Beef
Hoi,
Ik wilde even vragen met welke ontwikkelaar jullie goede resultaten hebben behaald in combinatie met de CHS-serie (vooral de 50).
De CHS 50 schijnt een erg scherpe film te zijn (vanwege de enkele emulsie) en zou waarschijnlijk genoeg kracht hebben voor een poster van kleinbeeldformaat... helaas zijn er helemaal geen gegevens over deze film beschikbaar. Nu dacht ik dat ik de scherpte met een fijnkorrelontwikkelaar (zoals bijvoorbeeld ATM49) weer teniet zou doen... en met een scherpteontwikkelaar (bijvoorbeeld RODINAL) weer een te grove korrel zou veroorzaken.
De vraag geldt natuurlijk niet alleen voor posters... ik wil me nu meer verdiepen in de CHS-serie en ben gewoon op zoek naar een optimale ontwikkelaar die me af en toe ook een sterke vergroting met acceptabele scherpte en korrel toestaat.
Tests in RODINAL hebben me niet zo enthousiast gemaakt, niet vanwege de scherpte of de korrel... de foto zelf zag er gewoon behoorlijk saai uit :P Maar dit "saai" kun je nu op verschillende manieren interpreteren.
Ik heb nu deze twee foto's ontdekt... die met de vrouw is blijkbaar in Ilford DDX ontwikkeld, die met de sneeuw in D76:
CHS 50 met DDX
CHS 50 met D76
Deze grijstinten zien er gewoon geweldig uit! Welke ontwikkelaar kunnen jullie in die richting aanbevelen? Met RODINAL maakten de foto's bij mij zo'n sombere indruk...misschien ook mijn fout... ik heb tenslotte eerst een CHS gebruikt :)
Met DDX en D76 heb ik gewoon geen ervaring. Ik zou ook een ontwikkelaar nodig hebben die lang meegaat (dus niet snel opraakt, zoals bijvoorbeeld Xtol) en goedkoop is.
Ik ben blij met tips ;)
Groeten
Andi
mdeutgen
Andi,
geef RODINAL of een soortgelijk product nog een kans. Ik weet uit eigen ervaring dat het een paar filmrolletjes extra kost voordat je de CHS onder de knie hebt. Zelf gebruik ik dit type film (de 50 en de 100) momenteel uitsluitend met RODINAL of R09. Ik heb zojuist twee R100's (Efke is naar mijn weten identiek aan ADOX CHS) ontwikkeld met R09 (ik heb nog APH09 in overvloed) – perfect.
Als alternatief heb ik D76 klaarstaan, een ontwikkelaar waarmee ik tot nu toe elke film heb kunnen ontwikkelen. Ik maak altijd een hele gallon aan en giet die dan over in literflessen. De ontwikkelaar gebruik ik dan over het algemeen 1+1 en haal zo uit de gallon met mijn Jobo-bussen 15xx 30 films.
Martin
Tandemfahren
Hoi!
Dat kan ik alleen maar beamen. Het kan even duren voordat CHS in RODINAL is uitgewerkt.
Ik ben nu na een paar kilometer (zo voelt het) bij zo'n combinatie van kantelen en stilhouden voor de 25er aangekomen en krijg nu geweldige schaduwweergave en grijswaarden met een aangename korrelstructuur – in ieder geval op rolfilm. De gevoeligheid is echter erg matig – 10 ASA, bah... maar met de RB op het statief moet je het toch liever niet overhaasten.
Omdat jullie er toch meteen naar vragen: 15 °C, 1+100, 30 sec. zachtjes kantelen, dan elke oneven minuut tot de 13e 3x (ca. 15 sec.), daarna stilzetten tot 30 min.
Dat levert 1,3 logD op voor zone 8 en 10 ASA. Ziet er geweldig uit, maar het duurt even, stromend water bevriezen lukt niet.
mijn 2cts.
Groeten
Frank
Beef
Hoi Martin,
Bedankt voor je antwoord.
Ja, ik ga het zeker nog even met RODINAL proberen... bij andere films levert het immers ook geweldige resultaten op. Voert je de belichting uit met de aangegeven gevoeligheid of iets hoger? Naar verluidt zou hij zijn 50 resp. 100 ASA zelfs in combinatie met RODINAL halen.
Ik heb D76 ook altijd al eens willen proberen, maar ik ben een beetje wantrouwig geworden ten opzichte van poederontwikkelaars... dat is de schuld van XTOL :P
Hoe lang kun je D76 bewaren? Ik vul mijn poederontwikkelaars ook af in donkerbruine Aponorm-glazen flessen.
