fotolabdude
Welke lichtmeters hebben jullie, of welke zouden jullie mij kunnen aanbevelen?
Ik fotografeer vooral buiten – dus geen studio-opnames!
Tot nu toe gebruik ik een oude Weimarlux die al een paar jaar op de teller heeft staan.
Met vriendelijke groet,
fotodude :-)
Wolfram
Hallo "Fotodude",
Ik gebruik zelf een GOSSEN LUNASIX F met spotopzetstuk.
Ik heb die echter vooral vanwege de mogelijkheid om ook flitslicht in de studio te kunnen meten.
Dat is niet jouw probleem.
Maar ik geef in ieder geval de voorkeur aan een analoog exemplaar met wijzer boven een digitaal exemplaar met display.
Misschien is het gewoon een gewoonte.
Ik vind het echter prettig om "in het beeld te kunnen meten" om het contrastbereik te bepalen.
Integraal meten, op 0 zetten en dan kijken wat de wijzer doet.
Zo kan ik nog steeds eerder op de lichten of de schaduwen belichten.
Ideaal is de mogelijkheid tot spotmeting.
Vooral als je buiten niet elk hoekje van dichtbij kunt meten.
Ik ben erg tevreden met mijn Gossen.
Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Dit model is ook verkrijgbaar zonder flitsmeting, als LUNASIX 3.
Ik zou in ieder geval geen exemplaar met selencellen meer kopen.
Die worden na verloop van tijd erg onnauwkeurig.
Er is ook geen reden om een nieuwe belichtingsmeter te kopen.
Voordat ik een goedkope, nieuwe zou kopen, koop ik liever voor hetzelfde geld een tweedehands professioneel apparaat.
Groeten
Wolfram
fotolabdude
Bedankt alvast, Wolfram!
Ik ben aan het overwegen of ik misschien een Digiflash of Digisix van Gossen ga aanschaffen.
Met vriendelijke groet, fotodude :-)
Wolfgg
Hallo!
Bij de aanschaf van een lichtmeter moet je altijd eerst de cruciale vraag beantwoorden: is spotmeting met 1° nodig of niet? Pas als je daar een antwoord op hebt, weet je welke apparaten het waard zijn om nader te bekijken. De 1°-apparaten zijn namelijk niet alleen hinderlijk groot (ze hebben een grote lens nodig), maar je kunt bij het gebruik ook veel meer fouten maken dan bijvoorbeeld bij eenvoudige lichtmeting.
Voor mij volstaat een Variosix F met 5°-opzetstuk: handzaam, licht, zeer nauwkeurig, kan alles en werkt op een 9V-batterij die ook in de toekomst nog verkrijgbaar zal zijn.
Groeten, Wolfgang
JensW
Hoi,
daar komt nog een tweede cruciale vraag bij me op: hoe nauwkeurig moet het precies zijn? Maak je kleurendia’s voor een tijdschrift of ‘gewoon’ kleurennegatieven of zwart-wit voor eigen gebruik? Ik gebruik een Gossen Sixtomat Flash; die is met een resolutie van 1/10 diafragma al te nauwkeurig voor de meeste opnames, maar je kunt er de belichtingswaarden van je camera’s goed mee ‘kalibreren’. Je kunt er razendsnel het contrastbereik van een motief mee vastleggen en goed weergeven, als het motief dichtbij is. Als het verder weg is, heb je eigenlijk een dure spotbelis nodig.
Hij kan ook licht meten, maar is dan wel wat onhandig, omdat je hem "omgedraaid" moet gebruiken (ziet er bij portretten misschien niet zo professioneel uit als een Sekonic). Flitsmeting gaat ook heel praktisch en nauwkeurig.
Het was een van de weinige apparaten die ik nieuw heb gekocht; tweedehands worden ze ook niet veel goedkoper, omdat de goede exemplaren nauwelijks verouderen.
Tegenwoordig schat ik de belichting echter vaak (bij zwart-wit) en zou ik daarom alleen nog maar een kleine kopen.
Belichtingsreeksen zijn ook nog een alternatief voor een dure spotmeter of een goedkope oude spiegelreflexcamera met spotmeting.
Groeten, Jens
Wolfram
Hallo Jens,
Kun je bij jouw camera de belichtingstijd en het diafragma tot op 1/10 nauwkeurig instellen?
