JensW
Hallo analoge collega’s,
Ik overweeg om een 6x9-camera aan te schaffen en ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met de Mamiya Super 23 of de Universal. Ik wil de camera vooral gebruiken voor landschaps-, reis- en straatfotografie, dus ik kan meestal geen groot statief meenemen. Ik gebruik onder andere een M645 1000s.
Ik heb op internet het een en ander over de camera's gelezen, maar heb nog de volgende vragen:
1) Zijn de objectieven nog concurrerend, bijvoorbeeld in vergelijking met die van de Sekor C-serie? Op afbeeldingen lijkt het mij dat ze niet of nauwelijks gecoat zijn. Hoe is de gevoeligheid bij tegenlicht? Zijn er lenzen die in het bijzonder aanbevolen worden?
2) Hoe groot en zwaar is de camera eigenlijk? Ik bedoel niet in cm en kg, maar kun je er nog uit de hand mee fotograferen of moet ik daar eerst op trainen?
3) Welke alternatieven zijn er nog voor 6x9, als het scherp, handzaam en niet al te duur moet zijn? Ik denk aan de Fuji GSW690, er is blijkbaar een Fotoman (maar de fotoman heb ik nog nooit in de winkel gezien), de oude accordeoncamera's natuurlijk (maar die hebben zelden een groothoeklens), de dure Plaubel 690 Proshift, de Fujica GL 690 (wordt als slechts matig scherp beoordeeld) en de Horseman VH-R (ik weet ook niet zeker hoe handzaam die is). Heeft iemand hier nog een tip of ervaringen?
Bedankt voor jullie reacties, ik ben benieuwd –
met vriendelijke groeten,
Jens
Wolfgg
Hallo Jens,
De Universal kun je prima uit de hand gebruiken: je linkerhand op het handvat met de ontspanknop, je rechterhand onder de camera, je vingers op de lens. Ik ken alleen de objectieven voor de Universal die vanaf 1980 zijn verkocht; die zijn top, volledig gecoat en tot op de dag van vandaag absoluut concurrerend. Bij tegenlicht zijn ze niet slechter dan die van de M645. Je kunt er geen enkele speciaal benadrukken of bekritiseren, omdat elke brandpuntsafstand zijn nut heeft.
Groeten, Wolfgang
cfb_de
Hallo Jens,
Mag ik als gebruiker van een Polaroid 600 ook even meespreken? Dat is in principe die Mamiya met vaste brandpuntsafstand.
Het toestel is een zwaar ding, maar daardoor wel "geschikt voor uit de hand fotograferen". De 127 mm Sekor is erg goed (de gelatinelens zit er vast en dat is belangrijk), de zoeker is niet zo geweldig: weinig contrast in de zoeker, geen fatsoenlijke weergave van 6x7- of 6x9-maskers.
Met het 6x7-rolfilmmagazijn erachter is het een mooie en zeer goede portretcamera.
Op een laag statief is hij ook goed te gebruiken voor verkeersremmende maatregelen <_<
Met vriendelijke groeten,
Franz
Wolfgg
Ja Franz, dat klopt, je kunt er allerlei "bijverschijnselen" mee veroorzaken: elke automobilist ziet dat ding voor het eerst, kinderen vragen of je voor een krant werkt, omaatjes die toevallig door het beeld lopen, zwaaien meteen weg omdat ze niet in de krant willen, enz.
Maar je kunt er ook onopvallend mee werken, bijvoorbeeld door met de 50 mm supergroothoek door de voetgangerszone te lopen, de camera voor je buik te houden en direct bij de lens af te drukken; niemand merkt het.
De zoeker heeft zijn voor- en nadelen, de camera is nu eenmaal een "opgeboorde Leica M". In ieder geval kun je vanwege de grote meetbasis van de afstandsmeter de objectieven zonder problemen bij volledig open diafragma gebruiken (uitzondering 1:8/250), hij werkt veel nauwkeuriger (gevoeliger) dan welk matscherm dan ook.
De zoeker toont voor 100 mm, 150 mm en 250 mm zoekermaskers voor 6x9 en 6x7 met automatische parallaxcompensatie, afzonderlijk selecteerbaar via schuifknoppen op de behuizing.
Groeten, Wolfgang
cfb_de
Hallo Wolfgang,
Mijn "Polaroid" heeft geen zoekermaskers. Voor mijn 6x7-magazijnen ben ik er inmiddels aan gewend geraakt, maar ik ben nog op zoek naar een 6x9-magazijn (die vond ik tot nu toe te duur).
