ik ken de formule wel. De vraag was: verandert er iets als ik de volgorde aanpas?
Het zoekerbeeld is behoorlijk donker. Bij beide combinaties.
Toegegeven, bij de 360 speelt de uitschuifbaarheid niet zo'n rol, maar toch zou ik er graag achter gaan staan. Het is een reactie uit verzet.
Maar voorlopig bedankt!
Frank
cfb_de
Hallo Frank,
Ik heb tot nu toe nog niet nagedacht over het gebruik van een tussenring tussen de lens en de teleconverter.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Tandemfahren
Hallo Franz,
Niet dat het iets uitmaakt, maar je hebt het inderdaad niet goed uitgerekend. In de formule wordt met "uitdrukking" natuurlijk de volledige uitdrukking bedoeld, niet alleen de verlenging ervan. Alleen zo krijg je factor 1 voor de oneindigheid en factor 4 voor 1:1.
Maar dat helpt mij ook niet verder.
Groeten
Frank
Wolfgg
Hallo Frank,
maar de volgende werkwijze zou kunnen werken: je berekent de totale vergrotingsfactor in verschillende stappen:
1) Als je alleen rekening houdt met de lens en de naadbuis, krijg je de vergrotingsfactor V1.
2) De converter heeft altijd een vaste verlengingsfactor V2, deze vergroot immers alleen het luchtbeeld achter de lens, ongeacht of er al dan niet een close-upbuis wordt gebruikt.
3) De totale verlengingsfactor is V1*V2.
Groeten, Wolfgang
Tandemfahren
Hallo Wolfgang,
Dat klinkt logisch, dat gaan we eens proberen.
Er is ook nog een 82 mm-tubus, dus dat maakt het nog spannender...
Bedankt
Frank