RainerQ
Hallo allemaal (en vooral Mirko),
Er was toch ooit sprake van een opvolger voor de oude Agfa MCC. Er waren zelfs al eerste tests uitgevoerd. Is dat project geschrapt?
Ik hoor graag van jullie
Rainer
MirkoBoeddecker
Hallo Rainer,
In hemelsnaam: NEE!
Het project is natuurlijk niet geschrapt. Bedankt dat je een nieuwe thread hebt gestart – ik zal die bovenaan vastzetten.
Het product is volledig ontwikkeld en de opschaling is ook uitgevoerd – alleen is er tot nu toe geen geschikte partner gevonden om barietpapier te coaten volgens onze kwaliteitseisen.
Dan rest ons alleen nog om het zelf te doen. Zelf doen kan echter pas als de eigen installatie draait en daar zijn alle betrokkenen al meerdere malen op hun neus gegaan wat betreft het aanvankelijke optimisme met betrekking tot planningen en specificaties.
Ik begrijp dat het van buitenaf bijna lijkt alsof de lichten uit zijn. Maar dat is niet zo – wees gerust. Inmiddels draait Phönix (voormalige machine K) al. De eerste proeven met water-gelatinemengsels staan voor volgende week op het programma.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
Andreas_23
- alleen is er tot nu toe geen geschikte partner gevonden om barietpapier te coaten volgens onze kwaliteitseisen.
Hallo Mirko,
waarom kan Inoviscoat dat niet? Zij beginnen toch ook met MCP en jij noemt hen ook als mogelijke partner voor het Polywarmtone-project.
Andreas
MirkoBoeddecker
Hallo Andreas,
Dat klopt helaas niet. Als Inoviscoat al met de MCP zou beginnen, dan zouden we nu ook de MCC kunnen produceren.
Inoviscoat produceert momenteel voor de MCP alleen de emulsies; het gieten gebeurt bij Agfa – juist omdat Phönix nog niet kan coaten.
Totdat het zover is met Polywarmton, draait de installatie natuurlijk gewoon door.
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
Wees gewoon eens eerlijk tegen je klanten en vertel de waarheid: er is momenteel geen enkele coatingfabrikant ter wereld die stoffig bariumsubstraat door zijn machines wil laten lopen. De installatie bij Fotokemika is daar helaas niet geschikt voor. Daarvoor is deze emulsie te complex.
Blijf eerlijk: precies daarom ontwikkel je met Inoviscoat je eigen coating. Maar dat kan nog wel een paar maanden duren.
Zeg het gewoon!
Het papier uit de testmachine is namelijk al heel goed. Zorg ervoor dat de machine minstens een breedte van 30 cm kan produceren. Bij voorkeur zonder gietfouten.
Dan kun je de wederopstanding uit de as voorlopig achterwege laten en meteen de basismarkt bedienen. Bijvoorbeeld mij. Rollen voor de start zouden voor mij voldoende zijn. Mijn ADOX-Vario-Classic-FB-rollen zijn inmiddels bijna op. In 30 mm breedte. Het kerstcadeau in 50 mm breedte tot nu toe slechts 3 m.
Het duurt nog wel even voordat de Phoenix weer leert vliegen. Laten we onszelf niets wijsmaken.
Sorry, je hebt je ver uit het raam gestoken en ik heb je net het reddingskoord om je schouders gelegd. Jammer als andere forumleden ook verstand hebben van productie ;-)
Franz
RainerQ
Hallo Mirko,
bedankt voor je snelle reactie. Dan is er dus nog hoop... (Jammer van het papier)
Rainer
MirkoBoeddecker
Franz,
sorry, maar ik begrijp je niet helemaal.
Wat heb je nu precies gezegd dat ik eerder niet of onduidelijk heb gezegd?
Help me even op weg – dan zal ik graag mijn standpunt geven.
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
Tot nu toe ontbreekt een verklaring van jouw kant dat er momenteel geen coater voor MCC-baryt is.
Ook ontbreekt een verklaring dat je op zoek bent naar een coater en dat je inderdaad zelfcoating als enige mogelijke optie moet overwegen.
