MarcS
Hallo,
Ik heb (pas) sinds een paar filmrolletjes een probleem:
De filmstroken (6x6) zijn vanaf ongeveer het midden iets donkerder of lichter
(zie bijgevoegde scan)
Ik heb tot nu toe altijd 1 minuut Kipp ontwikkeld
(HP5, AdoxCHS100, PanF) in Ultrafin Plus of RODINAL
Na een test met 3 sec. Kipp is het probleem verholpen, maar ik wil
graag bij 1 minuut blijven.
Heeft iemand een idee hoe dit effect kan ontstaan?
Hartelijk dank
Marc
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
Wolfram
Hallo Marc,
als alle foto’s er zo uitzien, lijkt het erop dat een sluitergordijn te traag is..... .
(Als je MF-camera een spleetsluiter heeft?
Dan moet je kijken welk gordijn de rechter- of linkerhelft van het beeld vrijgeeft.
De trage zou lichtjes vastgelopen kunnen zijn. (?)
Houd er rekening mee dat het beeld op de film ondersteboven staat.
Het lijkt er niet op dat er iets mis is met de cassette.
Wat doet die "drietand" links in de lucht?
Is dat een fout in je foto of is die er achteraf gekomen?
Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.
Groeten
Wolfram
Urnes
Hallo Marc,
als je mij vraagt, zou ik zeggen dat je busje maar halfvol is en dat het deel dat in de ontwikkelaar staat sterker wordt ontwikkeld.
Groeten, Sven.
MarcS
Hallo Marc,
als alle foto’s zo zijn, lijkt het erop dat een sluitergordijn te traag is..... .
Wat doet die “drietand” links in de lucht?
Groeten
Wolfram
Hallo Wolfram,
ik heb de sluiter ook al gecontroleerd, daar dacht ik ook aan,
maar dat is het niet, het is ook een Hassel (centraalsluiter)....
De "drietand" komt waarschijnlijk door te snel drogen, vermoed ik,
omdat ik snel op zoek was naar de oorzaak
Hallo Sven,
ik heb de hoeveelheden nooit veranderd en ze zijn zoals ze moeten zijn
(500 ml Jobo-bus) Ultrafin Plus 1+4 / RODINAL 1+25
Zou het misschien kunnen komen door het verwijderen van de filmtape?
Soms laat ik dat spul erop zitten, soms heb ik het misschien te hard
afgerukt? Ik heb dit probleem in ieder geval nog nooit eerder gehad
en als ik 3 seconden kantel, is het ook in orde.....
Groeten, Marc
StefanCaspari
Hallo Marc!
Ik ben er vrij zeker van dat het een probleem met het ontwikkelen is.
Is de 'donkerdere' kant van het negatief (dus de lichtere kant van het positief) ook de kant die onderin de bus ligt?
Probeer het eens met roterend ontwikkelen (je kunt de bus gewoon heen en weer rollen op de laboratoriumtafel).
Is de bus met de door jou gekozen hoeveelheid vloeistof ook echt tot aan de bovenrand van de filmspiraal gevuld?
Hartelijke groeten: Stefan
Wolfram
Hallo Marc,
Wat betreft de centrale sluiting kan ik ook niets meer bedenken.
Dan ligt het waarschijnlijk toch aan het ontwikkelen...
Gebruik je rotatie, schudden of draaien?
Zijn ALLE negatieven zo?
Groeten
Wolfram
Xenar
Hallo MarcS,
Je Hasselblad met centraal sluitersysteem (in de lens) heeft een hulp-sluiter vóór het filmvlak (= vóór het magazijn). Voor zover ik weet bestaat die uit twee delen (helften?), die naar binnen klappen (voordat de centrale sluiter opengaat) en weer terugklappen (nadat je de ontspanknop loslaat). Als nu een helft wat stroef wegklapt, dan mis je op die helft van het negatief wat licht (d.w.z. het negatief is daar lichter, het positief daarentegen donkerder).
Dat zou echter niet verklaren waarom de fout niet optreedt bij constant kantelen...
Groeten
Volker
Wolfram
Hallo,
Aha, je kantelt.
Heb je op de schaal de verkeerde hoeveelheid afgelezen?
Nieuwe trommel?
Maar je doet dit toch niet pas sinds gisteren.
De ontwikkelaar bevochtigt in ieder geval blijkbaar de ene helft meer...... .
Het lab is helaas niet echt mijn ding.
Het is wel laf, maar ik laat het ontwikkelen.
En in de tijd dat ik mijn films nog zelf ontwikkelde, werkte ik met rotatie...... .
Daar kan ik je niet mee helpen.
Ik ben benieuwd wat eruit komt.
