JensW
Hallo allemaal,
ik heb een vreemd probleem: Trix-rolfilm krijgt in ATM49 een onregelmatige, brede, gelige waas over de hele lengte van de film, maar alleen in het midden, dus niet aan de randen. Ik heb al een tijdje op internet gezocht, maar er niets over gevonden. Natuurlijk zou ik D76 kunnen gebruiken (zoals bijna alle Amerikaanse fotografen ;-)), maar ik wil niet zoveel ontwikkelaars open hebben staan, die worden er immers niet beter van. De verkleuring stoort bij multikontrastpapier weliswaar nauwelijks, maar ik zou dit probleem graag onder controle krijgen, omdat ik ATM49 graag gebruik en de negatieven erg fijn worden.
Dit is precies wat er gebeurde: Kodak 400TX ondergaat een belichting op 400 ASA, niet overbelicht, bewaard bij minder dan 20 °C, 3x gescand (scanners op de luchthaven), ontwikkeld in ATM49 1+0, nieuwe batch, gefixeerd in Adofix, nieuw. 5 films, hetzelfde resultaat, handmatig ontwikkeld in het blikje. (Ik ontwikkel vaker films.)
Gebruikt iemand ook deze combinatie van film en ontwikkelaar of heeft iemand misschien zelfs een idee hoe ik die waas kan voorkomen?
Hartelijk dank,
Groeten, Jens