Bij mij gaat het alleen in halve diafragma’s en tijden.
In dat opzicht zou een belichtingsmeter met 1/3 EV voldoende moeten zijn.
Ook voor kritische opnameomstandigheden bij dia’s.
En met het kalibreren van belichtingsmeters in camera’s zou ik voorzichtig zijn.
De invloed van de lens op de meting is daarvoor iets te groot.
De diafragmawaarde wordt immers rekenkundig aangegeven.
Afhankelijk van het aantal lenzen en de coating (lichtdoorlatendheid) kan de werkelijke lichtdoorlatendheid variëren.
De methode is echter een bruikbare methode voor een grove controle.
En, sorry, maar ik zou het niet zo prettig vinden om een spiegelreflexcamera met spotmeting en een telelens mee te slepen.
Een LUNASIX 3 met bijvoorbeeld een 5 graden spotopzetstuk zou voor ongeveer 40-50 euro te koop moeten zijn.
Groeten
Wolfram
StefanCaspari
Hallo fotodude!
Ik ben al 30 jaar beroepsfotograaf en werk al vanaf het begin met Gossen-beli's.
Sinds 20 jaar werk ik buiten met een Profisix en in de studio met een Lunasix F (flitsmeting).
Je moet er bij deze wijzerplaten wel rekening mee houden dat ze vrij gevoelig zijn voor schokken en daardoor relatief gemakkelijk beschadigd kunnen raken.
De analoge weergave (de naald laat me als het ware 'mechanisch' zien, zonder dat ik in mijn hoofd hoef om te rekenen, hoeveel contrastbereik ik voor me heb en hoe ik mijn belichting moet aanpassen bij het gekozen gemiddelde grijs) compenseert dit risico echter ruimschoots.
Bovendien repareert Gossen deze apparaten nog steeds in originele staat met fabrieksgarantie.
Als je helemaal zeker wilt zijn, koop dan in ieder geval een grijskaart.
Dit is (zelfs bij de beste belichting) de enige betrouwbare referentiewaarde waarmee je, afgezien van de integrale meting, het neutrale grijs over het licht kunt meten.
Hartelijke groeten uit München:
Stefan
Wolfgg
Er is nog een handige truc die nog niet genoemd is:
In plaats van een grijskaart kun je ook gewoon een wit vel papier meten (gewoon kopieerpapier). De belichtingsmeter geeft dan vrijwel precies 2,5 stops te veel aan. Dus: als je op deze manier f/11,6 meet, is het juiste diafragma f/5,6.
Voordeel: het kost niets en je krijgt zelfs in donkere hoekjes van kerken of in de nachtelijke stad een duidelijke wijzeruitslag.
Groeten, Wolfgang
StefanCaspari
Er is nog een handige truc niet genoemd:
In plaats van een grijskaart kun je ook gewoon een wit vel papier meten (gewoon kopieerpapier). De belichtingsmeter geeft dan vrijwel precies 2,5 stops te veel aan. Dus: als je op deze manier f/11,6 meet, is het juiste diafragma f/5,6.
Voordeel: het kost niets en je krijgt zelfs in donkere hoekjes van kerken of in de nachtelijke stad een duidelijke wijzeruitslag.
Groeten, Wolfgang
Je hebt gelijk, Wolfgg!
Geweldig idee!
Groeten, Stefan
Gawan
Beste fotovrienden;
Bij de belichting vertrouw ik meestal op de belichtingsindicator / automatische belichting van de 35mm-camera’s. Alleen bij het gebruik van de 6x6-camera ben ik aangewezen op een externe “handmatige lichtmeter” – en gebruik ik daarvoor een Gossen Lunalite, zonder opzetstuk (hoewel die ook opzetstukken kan dragen).
Volgens de instructies van mijn broer, die ooit in een professionele studio heeft gewerkt, voer ik – vooral bij hogere contrasten – zowel een object- als een lichtmeting uit en zet ik het resultaat vervolgens, naar wens, om in de combinatie van sluitertijd en diafragma voor belichting. Bij de Hasselblad zijn er gewoon deze "waarden", bijvoorbeeld "14" bij daglicht buiten.
Met vriendelijke groet
Gawan