Waarom denkt eigenlijk iedereen dat film per meter zo geweldig is? Waarom komt bijna niemand op het idee dat dat bij papier net zo goed zou kunnen zijn?
Soms denk ik echt dat de gemiddelde amateurfotograaf van tegenwoordig grotendeels met zijn hersenen op stand-by door de wereld rent. Film op rol is per vierkante meter aanzienlijk goedkoper.
Dat ligt misschien niet alleen aan het feit dat de andere amateurfotografen hun hersenen uitschakelen, maar kan ook andere redenen hebben.
Thomas noemde er bijvoorbeeld één. Een andere reden zou zijn dat papier op rol ook niet per se aanzienlijk goedkoper is dan losse vellen, zoals dat soms wel het geval is bij film op rol. In dat geval heeft het knipwerk nauwelijks voordelen. En zelfs als het goedkoper zou zijn: misschien wil ik geen 84 meter fotopapier thuis hebben liggen, en wil ik gewoon mijn papier uit de doos halen, in de cassette doen, voor belichting zorgen, ontwikkelen, klaar. En het knipwerk met de rolknipper van 10 euro van Aldi: rechte hoeken zijn niet echt haalbaar (tenminste, als ik dat ding bedien) -> ik heb ook niet per se bij elke tweede snede een rechte hoek, waar het vergrotingsframe blij mee zou zijn.
Je koopt onder bepaalde omstandigheden ook een belegd broodje bij de bakker, hoewel het veel goedkoper zou zijn om de broodjes zelf te beleggen, of je rijdt met de auto naar de supermarkt, hoewel het misschien veel goedkoper zou zijn om te voet of met de fiets te gaan, sommige mensen laten zelfs een pizza bezorgen. En dat ook niet per se alleen omdat ze niet zo slim zijn als een Franz.
Groeten
Bernhard