Groeten
Wolfram
MarcS
Allereerst hartelijk dank voor de ideeën,
ik heb nu 3 HP5-filmrolletjes met dezelfde belichting en hetzelfde onderwerp volgeschoten
1) 1 min. (elke minuut 10 sec. kantelen) 9 minuten (probleem weer terug)
2) 30 sec. (elke 30 seconden 10 sec. kantelen) 7 minuten (probleem verdwenen)
3) 3 sec. (elke 3 seconden kantelen, dus continu... pfff) 5 minuten (probleem verdwenen)
Allemaal 20 graden / Ultrafin Plus / bus vol en vers / fixeren 5 min. / spoelen met Ilford
Ik snap het niet, maar het lijkt erop dat ik gewoon niet bij 1 minuut kan blijven?
Met vriendelijke groeten
Marc
MirkoBoeddecker
Hallo Marc,
Iemand heeft hierboven al gevraagd welk getal je op het blik hebt afgelezen.
Er is namelijk een getal "zoals het hoort" voor kantelen en een "zoals het hoort" voor roteren.
De vulhoeveelheid voor roteren is niet voldoende voor kantelen!
Omdat het probleem verdwijnt bij meer beweging, wijst alles er naar mijn mening op dat er te weinig ontwikkelaar in de bus zit.
De test is eenvoudig:
- doe de lege filmrolletjes in de tank
- vul water bij tot de film echt helemaal onder water staat
- giet het water in een maatcilinder en lees het getal af
- vergelijk het getal met de "hoeveelheid zoals die hoort te zijn"
- vervang deze indien nodig in de toekomst door de "hoeveelheid zoals die hoort te zijn"
Met vriendelijke groeten,
Mirko
MarcS
Het is me een beetje gênant, maar het lijkt erop dat de oplossing van het raadsel is:
Slordigheid en de renovatie van de keuken....
Sinds twee weken bewaar ik de chemicaliën in een voorraadkast (met drie koude muren,
en het is de afgelopen dagen ook wat koeler geworden)
Het water is op 20 graden gebracht, de koude ontwikkelaar erin gegoten en
niet geroerd (het wordt toch meteen gemengd...)
Koude vloeistof zakt natuurlijk naar de bodem!!!
Ik had er gewoon niet aan gedacht dat de ontwikkelaar door de nieuwe opslag niet meer de voorheen relatief
precieze 20 graden niet meer heeft en na een test met goed op temperatuur gebrachte
ontwikkelaar werkt ook de 1 min. kantelvariant...
......sorry voor de storm in een glas water
Groeten
Marc
ps...500 ml ontwikkelaar in de Jobo1520 (dus tot de rand gevuld)
Wolfram
Hoi Marc,
Dat is wel een goedkope oplossing!
En DAT zal je zeker nooit meer overkomen.
Maar het is dapper van je dat je het hebt toegegeven.
Groeten,
Wolfram
TR
ps...500 ml ontwikkelaar in de Jobo 1520 (dus tot de rand gevuld)
Tot de rand vullen heeft geen zin als je de bus na elke tweede keer kantelen ondersteboven laat staan (een deel van de ontwikkelaar loopt in het deksel en ontbreekt in het "Voor"). Laat jij je bus misschien ook wel eens ondersteboven staan? Dat is namelijk de fout die ik jarenlang heb gemaakt, waarbij een hogere kantelfrequentie, zoals bij jou, dit weer compenseert.
MirkoBoeddecker
Hallo Marc,
Hm, ik ben nog niet helemaal overtuigd.
De overgang van een lagere naar een hogere dichtheid is op de getoonde scan heel scherp weergegeven.
Ik kan me niet voorstellen dat er in je ontwikkelaar zo’n nauwkeurig afgebakende temperatuurgrens bestaat nadat hij in de bus is gegoten.
Dat mengt zich toch tijdens het proces. Ook na elke keer kantelen. Daarvoor zou je ontwikkelaar emulsies moeten vormen met verschillende oplossingen die zich niet mengen (bijv. olie en water). Dergelijke stoffen zitten niet in ontwikkelaars.
Voor mij blijft het geheel een raadsel.
Mirko
MarcS
Hallo T.R., Mirko,
Klopt, dat met die temperatuur was puur toeval en de tip
van T.R. klopt ook!
Ik weet niet meer precies waar, maar de variant "op zijn kop
zetten na elke tweede keer kantelen" heb ik in een of ander boek gelezen en
heb ik af en toe toegepast, afhankelijk van de ontwikkeltijd.
Misschien is dit ook een "kettingreactie".......
De laatste ontwikkeling met exacte temperatuur en het blik op de grond
heeft weer gewerkt, ik hoop dat het zo blijft
Hartelijk dank
Marc
TR
en de tip
van T.R. klopt ook!