Franz
Wolfgg
Hallo Franz,
Heeft jouw 600 SE die hendel linksboven aan de achterkant niet?
http://www.polapremium.com/news?date=2009-05-21
Groeten, Wolfgang
cfb_de
Hallo Wolfgang,
Ik heb de 600 zonder "SE" en die heeft die hendel niet.
Franz
Wolfgg
Hallo Franz,
Je hebt daar wel een paar "beperkingen" gekocht. Voor zover ik weet, passen de lenzen van de 600-serie niet eens op de Universal.
Dus: wie met dit systeem wil beginnen, moet voor een Universal gaan, en niet voor een 600-serie (met of zonder SE).
Groeten, Wolfgang
cfb_de
Hallo Wolfgang,
Daar was ik me terdege van bewust. De grootste beperking van de 600 zonder "SE" is waarschijnlijk dat de lens helemaal niet loskomt...
Ik wilde gewoon een camera voor polaroid- en rolfilm met een zoeker. En daarvoor is dit toestel ideaal; dankzij Rudi’s coulance was het ook niet te duur. De 127-lens die erop zit is gewoon geweldig!
Franz
JensW
Hallo,
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Kent iemand ook de Super 23? Die heeft zelfs een verstelbare achterwand; maar aangezien hij aan de voorkant geen balg heeft, kun je die eigenlijk alleen gebruiken voor close-ups of macrofoto’s, of begrijp ik dat verkeerd?
Groeten, Jens
Wolfgg
Hallo Jens,
De standaardlens 3,5/100 kan in ieder geval 10 mm worden teruggeschoven, waardoor je zelfs met de uitschuifbare balk nog op oneindig kunt scherpstellen. Je kunt hier trouwens een handleiding downloaden:
http://www.butkus.org/chinon/mamiya/mamiya...ss_super_23.htm
Groeten, Wolfgang
Buchtnix
Hallo,
Is de Polaroid 600 SE identiek aan de Mamiya Universal, of zijn de achterpanelen, Pola- en rolfilms, onderling uitwisselbaar?
Bedankt,
Groeten
Steffen
Wolfgg
mattes
De Polaroid 600SE is qua constructie gelijk, maar helaas niet identiek aan de Mamiya Universal. De vatting voor de lens en de bevestiging van de achterwand zijn anders. De zoeker is afgestemd op het iets grotere Polaroid-formaat. De nieuwere "zwarte" lenzen zijn erg goed; of de oudere slechter zijn, kan ik niet beoordelen. Bij mij doen ze precies wat ze moeten doen: goede foto’s maken. Ik had ooit een 90er op een Graflex-plaat gemonteerd en was verrast door de beeldcirkel, die voldoende is voor 9x12.
Geniaal zijn de S-vormige M-achterwanden. Ze hebben een uitstekende vlakheid. De vraag of hij geschikt is voor "uit de hand fotograferen": de behuizing is rechthoekig zonder uitsteeksels en versieringen, hij past met magazijn en lens in kleine fototassen. Helaas is de camera in elkaar gezet een echt kolos, volgens mijn vrouw van de dinosaurusklasse. Hij is zwaarder dan een Graflex Spezial. Een camera heeft een bepaald gewicht nodig om er uit de hand mee te kunnen fotograferen, bij de Mamiya Universal wordt dit voor wat tengere mensen al overschreden. Zelf gebruik ik hem meestal met een monopod. Qua hanteerbaarheid is hij niet te vergelijken met een 4,5x6 spiegelreflex. Eerlijk gezegd is hij slechts beperkt geschikt voor fotograferen uit de hand.
De Universal is zeker niet de mooiste camera, maar wel superdegelijk en eersteklas afgewerkt. Naast de 3,5/100 standaardlens is er een hele reeks interessante lenzen voor de Universal, zoals de 100/2,8, de beroemde dure 50/6,3 en de 4,7/127 Sekor, er zijn tussenringen, een Graflock-adapter, twee matschermpjes, waarvan één met een houder voor vlakfilm, vlakfilmmagazijnen en nog veel meer. De Universal wordt ook graag gebruikt als basis voor allerlei speciale constructies. Voor een vriend heb ik ooit de 3"-lenskop van een Polaroid Cu5 op een oude persbehuizing gemonteerd.
De Universal is een geweldige, de moeite waard en ondergewaardeerde camera.
Matte