KB1984
Hoi!
Ik heb de 120-film Rollei RPX 400 naar 200 ASA gepulled. Nu wil ik deze graag in Xtol ontwikkelen, maar ik kan geen exacte gegevens vinden. Ook in het gegevensblad van Rollei zelf staat niets over pull, behalve dat het mogelijk is. Op andere sites heb ik gelezen dat 10-15% van de oorspronkelijke ontwikkeltijd voor ASA 400 voldoende zou moeten zijn als pull-ontwikkeltijd.
Kan iemand mij hierover meer vertellen, of heeft iemand de film al eens op 200 gepulled?
Met vriendelijke groeten
Bartosch
Wolf_XL
...? Hm, een heel vreemde aanpak... Als ik wil pushen of pullen – om welke reden dan ook – gebruik ik ofwel een reeds gedocumenteerde combinatie, of ik moet er rekening mee houden dat ik alles zelf moet uitzoeken... Het vertrouwen in de internetgemeenschap neemt inmiddels soms nogal bizarre vormen aan...
TR
Hallo, hoe heb je de belichting gemeten, of weet je zeker dat je de film te veel licht hebt gegeven? Als je bij onderwerpen met een zeer hoog contrast (hard licht) op de schaduwen hebt belicht, zou ik de ontwikkeltijd met een factor 1,3 verkorten. Vaak is dit echter helemaal niet nodig. Kortom: ontwikkel gewoon op de normale manier.
KB1984
Bedankt voor jullie reacties.
Het was een nogal spontane beslissing... misschien wel te spontaan :-)
Wat het licht betreft: het was een uur voor zonsondergang, licht bewolkt. Ik heb vooral de schaduwen in het landschap belicht.
Ik denk dat ik in plaats van 9 minuten in Xtol Stock/ISO 400 het eens met 7,5 min ga proberen.