bohermann
Hallo forum,
Ik heb nu ook de Foma-kit aangeschaft. Op twee punten na is alles me duidelijk: :lol:
1. Hoe zit het met het bewegen van de doos? (Elke 3 seconden, 30 seconden, één keer per minuut)?
2. Hoe pakken jullie de tussentijdse belichting aan? Ik zou de spiraal van de as halen en deze op 1 meter afstand voor een 100W-lamp "wankelend" bewegen, zodat het licht overal komt. Is dat zo goed?
Hartelijk dank voor jullie hulp.
Groeten
Bohermann
Wolfgg
Hallo Bohermann,
tenzij anders vermeld in de gebruiksaanwijzing, is bij Foma de standaardbelichtingstijd: de eerste 30 seconden continu en daarna aan het begin van elke minuut 10 seconden.
Tweede belichting kun je het beste onder water doen met een spiraal in een witte schaal (bijvoorbeeld een voetbad uit de huishoudwinkel). Voordeel: de film kan niet warm worden als de lamp te dichtbij komt (je kunt gerust tot 30 cm dichtbij komen), de witte schaal weerkaatst het licht en er komen geen waterdruppels op de film die als kleine lenzen kunnen werken.
Groeten, Wolfgang
bohermann
Hallo Wolfgang,
Hartelijk dank voor de tip! Hoeveel watt heeft die lamp eigenlijk?
Groeten
Harald
Wolfgg
Hallo Harald,
Probeer het eens met 100 watt (gloeilamp of een even heldere tl-lamp) en in totaal 5 minuten, dus de spiraal van alle kanten belichten. Het lukt ook met een flitser, bijvoorbeeld 4 flitsen met een LZ 40-apparaat. Je ziet het dan aan de zwarte delen: als die nog niet donker genoeg zijn, moet je de lichtintensiteit nog wat verhogen.
Groeten, Wolfgang