Hallo Wolfgang,
Bedankt voor het citaat. Zoals gezegd ben ik al in die richting aan het experimenteren.
Alleen brengen de verschillende gegevens me een beetje in de war:
Op ADOX.de staat iets over 1+7 en 1+15
In de winkel staat iets over tot 1+19
De Agfa-documentatie spreekt van 1+11, en gaat bovendien heel uitgebreid
over een stamoplossing die je zelf moet bereiden, waaruit je
vervolgens verder verdunt.
En tot nu toe heb ik me aan Agfa gehouden.
Wat me een beetje stoort, is dat er bij de ontwikkelaar zelf geen
gegevens worden geleverd waar je je op zou kunnen baseren.
Maar nogmaals bedankt aan iedereen
Jullie Gert
Hallo Gert,
misschien helpt het je wat Agfa kort na de introductie van de NEUTOL-vloeibare concentraten bijna 40 jaar geleden schreef over zuinige verdunningen:
"Met de zuinige verdunningen kun je bijzonder economisch werken wanneer dagelijks grote hoeveelheden foto's worden ontwikkeld en de inhoud van de bak daardoor snel opraakt. De zuinige verdunningen leveren weliswaar minder houdbare oplossingen op, maar maken bij massaproductie met een snelle werkwijze en een grote hoeveelheid ontwikkelvloeistof een volledig gebruik van de opbrengst mogelijk en daarmee bijzonder lage ontwikkelkosten. In het belang van een hoge werkconstantie moet de verbruikte hoeveelheid ontwikkelvloeistof meerdere keren per dag worden aangevuld met dezelfde oplossing. Deze werkwijze leidt tot een uitstekende gelijkmatigheid van de ontwikkeling. Opbrengst bij zuinige verdunning: ongeveer 4 m² per liter. Houdbaarheid van de zuinige verdunning: moet binnen een dag worden verbruikt. Ontwikkeltijd: 1,5 tot 2 minuten."
Groeten, Wolfgang