highscore
Hoi
?
Welke ISO-instelling moet ik kiezen?
De film is uit 1981
Van wat ik zo heb gelezen, zou ik gokken op 125 - 160 ASA.
De 400 ASA staat er immers niet meer op!
?
Aangezien ik 5 rolletjes heb gekregen, ga ik er één "opofferen" om te testen.
?
Groeten
highscore
?
Wolf_XL
...aan de gevoeligheid zal het waarschijnlijk niet liggen – eerder aan de achtergrondnevel... Maar even tussen ons gezegd – wat verwacht je eigenlijk van een film die inmiddels zo’n 36 jaar over de datum is... Film is nu eenmaal geen wijn, die in het ideale geval met de jaren beter wordt... Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat je met verouderde films geen bijzondere resultaten behaalt... In principe geldt echter: hoe gevoeliger de film, hoe sterker de achtergrondnevel...
highscore
Hoi Wolf
Wat ik van de film verwacht.
Eigenlijk helemaal niets. Vers is altijd beter!
Dat is mijn speeldrift en daarvoor ben ik 9 euro bereid te betalen.
Ik experimenteer graag.
Met deze 5 rolletjes is het net als met een berg. De bergbeklimmer beklimt hem omdat hij er is.
Van de zogenaamde lomografie moet ik trouwens helemaal niets hebben.
Ja, de basisnevel kan mijn plezier bederven.
Misschien kan ik vandaag al zien of dat zo is.
In ieder geval heb ik gisteren 30 keer een zwarte doek, een grijskaart en een witte doek gefotografeerd.
Als basis heb ik 160 ASA genomen.
Nu heb ik 16 filmstroken om de ontwikkeltijd bij verschillende ontwikkelaars grofweg te bepalen.
En hopelijk zal de sluier mijn plezier niet bederven.
Groeten
Highscore
Wolf_XL
...nou ja, ieder zijn eigen ding – als je het leuk vindt, ga je gang... ;-) Maar voor slechts vijf filmrolletjes zou ik me die moeite niet doen... Met mijn 170 meter goed gerijpte Agfa Isopan IF, die ik ooit op eBay heb gekocht, was het testen naar mijn mening wel de moeite waard – dat zijn tenslotte meer dan 100 filmrolletjes van 36 opnames...
highscore
Eh Wolf
Wat die gek betreft had je helemaal gelijk.
Helaas ook wat betreft die grijze sluier.
De dichtheid van de basissluier is 1,15, dus er was nauwelijks nog ruimte over voor een foto.
Het is ook onzin om hier naar een andere ontwikkelaar over te stappen.
Maar ik heb nu deze ervaring opgedaan.
Het is altijd beter om zelf negatieve ervaringen op te doen dan er alleen maar over te lezen of te horen.
Nu hoop ik alleen maar dat de 16 mm ORWO UN54 die ik nog verwacht, niet net zo slecht is als deze Ilford was.
Groeten
Highscore
Wolf_XL
...hoe minder gevoelig de film, hoe groter de kans dat er nog iets de moeite waard uitkomt...
highscore
Ik wil de 16 mm UN54 in compacte 110-cassettes laden.
Om die vervolgens in mijn Pentax 110 te gebruiken.
Met 122 meter zou ik voor een behoorlijk lange tijd genoeg materiaal hebben om bij te vullen.
highscore
Ik, de gek
heb net weer een van de stokoude filmrolletjes ontwikkeld.
En ik heb bruikbare negatieven gekregen!
Ze laten zich, weliswaar met een erg lange belichtingstijd van het fotopapier, heel goed afdrukken.
De achtergrondnevel heb ik kunnen verminderen door KBr aan de ontwikkelaar toe te voegen.
Maar het blijft toch een experiment!