joram
Hallo!
Ik heb een probleem: sommige van mijn filmrolletjes vertonen na de belichting vreemde strepen, die vooral aan de randen te zien zijn. Dit komt niet door een lekkende camera, want zowel de Leica van mijn vriendin als mijn Canonet GIII QL19 maken regelmatig prachtige foto’s. Zonder strepen.
Daarom schrijf ik dit toe aan het ontwikkelingsproces.
Ik weet niet meer precies welke films het waren, maar ik ontwikkel voornamelijk met RODINAL, X-Tol en daarvoor D76, meestal Fomapan en Neopan 400, vaak gepusht naar 800 of 1600. Daarna fixeer ik met Adofix of Ilford Rapidfix (toegegeven, de fles komt van de rommelmarkt, maar heeft ook al foutloos gewerkt).
Ik schud ongeveer 2 tot 3 keer per minuut, in de zomer bij zo'n 25 graden, anders bij 20 graden Celsius.
En nu heeft een kennis van mij ook deze problemen, hij ontwikkelt met T-Max en doet de belichting met een Leica M4, die perfect werkt en net uit de CLA is gekomen.
Misschien heeft iemand hier een idee waar dit aan kan liggen.
bernhardmangelsgmxde
Het wordt een beetje lastig om dit tot op de bodem uit te zoeken...
StefanCaspari
Hallo Joram,
Kun je de strepen eens wat gedetailleerder beschrijven:
Lopen ze in de lengterichting, dus parallel aan de film, of zijn ze dwars of schuin?
Zijn ze lichter of donkerder dan het negatief, zijn ze heel dun of iets dikker, hebben ze scherpe of vage, zachte randen?
Heb je één of meerdere films in de doos, enz.
Pas dan kan men proberen de oorzaken te achterhalen.
Hartelijke groeten: Stefan
uworischki
Hallo Joram,
Misschien kun je een negatief/positief scannen?
Dat zou het een stuk makkelijker maken...
Groeten, Uwe
Andreas_23
Hallo joram,
Zonder een voorbeeldfoto is het inderdaad lastig om de oorzaak van het probleem te achterhalen.
Met vriendelijke groeten,
Andreas
joram
Ik zal de betreffende foto’s zo snel mogelijk inscannen en hier plaatsen. Ik heb het momenteel helaas erg druk, maar bedankt voor je snelle hulp ;)
piu58
Bromidestrepen? Een dichter negatief onder elk perforatiegaatje?
Te weinig beweging tijdens het ontwikkelen!
MarcS
Klinkt interessant, misschien zien die "strepen" er wel zo uit,
zoals in mijn thread?
[topic="0"]http://www.fotolaborforum.eu/index.php?showtopic=2204[/topic]
Groeten
Marc
joram
Excuses voor mijn lange afwezigheid, ik had het druk.
De strepen zijn al een tijdje niet meer opgetreden en zijn waarschijnlijk te wijten aan een combinatie van ontbrekende of onvoldoende/verkeerde beweging en verouderde fixeer. De fixeer is nu vers, en het blikje wordt nu lichtjes geschud, zodat er geen pure op-en-neerbeweging van de ontwikkelaar ontstaat, maar ook een lichte zijwaartse beweging. Sindsdien zien de negatieven er perfect uit.
andreasdegner
Hallo,
Ik had bij mijn laatste filmontwikkeling (Delta 100 in Ilfosol-S 1+9, 6 min, 20°) soortgelijke problemen. Op de volgende foto zie je vooral aan de rechterkant van de lucht verticale strepen met verschillende dichtheid.
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
Bovendien is het me bij deze film opgevallen dat veel contouren extreem onscherp zijn. Dit kan niet aan een verkeerde scherpte liggen, aangezien ook de zwarte rand (die eigenlijk scherp zou moeten zijn) hierdoor wordt beïnvloed.
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
Ik heb ontwikkeld met het gebruikelijke ritme van 10 seconden kantelen per minuut. Ligt dit volgens jullie aan de ontwikkelaar of kan het ook aan het fixeerproces liggen? Ik heb elders al gelezen dat Ilfosol vrij snel kan verouderen. De film lijkt me ook onderontwikkeld.
Ik zou erg dankbaar zijn voor tips!
Groeten
Andreas
StefanCaspari
Hallo,
ik had bij mijn laatste filmontwikkeling (Delta 100 in Ilfosol-S 1+9, 6 min, 20°) soortgelijke problemen. Op de volgende foto zie je vooral aan de rechterkant van de lucht verticale strepen met verschillende dichtheid.
[ATTACHMENT NOT FOUND]
Bovendien is het me bij deze film opgevallen dat veel contouren extreem onscherp zijn. Dit kan niet aan een verkeerde scherpstelling liggen, aangezien ook de zwarte rand (die eigenlijk scherp zou moeten zijn) hierdoor wordt beïnvloed.
