Hallo Stefan,
Panchromatisch zwart-witpapier is helaas verleden tijd – ik ken in ieder geval geen enkele fabrikant die het nog maakt.
Dat vreesde ik al. Nou ja, dan zal ik maar geduldig afwachten of de "tweedehandsmarkt" misschien nog een of ander pakje Panalure oplevert...
Ik zou het eens proberen met vastgradig zwart-witpapier – het masker van de kleurenfilm beïnvloedt helaas de gradatie van papier met variabel contrast. Omdat kleurenfilm 'zacht' werkt, heb je waarschijnlijk minstens graad 3 of 4 nodig.
Hmm... en precies daar lijken de meningen uiteen te lopen: de een raadt – net als jij – papier met vaste gradatie aan om de ongewenste invloed van het negatief op de gradatie te voorkomen; anderen zijn daarentegen – naar mijn mening niet geheel ten onrechte – van mening dat je met VC-papier meer toonwaarden van het negatief kunt weergeven, omdat VC-papier nu eenmaal gevoelig is voor een breder spectraal bereik. Dat deze uitgebreide gevoeligheid – zie hierboven – weer ten koste gaat van de correcte toonwaardeverloop, is de andere kant van de medaille.
Ik denk dat ik het gewoon eens zal moeten proberen. Aangezien de negatieven waar ik me momenteel op richt toch al bruiloftsmotieven zijn in een kasteelhof bij een grijze lucht, schat ik dat er daar misschien niet zo veel verloren kan gaan als bij een kleurrijk bloeiende alpenweide tegen een staalblauwe lucht.
Toch sta ik altijd open voor verdere tips en suggesties!
Hartelijk dank en een ontspannen weekend,
Stefan