Beste fotovrienden,
Ik heb deze week twee tweedehands middenformaatcamera’s in handen gekregen. Het gaat om een
Praktika L en een Flexaret Automat (het exacte model is niet duidelijk). De Praktika L
lijkt qua opbouw en werking op mijn oudere analoge spiegelreflexcamera’s EXA 1C, EXA II en Exakta Varex IIb.
Met de Flexaret heb ik zo mijn twijfels of deze nog wel goed zal werken. Ik heb nog nooit eerder
met een middenformaatcamera gewerkt, alleen met de hierboven beschreven 35mm-spiegelreflexcamera's.
De volgende kenmerken heb ik bij de Flexaret kunnen vaststellen en ik zou jullie willen vragen mij te vertellen of deze
kloppen of dat het model mogelijk defect is.
1.) De ontspanknop kan maar half worden ingedrukt, hoewel de vergrendeling is uitgeschakeld. (Apparaat is zonder film)
2.) Alleen in geopende toestand kan de ontspanknop helemaal worden ingedrukt.
3.) Na het afdrukken kan ik in de zoeker nog steeds alles zien, het beeld zou eigenlijk zwart moeten zijn.
4.) De onderste lens van de tweelens-spiegelreflexcamera is altijd gesloten. Normaal?
5.) Bij het opwinden krijg ik geen duidelijke feedback!
Het zou me erg helpen als ik een beschrijving in het Duits zou kunnen krijgen. Verder zou
ik willen weten welke rolfilms ik nodig heb (voor beide camera's) en waar ik die kan kopen. Ik wil
voornamelijk zwart-witfoto's maken. De optionele accessoires voor het gebruik van 35mm-film zijn niet aanwezig.
Bij voorbaat hartelijk dank en fijne paasdagen. :lol:
Met vriendelijke groet
fotodude
Hallo fotodude,
Gefeliciteerd met de Flexaret automat – een prachtig toestel. Overigens kan de "automat" ook wel Flexaret VI worden genoemd; het serienummer van jouw exemplaar begint waarschijnlijk met 6-nnnn... .
Ad 1: Dat is normaal als er geen film is geplaatst.
Ad 2: Ook correct.
Ad 3: Nee, en dat is maar goed ook. Dat is immers een van de voordelen van een spiegelreflexcamera met twee optische systemen: het zoekerbeeld is te allen tijde zichtbaar, voor, tijdens en na de belichting, omdat het optische pad van de zoeker volledig onafhankelijk is van het optische opnamepad. Daarom heeft dit toestel immers twee onafhankelijke objectieven.
Ad 4: Een lens die altijd gesloten is, geeft maar beperkt plezier bij het fotograferen. Hij zou in ieder geval af en toe moeten openen voor belichting... Grapjes terzijde, hij gaat niet open (zie ad 1) als er geen film in zit. Maar met de achterwand open zou de sluiter toch moeten openen als je hebt gespannen en de ontspanknop indrukt. Anders is een reparatie nodig, of heb je een nieuwe briefbeschermer.
Ad 5: Wat voor soort feedback verwacht je? Zolang er geen film is geplaatst, zul je bij het opwinden of draaien bij het eerste kwart van de draai een lichte weerstand merken, waarbij de sluiter wordt gespannen. Daarna kun je draaien tot sint-juttemis. Anders is het als er een (overigens doodgewone rolfilm type 120) is geplaatst: dan is het na het spannen en het filmtransport naar het volgende beeld afgelopen. Verder draaien is dan pas mogelijk na het afdrukken.
Ik kan geen Duitse handleiding aanbieden, ik heb er ook lang naar gezocht en uiteindelijk een Engelse gevonden. Als je geïnteresseerd bent, kan ik die naar je mailen.
Veel plezier met het toestel!
Groeten en fijne Pasen,
Michael
Oh ja, nog één ding: de filmtransport wordt via rollen gedetecteerd. Deze reageren verschillend op de verschillende filmmaterialen. Zo kreeg ik met een Chinese Lucky-film beeldoverlappingen, die ik bij een oude Foma-film niet kon waarnemen. Als er dus problemen in deze richting optreden, hoeft het niet aan de camera te liggen.
EDIT - Toevoeging, ik heb zojuist je e-mail nog eens gelezen. Even voor de duidelijkheid: de Praktica L is geen middenformaatcamera, maar behoort tot het genre van de 35mm-camera's en is zelfs relatief nauw verwant aan je reeds aanwezige EXA's en de EXAKTA. Deze wordt/worden gevuld met 35mm-film (type 135), die op zijn beurt niet of alleen met de juiste extra onderdelen in de Flexaret kan worden gebruikt. Voor je eerste stappen zou je je echter eens moeten verdiepen in de normale rolfilm (type 120).