Beef
Hoi,
ik gebruik sinds kort de Variokontrast-filters van 9x9 cm die hier in de winkel verkrijgbaar zijn.
Ik pak de filters altijd bij de hoeken vast en plaats ze onder de lens van de vergroter op de houder voor het roodfilter.
Nu wilde ik de filters eens schoonmaken, want na verloop van tijd komen er natuurlijk vingerafdrukken en stof op. Toen ik vocht op de filterfolie aanbracht, moest ik het schoonmaken meteen stoppen!...De kleur kwam los...en dat alleen met water! Het voelt ongeveer hetzelfde aan als de gelatine laag van een negatief, als je die met water week maakt.
Wat heeft dit voor zin?! Kun je de filters elke maand weggooien en nieuwe kopen, of is er een manier om ze schoon te maken?
Groeten
Andi
cfb_de
Hallo Andi,
Deze filters hoef je niet schoon te maken. Je koopt gewoon nieuwe en profiteert van de constante filterwaarden.
Let wel: gelatinefilters moeten alles kunnen. Behalve water. Daarin spoelt alles weg. Daarom staat er ook in het gegevensblad dat je die dingen niet in water mag onderdompelen.
Groeten
Franz
Beef
Hoi Franz,
bedankt voor de info. Ik vraag me alleen af hoe je op het idee komt om dit met gelatine te doen :huh:
Ik ga de volgende keer de grote filters kopen en die boven bij de lamp over dat melkglas leggen... daar maakt een beetje vuil niet zoveel uit.
Groeten
Andi
MirkoBoeddecker
Hallo Andi,
Doe eens een voorstel voor een alternatief colloïde dat geschikt is voor cascade-coating, waterbestendig is (anders zou je het alleen in een explosieveilige installatie kunnen aanbrengen), bijna niets kost, composteerbaar en niet giftig is en niet reageert met de kleurstoffen.
Nee, grapje. De filters zijn erg voordelig en elke andere bekende productiemethode zou de prijs vertienvoudigen. Probeer er gewoon geen water op te spuiten en verwijder het stof met een kamelenharen borstel of microvezeldoek. In beperkte mate kan ook filmreiniger worden gebruikt voor hardnekkig vuil.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
cfb_de
Mirko,
FACK. (Voor wie niet bekend is met Usenet: "Helemaal mee eens!")
Met vriendelijke groeten,
Franz