Hallo,
Bij puur mechanische camera’s speelt de leeftijd van de camera slechts een kleine rol. In geval van twijfel haal je hem uit elkaar, maak je hem schoon en smeer je hem opnieuw in, en dan heb je er weer jarenlang plezier van.
Bij camera’s met elektronica ligt dat anders. Als de elektronica kapotgaat, is de camera afgedankt. Elektronica heeft altijd maar een beperkte levensduur; hoe complexer, hoe korter. Camera's met elektronica zijn nooit een aankoop voor het leven. Dat zal onze digitale vrienden binnenkort bijzonder hard treffen.
Met vriendelijke groeten
Renate
...op de een of andere manier krijg je die gedachte aan de "haperende en onvolmaakte" elektronica gewoon niet uit je hoofd... Ik denk dat er met betrekking tot elektronica in camera's vaak veel onzin de ronde doet. Je moet je gewoon losmaken van het idee dat mechanica en elektronica fundamenteel verschillen als het gaat om reserveonderdelen en reparaties. Of er nu een onvervangbaar onderdeel kapotgaat, of dat een niet meer verkrijgbare geïntegreerde schakeling het begeeft – het resultaat is in beide gevallen "edelschroot"... Het is waarschijnlijk eerder een psychologisch fenomeen: men lijkt de neiging te hebben het verlies beter te verwerken als men weet dat er iets mechanisch kapot is – als men het defect kan begrijpen. Een gebroken veer of een defect tandwiel wordt meestal met een spijtig schouderophalen geaccepteerd. Als het apparaat echter niet werkt vanwege een elektronisch defect, wordt er al snel gevloekt op die vervloekte elektronica... Daarbij is de camera met een elektronisch probleem ook niet "kapotter" dan die met de gebroken veer...
Over de discussie over elektronica kan ik het volgende zeggen:
In principe is de elektronica zelden het probleem – die is doorgaans slijtagevrij en veroudert slechts in zeer zeldzame gevallen (zoals bijvoorbeeld bij het condensatorprobleem van de Minolta's). Problemen worden meestal veroorzaakt door de interface met de mechanica. Hier worden meestal heel specifieke, cameraspecifieke onderdelen ingebouwd die niet door standaardonderdelen kunnen worden vervangen. Daaronder vallen onderdelen zoals speciaal gevormde potentiometers, speciale schakelaars en dergelijke. Je kunt daar zelden een onderdeel uit de knutselkist gebruiken – maar hetzelfde geldt ook voor mechanische onderdelen...
Nu ik erover nadenk, heb ik zeker meer camera's weggegooid vanwege mechanische defecten dan vanwege elektronische problemen...