En wat is nu precies de reden waarom je de CHS in combinatie met RODINAL gebruikt en niet met D76? :)
Hoi Frank ;)
15 °C is wel erg weinig :) Is de korrel bij zulke lage temperaturen echt zo extreem fijn?
Groeten
Andi
RolandLindner
Hoi Andi,
Met de CHS100 heb ik zeer goede ervaringen opgedaan met Ilfords nieuwe Ilfosol 3. De door mij vastgestelde ontwikkeltijd is 4,5 minuut bij een verdunning van 1:9 en een temperatuur van 20 °C. Op het hele internet is er geen informatie te vinden over deze combinatie, ook niet bij Impex of rechtstreeks bij Ilford.
Groeten,
Roland
mdeutgen
Andi,
dat met de belichting is een lastige kwestie; ik neig ernaar om de filmjes te overbelichten. Dat komt doordat ik ruim drie maanden geleden een tweedehands Retinette 1A heb gekocht en daarin nu de KB 100 of KB 50 (vergelijkbaar met ADOX CHS 100 resp. 50) gebruik. Ik gebruik geen belichtmeter en belicht "op het gevoel" tijdens de belichting op basis van ervaring. Dat werkt best goed. Wat ik me echter goed heb ingeprent, is het feit dat de films vroeger KB14, KB17 en KB21 heetten. Daarom geef ik een derde stop meer om op de "oude" gevoeligheden uit te komen. En precies daar vullen RODINAL en CHS elkaar in mijn ogen aan.
XTOL versus D76:
Zie je wel, en dat is precies wat me tot nu toe van de XTOL heeft weerhouden. D76 kan ik hier in Lehrte met kraanwater aanmaken, mijn gallon vul ik dan in vier Aponorm-flessen, er Protectan op en klaar is Kees. Bij deze manier van bewaren zou twaalf maanden haalbaar moeten zijn. Er zullen nu natuurlijk weer tal van bezwaren van andere kanten komen, maar dit komt overeen met mijn subjectief opgedane ervaringen.
D76 versus RODINAL:
Ik ben meer dan 25 jaar geleden begonnen in het schoollaboratorium van het plaatselijke gymnasium en destijds was de combinatie FP4 met RODINAL 1+50. Ik heb de ontwikkelaar leren waarderen en aangezien ik zelden afdrukken groter dan 18 x 24 maak, storen de invloeden me ook niet wezenlijk; mijn standaardformaat was aanvankelijk WPK, maar is inmiddels 13 x 18.
Een ander voordeel van RODINAL is dat het een hogere concentratie heeft. D76 (of vroeger ID11, toen dat nog in verpakkingen van 2,5 l tegen betaalbare prijzen verkrijgbaar was) heb ik altijd alleen aangemaakt als ik op vakantie was en met zo'n 40 zwart-witfilms terugkwam. Dan was het voor mij de moeite waard om 2,5 l of zelfs 1 gal (US) basisoplossing aan te maken. Voor de rest is RODINAL gewoon handiger als je maar één of twee filmrolletjes hoeft te ontwikkelen.
Martin
Tandemfahren
Hoi Andi,
nou, ik kan de korrelgrootte niet meten of zo, maar het ziet er mooi fijn en vooral met een goede scherpte uit, en in de winter is het ook lekker makkelijk om die 15° aan te houden – ik stook niet zo fanatiek.
Wat betreft "informatie op internet" – kijk eens, ik heb van een Gossen lunasix een "Densi" in elkaar geknutseld, die weliswaar geen kwantitatief onderbouwde waarden levert, maar wel consistente. De waarden komen echter heel goed overeen met die van Otto Beyer.
Test je combi hiermee en je hebt zekerheid in plaats van giswerk. Nooit meer zoeken op het internet.
Slechte foto's kun je dan ook nog steeds maken – ik bewijs het bijna dagelijks.
Zoek eens op "sw film testen", daar vind je hulp.
Groeten
Frank
Beef
Hoi,
ja, dat testen van de film is altijd een beetje een gedoe. Ik heb veel pagina’s over densitometrie gelezen, maar ik dacht altijd dat het ook gewoon genoeg was om foto’s te maken en de belichting/ontwikkeling naar eigen smaak aan te passen.