Duidelijke termijnopgaven voor het MCC-project laten tot nu toe al enkele maanden op zich wachten.
Geef alsjeblieft eindelijk de volgende betrouwbare verklaring: "Wij bij FOTOIMPEX moeten voor de MCC eerst onze eigen coating opzetten. Dat duurt xx maanden."
Is dat zo moeilijk? Je houdt immers alle opties open. Alleen een duidelijke verklaring van de baas zou zeer wenselijk zijn.
Als alternatief zou je de testmachine voldoende kunnen kwalificeren, zodat deze producten levert die geschikt zijn voor klanten. Dat zou mijn voorstel zijn voor een snelle marktintroductie van MCC-nieuw.
Zijn alle vragen beantwoord?
Franz
MirkoBoeddecker
Er ontbreekt tot nu toe een uitspraak van jouw kant dat er momenteel geen coater voor MCC-baryt is.
Franz, dat is op zijn zachtst gezegd onzin. Ik heb vanaf het begin gezegd dat we de MCC pas kunnen produceren als onze eigen machine draait, omdat we daarvoor geen alternatieve coatingoptie tot onze beschikking hebben. Aangezien je ook actief was in dezelfde discussies, verbaast deze uitspraak me nu echt. Als niemand anders het doet en onze machine nog niet draait, wat is dan het verschil met jouw formulering?
Een uitspraak dat je op zoek bent naar een coater en in feite zelfcoating als enige mogelijke optie moet overwegen, ontbreekt ook.
Klopt. Zo zou ik het namelijk ook nooit uitdrukken. Het stond vanaf het begin vast dat we de MCC zelf moeten coaten en dat alleen de MCP extern gecoat kan worden. Externe coating stond bij de MCC tot nu toe eigenlijk nooit concreet ter discussie. Mocht daar verandering in komen, dan zijn we er meteen bij. Maar aangezien ik daarover nooit een uitspraak heb gedaan, kan ik die nu ook niet herzien.
Duidelijke data voor het MCC-project laten tot nu toe ook al enkele maanden op zich wachten.
Klopt. Nadat ik de deadline drie keer heb moeten laten vallen omdat de afspraken van alle betrokken experts niet haalbaar waren, communiceer ik nu in principe alleen nog maar de status quo die ik met eigen ogen heb gezien en weiger ik elke voorspelling over de toekomst. De huidige status quo staat hierboven. De feniks slaat al flink met zijn vleugels.
Geef alsjeblieft eindelijk de volgende betrouwbare verklaring: "Wij van FOTOIMPEX moeten voor de MCC eerst onze eigen coating opzetten. Dat duurt xx maanden."
"Wij, InovisCoat en FOTOIMPEX, kunnen de MCC coaten als we daarvoor een coatinginstallatie tot onze beschikking hebben." Wanneer dat zal zijn, hoor je meteen als het zover is.
Is dat zo moeilijk? Alle variabelen blijven voor jou immers open. Alleen een duidelijke uitspraak van de baas zou zeer wenselijk zijn.
Ik doe mijn uiterste best om me altijd duidelijk uit te drukken.
Als alternatief zou je de testmachine voldoende kunnen kwalificeren, zodat deze producten levert die geschikt zijn voor klanten. Dat zou mijn voorstel zijn voor een snelle marktintroductie van MCC-nieuw.
Ook denkbaar, maar niet in de voorgestelde vorm. De baanleiding is niet breed genoeg. Een volledig nieuwe baanleiding plus droger zou niet te financieren zijn, maar een machine voor de productie van tussenmaten is zeker een idee dat steeds weer terugkomt. Als ik even mag dromen: 50 cm gietbreedte, drievoudige cascade, dosering en ontgassing zonder doodvolume, 80 meter droogtraject, bevochtiging van de achterkant, rustend op een eigen stalen buisframe in een hal met enorme deuren, klaar voor transport...... ahhhhhh. Ken je er een? ;-)
Alle vragen beantwoord?
Idem?
Mirko