MirkoBoeddecker
Er heerst momenteel nogal wat verwarring op de markt rond RODINAL – dat merken we aan de aanhoudende vraag.
Daarom hier een paar verduidelijkingen:
RODINAL
Als er ‘RODINAL’ op staat, zit er Agfa Rodinal in, geproduceerd in Vaihingen in een voormalige Agfa-fabriek.
Het product wordt onder stikstof afgevuld, zodat RODINAL helder blijft tot het moment van gebruik.
De benaming RODINAL is alleen te vinden op producten die tot een jaar geleden zijn geproduceerd.
RODINAL mag in Duitsland niet meer als productnaam voor RODINAL worden gebruikt (dit is iets ingewikkelder en zou deze lijst nu te lang maken).
Alleen R09
Waar alleen R09 op staat, staat ook de merkeigenaar van deze benaming als fabrikant op de fles vermeld: Calbe Fotochemie in Calbe aan de Saale (voormalig combinatbedrijf VEB ORWO en merkgebruiker van de benaming R09 sinds meer dan 50 jaar).
R09 met de toevoeging "one shot"
R09 met de toevoeging "one shot" is verrassend genoeg geen Calbe R09, maar originele RODINAL uit Vaihingen. Waarom de bottelaar juist deze benaming heeft gekozen, is mij niet bekend.
F09
F09 is de benaming van Foma voor R09. Het product is identiek aan R09 en is afkomstig van Calbe.
Dat is tenminste wat ik weet. Vroeger R09 oud (1+40), nu R09 nieuw (1+50).
APH 09 1+40 en APH 09 1+50
Dit is onze benaming voor R09 van Calbe.
Er zijn TWEE KWALITEITEN. APH 09 oud was verkrijgbaar in flessen van 1 liter en had de standaardverdunning 1+40. Het is identiek aan de oude R09 van Calbe.
APH 09 nieuw is door Calbe speciaal voor ons opnieuw afgestemd op de verdunning 1+50.
Het wordt verkocht in flessen van 500 ml en is identiek aan de nieuwe R09 van Calbe.
ADONAL
Onder de naam ADONAL zal originele RODINAL uit Vaihingen worden verkocht, zodra alle RODINAL met het Agfa-logo is uitverkocht. Het etiket zal zijn vormgegeven naar het origineel en er zal gebruik worden gemaakt van de originele fles. Het product wordt onder stikstof afgevuld, zodat ADONAL helder blijft tot het moment van opening.
Ik hoop dat hiermee alle onduidelijkheden zijn weggenomen – anders kunt u het ons gerust vragen.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
hansschneider
Mirko en alle anderen,
ik heb minder moeite met de verschillende benamingen dan met de volgende bewering over de houdbaarheid, om precies te zijn: met de uiteenlopende houdbaarheid.
Achtergrond: Zoals bekend is RODINAL „eeuwig“ houdbaar, of in ieder geval bijna eeuwig (om logische redenen zullen we de bewering „eeuwig“ noch kunnen bevestigen, noch weerleggen). Voor zover ik weet geldt dit zowel voor het vooroorlogse product als voor het naoorlogse Rodinal uit Vaihingen. Hierover kan ik het volgende zeggen: een fles die al tien jaar openstaat, werkt nog steeds (langetermijntest van mijn kant).
Nu is op een of ander forum de volgende bewering gedaan: Inderdaad, RODINAL uit Vaihingen met de Agfa-ruit zou "eeuwig" meegaan, terwijl Calbe-RODINAL (dus R 09 met 1:40) plotseling zou verdwijnen.
Het is duidelijk dat de RODINAL met de ruit (1:50) op een gegeven moment zodanig is aangepast dat oxidatie het niet donkerbruin laat worden, maar het is mij onduidelijk hoe de bewering, dat Orwo- of Calbe-RODINAL 1:40 zou plotseling kunnen verdwijnen, wordt onderbouwd – degene die dit beweerde, een soort foto-/filmhandelaar, als ik me goed herinner, gaf geen antwoord.
Heeft iemand een _onderbouwd_ antwoord? Graag geen gissingen, daar kan ik zelf wel voor zorgen.
Met vriendelijke groeten
Hans
orwograph
Waarschijnlijk is mijn antwoord te ondeskundig.
Maar waarom zou R09 slecht zijn, als het toch volgens het vooroorlogse recept wordt gemaakt en dus ‘klassieker’ is dan het ‘echte’ product?
Als je meer wilt weten, kun je trouwens bij Calbe bellen en met de mensen praten die er verstand van hebben.
Als je het helemaal empirisch wilt aanpakken, kijk dan eens op eBay, daar bieden mensen af en toe R09 uit de DDR-tijd aan. Proberen gaat boven studeren, toch?
Veel groeten,
Peter.
uworischki
Hallo Hans,
Ik gebruik nog steeds R09 uit 1988 (fles van 1 liter). Ik gebruik noch Protectan, noch enig ander middel om oxidatie te voorkomen; ik draai alleen de dop er weer op nadat ik er wat uit heb gehaald...
Ik gebruik deze fles nu sinds halverwege vorig jaar, niet zonder enige weemoed – want het is mijn laatste.
Groeten, Uwe
mdeutgen
Hallo allemaal,
Franz heeft het elders al heel mooi beschreven: voor de houdbaarheid van RODINAL en soortgelijke ontwikkelaars is een goede opslag van belang. De oude RODINAL werd bewaard in glazen flessen en die zijn, zoals bekend, gasdichter dan alles wat van kunststof is. Daarom heb ik mijn RODINAL/R09/APH09 na aankoop altijd overgegoten in een glazen fles.
Sinds vorig jaar gebruik ik regelmatig een liter APH09, die ik eerder in vier porties van 250 ml heb overgegoten. De flessen die ik sinds het overgieten niet meer heb aangeraakt, verschillen duidelijk van die welke ik bijna wekelijks open.
Gisteren heb ik mijn voorraad nog eens doorgenomen (en opgeruimd) en daarbij kwam ik een flesje van 0,1 l Paranol tegen. Ik weet niet hoe oud die was, maar na het openen van de verzegeling had ik slechts 70 ml in de maatbeker. Daarom durf ik nu een beetje uit de hoek te komen en te beweren dat niet elk soort kunststof geschikt is voor langdurige opslag. Dat gas door kunststof diffundeert, is algemeen bekend (waarom heeft CC er zo lang over gedaan om eindelijk van glas over te stappen op PET – logisch, men moest eerst met PET kunnen omgaan), maar dat vloeistof uit een verzegelde fles verdampt, was ook mij niet bekend.
En zoals Hans zo mooi schrijft: of het "eeuwig" is, zullen we ook niet kunnen controleren.
Martin