DennisG
Hallo lieve forumleden,
Gisteren heb ik mijn eerste zwart-witfilm zelf ontwikkeld om te kijken of mijn nieuw aangeschafte Mamya RB67 in orde is en goed werkt.
Na het ontwikkelen zag ik op drie van de negatieven rechthoekige donkere vlekken. Ik heb een 120 HP5 400 van Ilford ontwikkeld met ADOX RODINAL. Alle drie de foto's zijn in totaal verschillende lichtomstandigheden gemaakt.
Het enige wat me opviel, is dat, hoe ik het negatief ook in de spoel van de Paterson-tank leg, er altijd een smal stukje (het beginstuk) op de film ligt of er tegenaan stoot.
Voor de rest heb ik me precies aan de ontwikkelingsvoorschriften gehouden. Bovendien heb ik een paarse waas op de film (waarschijnlijk niet voldoende gefixeerd?).
Misschien kan iemand van jullie me helpen met wat er aan de hand is met deze kleine problemen. Groeten?
Dennis
Morte
Het lijkt erop dat er licht in de camera binnendringt. Controleer eens de lichtdichtingen: of ze er nog zitten, of ze kruimelig of vettig zijn, enz.
highscore
Hoi
Ik
Ik zou ook op de lichtdichtingen gokken
Ik heb bij mijn RB67 ook de lichtdichtingen vervangen.
Die zijn te koop op eBay.
Of je knipt het materiaal zelf op maat, zo heb ik het ook gedaan.
Het is allemaal vrij eenvoudig!
Ik denk niet dat het draaibare frame ermee te maken heeft.
Als je dat eens afplakt en nieuwe foto's maakt, zou je het precies moeten weten.
Ik zou ze echter toch allemaal vervangen, dan heb je er voorlopig geen omkijken meer naar. En het is eenvoudig.
De afdichtingen op de filmcassettes zouden in dit geval ook de oorzaak kunnen zijn. Die zijn ook eenvoudig te vervangen.
Ik gok hier op het scharnier van de verwisselbare cassettes.
Als je daar alleen maar gerimpelde smurrie aantreft, heb je de oorzaak van je probleem waarschijnlijk gevonden.
Ook hier kun je een test doen door het af te plakken.
Desondanks zou ik ook de afdichtingen van de cassettes vervangen.
Groeten
highscore
Wolfgg
Bij middenformaatcamera's zijn platte zwarte veters zeer geschikt als lichtafdichting. Ze zijn goedkoop en gaan eeuwig mee.
€
Groeten, Wolfgang
DennisG
Hoi, hartelijk dank voor de handige tips. Nu moet ik toch even een domme vraag stellen: waar zitten er allemaal afdichtingsringen op de RB67 (ik ben tot nu toe een verwende digitale fotograaf geweest). Hartelijk dank allemaal. €
DennisG
Hoi, hartelijk dank voor de handige tips. Ik moet nu toch even een domme vraag stellen: waar zitten er allemaal lichtdichtingen op de RB67 (ik was tot nu toe een verwende digitale fotograaf)? Hartelijk dank.
highscore
als ik er straks aan terugdenk.
Dan haal ik mijn RB uit elkaar
en maak ik foto's van de verschillende onderdelen.
DennisG
O ja, dat zou echt geweldig zijn, heel erg bedankt
highscore
2 afdichtingen aan de camera-/draairamenzijde (eerste foto)
4 afdichtingen op het deksel van het magazijn (foto 2-4)
4 op het inzetstuk (foto 5), rond de hoeken geplakt
DennisG
@highscore, heel erg bedankt, ik ga dit vandaag zeker bekijken zodra de film vol is (dus misschien ook morgen) en het indien nodig vervangen.
Heeft iemand van jullie misschien nog een betrouwbare bron waar ik accessoires (kleurenfilters, objectieven enz.) kan kopen? Ik heb vandaag een pakketje ontvangen via eBay Kleinanzeigen en wat bleek (ik ben opgelicht). Jammer. Ik ben ook dankbaar voor tips. Groeten, Dennis
highscore
Ik heb bijna al mijn camera-aankopen (MAMIYA) via eBay gedaan.
Door de advertenties zorgvuldig te lezen en te bekijken, probeer ik het kaf van het koren te scheiden.
Daar lijk ik best goed in te zijn.
Want ik was bij naar schatting minder dan 5 % van mijn aankopen echt ontevreden.
€
En dat was pas twee weken geleden weer het geval bij een AGFA-camera.
€
En serieuze vakhandelaren zijn zeer zeldzaam geworden of al verdwenen!