Beef
Hoi,
Ik heb de afgelopen dagen de ADOX CHS 100 Art eens uitgeprobeerd. De eerste resultaten met deze film in RODINAL zijn geweldig.
Het viel me echter op dat de film aan BEIDE kanten met gelatine is gecoat. Als hij droog is, is de ene kant mat en glanst de andere (dus heel normaal). Maar bij het spoelen merk je dat de "gladde kant" gecoat is (glibberig en opgezwollen)... bovendien kun je de "doorzichtige" emulsie eraf krabben.
Was dit een fabricagefout, of is de film bewust aan beide kanten gecoat? :lol:
Wat is hiervan het voordeel? Het enige wat me meteen opviel... de film is door de gelatinecoating aan beide kanten ontzettend moeilijk af te strippen :)
Groeten
Andi
cfb_de
Hallo Andi,
De coating aan de achterkant (elders ook wel "no-curl" genoemd) voorkomt dat de film tijdens het drogen te veel opkrult.
Met vriendelijke groeten,
Franz
MirkoBoeddecker
Hallo Andi,
we zijn voor alle CHS-films overgestapt op PET-dragers met een coating aan de achterzijde.
Het prijsvoordeel van de drager compenseert de kosten van de dubbele coating.
De belangrijkste reden is dat de ongecoate triacetaatdrager erg gevoelig was voor krassen aan de achterzijde.
Door het transport van de films over de drukplaat of het oprollen in de camera kunnen er heel fijne microkrasjes ontstaan. Die hebben 80 jaar lang niemand gestoord, omdat ze in het conventionele proces niet zichtbaar waren – maar toen werden de scanners uitgevonden. Scanners brengen deze krasjes aan het licht en we waren gedwongen om actie te ondernemen.
De coating op de achterkant lost het probleem op doordat deze fijne krasjes worden opgevangen door de gelatine-laag en tijdens het ontwikkelingsproces "opzwellen" (het oppervlak van de gelatine is weer glad na het drogen).
De films op PET-drager zijn gemarkeerd met een sticker "PET".
Er worden momenteel nieuwe verpakkingen gedrukt.
Franz is een voorstander van triacetaat – ik eigenlijk ook (vooral vanwege de geringere slijtage van de vele duizenden euro's kostende perforatiestansen ;-) maar aan beide zijden gecoat triacetaat is zo duur geworden dat we met de CHS niet meer concurrerend zouden zijn geweest als we triacetaat als drager hadden behouden.
Alle klanten zouden dan zijn overgestapt op de goedkopere efke-film.
Bij de nieuwe AP 100-films (APX-emulsie) zijn we van plan deze kwaliteit (triacetaat met coating aan de achterzijde) te introduceren. Deze films kunnen qua prijs iets boven de CHS-films worden gepositioneerd.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
mdeutgen
Mirko,
heb ik het goed begrepen: het door jou genoemde effect van de microscheurtjes, die je dan als krasjes waarneemt, komt alleen aan het licht als je je negatieven scant? Ik maak daar duidelijk uit op dat ik er bij een klassieke analoge ontwikkeling nog steeds bijna niets van merk...
Je schrijft heel duidelijk dat de CHS zich hierdoor onderscheidt van de Efke. Is het dan de moeite waard om fotochemische middelen op twee verschillende dragers te gieten? Ik zou toch eerder verwachten dat men de hoeveelheden die onder beide namen worden verpakt, samenvoegt en dan strategisch slimmer kan inkopen.
Groeten
Martin
MirkoBoeddecker
Martin,
Je hebt me verkeerd begrepen. Als we bij triacetaat waren gebleven, zouden de films anders zijn geweest, maar ook duurder. We hebben daar om kostenredenen vanaf gezien.
Het gieten op twee verschillende dragers is niet zozeer het probleem.
Groeten,
Mirko
mdeutgen
Mirko,
mea culpa, ik heb het verkeerd begrepen!
Als je je uitspraken nog eens doorleest, komt ook jouw standpunt naar voren, mits je niet al te snel de verkeerde conclusie trekt.
Ik had in mijn bericht al mijn twijfels geuit over de vraag of het de moeite waard zou zijn om op verschillende dragers te gieten. Technisch gezien is dat natuurlijk haalbaar, daar gaat het niet om. De kernvraag is in hoeverre dat economisch rendabel is. Ik heb daar mijn gegronde twijfels over, of Fotochemika de hoeveelheden produceert om zoiets überhaupt te kunnen overwegen. Fotochemika is geen "grootspeler" zoals Fuji, Ilford of Kodak en men zal in Kroatië heel nauwkeurig moeten rekenen. Hopelijk rekent men daar nog heel lang en heel grondig...
Ik heb net mijn laatste CHS 100 ART van vorig jaar (dat was de batch waarbij noch de "houdbaarheidsdatum" noch het batchnummer op de sticker waren afgedrukt) ontwikkeld en ondanks alle voorzichtigheid een paar krasjes op de film. Ik wacht wel even af hoe de nieuwe drager zich daar gedraagt...
Martin