Maar als iedereen er zo enthousiast over is en ik daarmee daadwerkelijk het dure verspillen van film kan besparen, ga ik er binnenkort eindelijk een in elkaar knutselen :) Dan heb ik meteen een nieuw microcontrollerproject :P
En Martin, dat met de xtol-D76-vergelijking is interessant. Ik had altijd gedacht dat D76 al na ongeveer 6 weken niet meer bruikbaar was :)
Maar wat betreft rendement en opslag blijf ik toch liever bij RODINAL... ik heb hier al duizenden Aponorm-flessen staan ;) Maar ik ga D76 in de toekomst zeker eens proberen... maar eerst nog Diafine :)
Groeten
Andi
mdeutgen
En Martin, die vergelijking tussen X-TOL en D76 is interessant. Ik had altijd gedacht dat D76 al na ongeveer 6 weken niet meer bruikbaar was :lol:
Maar wat betreft rendement en bewaartijd blijf ik toch liever bij RODINAL... ik heb hier al duizenden Aponorm-flessen staan :lol: Maar ik ga D76 in de toekomst zeker eens proberen... maar eerst nog even Diafine :lol:
Andi,
dat geldt misschien voor de D76-moedervloeistof. Maar aangezien ik die nog verder verdun, heb ik geen probleem met "verontreinigde" moedervloeistof. Bovendien bespaar ik mezelf dan het rekenen met de verdunningsfactoren, waarvan de gegevens in mijn ogen toch alleen maar betere schattingen zijn. Met eenmalige ontwikkelaars zit je aan de veilige kant en heb je ook nog eens reproduceerbare resultaten.
In feite verschilt D76 dan niet veel van RODINAL. In beide gevallen heb je een concentraat dat je voor verder gebruik nog verdunt. RODINAL dan typisch 1+50, D76 daarentegen 'slechts' 1+1.
Martin
Tandemfahren
Hoi Andi, nogmaals,
omdat je toch naar de korrelgrootte had gevraagd, heb ik gisteren een 120-negatief (RODINAL 1+100, 15 °C) in de tafel gelegd en het beeld helemaal uitvergroot, d.w.z. met de 105-mm-lens iets groter dan 40 x 50 cm. Scherpstellen is nog steeds lastig, omdat de korrel bijna onzichtbaar is! Een kleine 13x18 uitsnedevergroting is nog steeds haarscherp, dus vanaf een volstrekt "onredelijke" kijkafstand. Onder een 6x loep zie je iets – o wonder.
Maar ik heb alleen de 25. Hoe 1+50 gaat, ben ik aan het uitzoeken. Een beetje sneller zou geen kwaad kunnen.
En als de korrel een klein beetje zichtbaarder zou worden, zou dat misschien zelfs goed zijn?
Ik wens jullie altijd goed licht toe
Frank
P.S. Ik heb net een DSLR gekocht, jullie mogen me nu met leedvermaak overladen!
RolandLindner
P.S. Ik heb net een DSLR gekocht, jullie mogen me nu gerust de wind van voren geven!
SPALTER!
**
Een beetje off-topic, maar wel over CHS. Ik heb bij Siegwart Schmitz op de Fotoböse een rol CHS100 meegenomen.
Is het normaal dat de filmpatronen zo slecht zijn gekrompen?
Ik heb niet eens de bieropener nodig om de patronen open te breken, de deksels zitten allemaal los.
Roland
HenningH
Is het normaal dat de filmcartridges zo slecht zijn gekrompen?
Hallo Roland,
Hoe zat het ook alweer met bug en feature..? :lol:
Het zijn als het ware herbruikbare patronen, die je gewoon weer kunt vullen.
Misschien niet per se geschikt als moordwapen, maar ze maken een flesopener overbodig...
Groeten
Henning
RolandLindner
Is het normaal dat de filmcassettes zo slecht zijn gekrompen?
Hallo Roland,
hoe zat dat ook alweer met bug en feature..? :lol:
met wat?
cfb_de
Is het normaal dat de filmcassettes zo slecht zijn vastgeklemd?
Hallo Roland,
hoe zat dat ook alweer met bugs en features..? :lol:
met wat??
It's not a bug, it's a feature. Een veelgebruikte uitspraak van programmeurs, standaard bij bepaalde producten voor de pc...
Met vriendelijke groeten,
Franz
Wolfgg
Er zijn rationeel denkende mensen die drie patronen kopen en er nog een rol van 100 fotokaders bij nemen, die ze vervolgens in de patronen vullen en zo voor de helft van de prijs fotograferen; zij zien de gemakkelijk verkrijgbare patronen als een voordeel. Wie dat niet van plan is en de patronen maar één keer gebruikt, ziet het als een minpunt (=fout).
Groeten, Wolfgang