Dan ga ik ervan uit dat het daaraan ligt. Zoals gezegd was ik namelijk een tijdje net zo radeloos als een os voor de poort en zagen mijn negatieven er ongeveer hetzelfde uit als die van jou (harde overgang), totdat ik het blikje nooit meer op zijn kop liet staan. Er wordt altijd gesproken over kantelen, maar hoe dat er nu precies uitziet, kom je zelden te weten.
Hier
, relatief ver naar achteren, kwam ik destijds (nog niet zo lang geleden) op de oplossing van het raadsel.
Groeten, Thomas
StefanCaspari
en de tip
van T.R. klopt ook!
Dan ga ik ervan uit dat het daaraan ligt. Zoals gezegd was ik een tijdje net zo radeloos als een os voor de poort en zagen mijn negatieven er ongeveer hetzelfde uit als die van jou (harde overgang), totdat ik het blikje nooit meer op zijn kop liet staan. Er wordt altijd gesproken over kantelen, maar hoe dat er nu precies uitziet, kom je zelden te weten.
Hier
, relatief ver naar achteren, kwam ik destijds (nog niet zo lang geleden) op de oplossing van het raadsel.
Groeten, Thomas
Hallo Thomas!
Dat klinkt nogal avontuurlijk, "blikje op zijn kop na elke tweede kanteling" – wat daar nu precies het nut van is, is me niet helemaal duidelijk.....
Maar misschien moet men ter gelegenheid van dit fenomeen eens de heel normale kantelontwikkeling toelichten:
1. De hoeveelheid ontwikkelaar moet zo groot zijn dat de film in de spiraal volledig(!) bedekt is als het blik rechtop staat. Tegelijkertijd moet er nog genoeg lucht in het blik zitten, zodat de ontwikkelaar bij het kantelen ook daadwerkelijk in het blik kan ronddraaien.
2. Het mengsel voor de ontwikkelaar moet vóór(!) het in het blik gieten gemengd en op temperatuur gebracht zijn.
3. Giet de ontwikkelaar snel in de bus en begin met het meten van de tijd zodra de ontwikkelaar volledig is ingegoten.
Sluit onmiddellijk(!) het deksel en tik de bus meerdere keren vanaf de onderkant met de palm van je hand, of stoot de bus op een ondergrond om luchtbellen die aan de film kleven te verwijderen, zodat de film gelijkmatig wordt bevochtigd.
4. Kantel vervolgens onmiddellijk meerdere keren om de ontwikkelaar in de beginfase gelijkmatig in de emulsie te brengen.
5. Voer vervolgens het gekozen kantelritme uit.
6. Giet na de ontwikkeling snel(!) uit en giet het stopbad bij voorkeur ook snel in, zodat er geen ongelijkmatige nabehandeling of afloopstrips ontstaan.
Pas als de ontwikkeling is voltooid, kunt u wat 'rustiger' verdergaan met het fixeerproces.
Hartelijke groeten uit München: Stefan
TR
Tja, maar hoe ziet kantelen er in de praktijk eigenlijk uit? ;)
Kantelen betekent voor mij een stand met 90° of 180° veranderen. Maar eigenlijk zou het "kantelen, weer terug en neerzetten" moeten heten.
In feite werkte de volkomen verkeerde methode met op het hoofd staan bij mij ook jarenlang, maar dan wel met een hoog kantelritme en bij kleinbeeld.
StefanCaspari
Tja, maar hoe ziet kantelen er in de praktijk eigenlijk uit? ;)
Kantelen betekent voor mij een stand met 90° of 180° veranderen. Maar eigenlijk zou het "kantelen, weer terug en neerzetten" moeten heten.
In feite werkte de volkomen verkeerde methode met op het hoofd staan bij mij ook jarenlang, maar dan wel met een hoog kantelritme en bij kleinbeeld.
Hallo Thomas!
Je moet minstens 90° kantelen, zodat er iets in de doos beweegt.
Maar wat je ook doet, je moet het altijd op dezelfde manier doen, zodat je herhaalbare resultaten krijgt.
Hartelijke groeten: Stefan
cfb_de
Tja, maar hoe gaat dat kantelen eigenlijk in de praktijk? ;)
Kantelen betekent voor mij dat je een laag 90° of 180° draait. Maar eigenlijk zou het beter zijn om te zeggen: "kantelen, weer terugdraaien en neerzetten".
Hallo Thomas,
het zou inderdaad erg handig zijn als de fabrikanten van de blikken hun deksels halfbolvormig zouden maken! Dan is de vraag over "op zijn kop zetten" niet meer aan de orde ;)
"
Kantelen
" is "minstens één keer langs een (zo'n cilinder heeft er oneindig veel) horizontale as 180° draaien en weer terugdraaien". Ik maak deze beweging in totaal twee keer per "kantelen", maar gebruik ook daarop afgestemde ontwikkeltijden (waardoor de door mij opgegeven ontwikkeltijden niet per se op anderen van toepassing zijn).
Franz