Aha, oké, bedankt!
Ik denk dat ik het toch eerst eens ga proberen met RODINAL of (net besteld) Ilfosol 3 (misschien beter, toch?). Dan heb ik misschien een wat duurdere film, maar daar staat tegenover dat er dan ook niet zoveel mis kan gaan als bij een compleet nieuw "systeem".
Wie is A.A.?
Eerst fixeren en dan ontwikkelen zou ook leuk moeten zijn :huh: maar dat is mij bijvoorbeeld nog nooit overkomen.
Bedankt
Fritz
Hoi nogmaals,
oh sorry, ik ben er even niet geweest, het antwoord is waarschijnlijk 'spu z', zoals de Latijnse spreekwijze zegt...
?, ja, Emofin is een tweebadontwikkelaar, maar dat was ook alleen maar als voorbeeld bedoeld, omdat ik de Delta er toevallig net mee had ingekalibreerd.
Wat zeker ook werkt, zo niet beter (en in ieder geval met een fijne korrel), bij "vermoedelijk" vergelijkbaar gebruik van de gevoeligheid, is de brood-en-boter-ontwikkelaar van de gastheer: ATM49. Dus als het daarmee niet lukt, lukt het met de buurman ook niet!
Maar dat is weer slechts een voorbeeld, gewoon eentje waar ik verstand van heb. Vlakkristallers houden niet van elke ontwikkelaar, dat moet je weten, maar ATM49 wel.
Overigens, bij het inmeten van de Ilford 3200 is mij het volgende ongelukje overkomen:
Oplossing 2 eerst ingeschonken!!!, 10(!) min. nietsvermoedend geschud en toen bij het teruggieten de fout opgemerkt!
In plaats van de hele boel in de prullenbak te gooien, heb ik maar gedaan alsof we het niet hadden opgemerkt en daarna oplossing 1, en weer oplossing 2
erin – zie daar: steile curve bij 1000 ISO! Alsof het een push van ca. +2 is geworden (N+2). Ooit ga ik dit eens proberen met foto's in plaats van teststrookjes. De korrel zag er in ieder geval interessant uit, niet fijn, maar ook niet vervaagd.
Hé, al eens spectaculaire foto's gezien van A.A.?
Fijn weekend
Frank