Hallo,
Als ik het goed heb gelezen, zegt Lui iets over een lager contrast dan bij MCP. Maar dat hangt natuurlijk ook af van de maximale dichtheid. Of het papier nu twee, drie of vier stops van het negatiefcontrast weergeeft binnen dit contrastbereik, is een heel ander verhaal!
Een papier met een groter kopieerbereik kan er toch scherp uitzien als het zwart daar gewoon zwarter is.
En überhaupt wil ik nogmaals opmerken dat dit alles heel moeilijk te vergelijken is, omdat er zoveel parameters meespelen in het resultaat (chemie, filters enz.). Ik vind het voor mezelf heel prettig dat ik met de Analyzer in ieder geval bij benadering metingen kan doen, en die zien er voor mijn proces uit zoals ik heb gezegd.
Uiteindelijk is de situatie toch als volgt: je kunt je aanpassen aan het papier en het opmeten. Dan weet je heel precies hoe lang je moet ondergaan om een plek in het negatief precies op het gewenste bijna-wit te krijgen. De kopieeromvang bij de gekozen gradatie bepaalt dan waar de schaduwen in het negatief terechtkomen. Als je dat onder de knie hebt en de bij het negatief passende gradatie kiest, zou je altijd in staat moeten zijn om alle grijstinten te krijgen.
Als dat met het diepe zwart dan niet lukt, komt dat doordat het papier samen met de ontwikkelaar dat diepe zwart misschien niet kan produceren.
Aangezien je zegt dat een grove, zeer lange belichting al behoorlijk zwart oplevert, durf ik te wedden dat je met wat vallen en opstaan na verloop van tijd ook de negatieven goed voor elkaar krijgt. Het gaat veel sneller als je met een analyzer meet (professionals kunnen het vast ook zo, ik ben wat onhandig en maak graag gebruik van technische hulpmiddelen).
Groeten,
Philipp
Hallo Philipp,
bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik denk dat ik nu weet waar mijn probleem ligt. Warme zwarttinten komen op mij op de een of andere manier verzadigder over dan koude. Ik heb eens een sepia-afdruk gemaakt met EasyPrint-afdrukken... nu zien ze er verzadigder uit in de schaduwen.
Overigens heeft het fragment met de overvloedige proefbelichting weliswaar iets meer zwart dan op de afdrukken, maar niet zoveel als bij andere papiersoorten. Ik vind de naam EasyPrint een beetje onterecht, omdat je geen goede resultaten krijgt als je op het oog werkt (zoals ik doe). Maar goed, daar staat tegenover dat het papier wel lekker goedkoop is.
Conclusie: ik ga eens experimenteren met andere ontwikkelaars en droogmethoden (warm ontwikkelen zou over het algemeen warmere beelden moeten opleveren) en kijken of ik met dit papier afdrukken krijg die ik mooi vind. Misschien ligt het aan de productieconstantie en heb ik een slechte partij te pakken...
Groeten
Andreas