[ATTACHMENT NOT FOUND]
Ik heb ontwikkeld met het gebruikelijke kantelritme van 10 seconden per minuut. Ligt dit volgens jullie aan de ontwikkelaar of kan het ook aan het fixeerbad liggen? Ik heb elders al gelezen dat Ilfosol vrij snel kan verouderen. De film lijkt me ook onderontwikkeld te zijn.
Ik zou erg dankbaar zijn voor tips!
Groeten
Andreas
Hallo Andreas!
Zou je misschien nog eens een scan kunnen plaatsen waarop het volledige negatief inclusief randmasker te zien is?
Zoals ik de strepen op de 28_18-kopie zie, hoeft dat niet per se iets met de ontwikkeling te maken te hebben, dat zou(!) ook een ongelijkmatigheid in de emulsie kunnen zijn. Daarvoor zou je echter een groottevergelijking met het volledige negatief moeten hebben.
De onscherpte bij de 128:rand beschouw ik als een resolutieprobleem van de scan (ook hier zou een groottevergelijking nuttig zijn).
Met vriendelijke groet: Stefan
StefanCaspari
Nogmaals hallo!
Zeg eens: voor een Delta 100 lijkt het me allemaal wel erg indrukwekkend; ik zag net pas dat het hele negatief te zien is.
En nog een vraag: heb je het negatief gescand, of een vergroting ervan?
Ik vermoed een vergroting (vanwege de scherpe, witte, fijne krasjes die een andere structuur hebben dan de rest van de korrel).
andreasdegner
Nogmaals hallo!
Zeg eens: voor een Delta 100 lijkt het me allemaal wel erg indrukwekkend; ik zag net pas dat het hele negatief te zien is.
Ik vermoed een vergroting (vanwege de scherpe, witte, fijne krasjes die een andere structuur hebben dan de rest van de korrel).
Hallo Stefan!
Je hebt het mis – het is een scan van het negatief met een vrij hoge resolutie (Reflecta Crystal Scan, 3600 dpi). Maar je hebt gelijk, het komt mij ook erg koninklijk over. Overigens ziet de geüploade afbeelding er koninklijker uit dan hij eigenlijk is, als ik hem in Photoshop bekijk. Daarom zijn de verticale strepen rechtsboven in de lucht ook niet zo goed te zien. Je ziet ze het best terwijl de afbeelding kort na het aanklikken wordt opgebouwd.
De uitvergroting is niet in goede kwaliteit opgeslagen. Hier is hij nogmaals:
[ATTACHMENT NOT FOUND]
Ter vergelijking van de korreligheid hier nog een uitsnede van een andere Delta100 op dezelfde vergrotingsschaal:
[ATTACHMENT NOT FOUND]
Dat is toch wel een verschil.
De onscherpte van de rand is geen resolutieprobleem van de scanner. Je ziet immers dat de kleinere korrelstructuur ook wordt weergegeven. En op mijn andere negatiefscans is de rand eigenlijk altijd scherp.
Ik ben nogal radeloos...
Met vriendelijke groeten
Andreas
StefanCaspari
Nogmaals hallo!
Hallo Stefan!
Je hebt het mis – het is een scan van het negatief met een vrij hoge resolutie (Reflecta Crystal Scan, 3600 dpi). Maar je hebt gelijk, het komt mij ook erg koninklijk over. Overigens ziet de geüploade afbeelding er koninklijker uit dan hij eigenlijk is, als ik hem in Photoshop bekijk. Daarom zijn de verticale strepen rechtsboven in de lucht ook niet zo goed te zien. Je ziet ze het best terwijl de afbeelding kort na het aanklikken wordt geladen.
De uitvergroting is niet in goede kwaliteit opgeslagen. Hier is hij nogmaals:
[ATTACHMENT NOT FOUND]
Ter vergelijking van de korreligheid hier nog een uitvergroting van een andere Delta100 op dezelfde schaal:
[ATTACHMENT NOT FOUND]
Dat is toch wel een verschil.
De onscherpte van de rand is geen resolutieprobleem van de scanner. Je ziet immers dat de kleinere korrelstructuur ook wordt weergegeven. En op mijn andere negatiefscans is de rand eigenlijk altijd scherp.
Ik ben nogal radeloos...
Groeten
Andreas
Hallo Andreas!
Daar heb je gelijk in, dat is echt een enorm verschil!
Zeg eens, is dat specifieke bergmotief eerder hard of zacht, dicht of dun?
Je schrijft, als ik het me goed herinner, dat het onderontwikkeld lijkt – maar dat zou niet passen bij deze korreligheid, want bij onderontwikkeling wordt juist de vorming van grote zilverkorreltjes of korrelklontjes vermeden...
Nog een vraag: is deze film mogelijk voorbelicht: hitte, chemische dampen, röntgenstraling enz.?
Dat zou mogelijk deze voor een Delta 100 echt heftige korreligheid kunnen verklaren.
Met vriendelijke groeten: Stefan
Macbeth
Ik kan je zonder twijfel vertellen waar het probleem zit:
De film is verkeerd in de ontwikkelingsspiralen gewikkeld.
- Dat is mij ook al eens overkomen.
Groeten,
Macbeth