bohermann
Hallo forum,
Ik heb voor mijn Bronica SQ-Ai een in de originele verpakking verpakt KB-magazijn voor een zacht prijsje gekocht; het heeft waarschijnlijk lang ongebruikt gelegen, maar is in nieuwstaat. Het probleem is dat de camera de film in het magazijn niet herkent en je daarom niet kunt afdrukken. Bovendien lukt het me niet om netjes naar het eerste beeld voor te spoelen.
Is er iemand die verstand heeft van de Bronica-mechanica en mij een tip kan geven waar het mechanisme "vastzit"?
Bedankt en groeten
bohermann
katzgetier
Hallo Bohermann!
Ik heb de SQa en de twee 135N- en 135W-filmcassettes, waarmee ik al verschillende films heb belicht. Tot nu toe zonder enig probleem. Er zijn echter een paar punten uit de handleiding die het vermelden waard zijn.
De film zit in de houder, die je pas uit de cassette kunt halen nadat je de terugspoelhendel hebt uitgetrokken. Voordat de inzet weer in de filmhouder wordt geplaatst, moet het transportwieltje helemaal rechts op de filmcassette een slag verder worden gedraaid, zodat de terugspoelknop wordt gedeactiveerd. Plaats daarna de inzet weer in de cassette, waarbij u begint met de kant waar de film wordt opgewikkeld. Nu kan de terugspoelhendel worden ingeschoven en de behuizing worden gesloten. Bevestig de filmcassette nu aan de camera en voer de film afwisselend verder door en druk af. Zodra het eerste punt in de beeldteller verschijnt, kunt u foto's maken.
Met vriendelijke groeten
Hanns Weschta