chriwurz Hallo, Ik heb zojuist de hele productie van twee zware dagen in het lab in de prullenbak moeten gooien. Misschien kan iemand me helpen met een idee wat er gebeurd zou kunnen zijn – ik kan het zelf niet verklaren. Kentmere VC Select RC-papier glanzend, vers geleverd, ontwikkeld in Agfa Multicontrast, citroenzuur-stopbad, daarna 6 minuten gefixeerd in A300, tot slot één tot twee minuten ADOSTAB-bad. De foto's zagen er aanvankelijk onberispelijk uit, ook na het drogen. Een tot twee dagen later plotseling witte, streepachtige vlekken, als wolken, op alle foto's, deels vlak over meerdere centimeters lengte, deels puntvormig. Zoals gezegd heb ik geen verklaring voor dit fenomeen. Ik werk doorgaans met bariet en heb nog nooit dit soort problemen gehad. RC is nogal ongebruikelijk voor mij. Is er iets waar ik geen rekening mee heb gehouden? Waar denken jullie dat de fout zit? Bedankt voor jullie advies. Groeten, Christian
cfb_de ...wat me meteen opvalt is: waar is het wassen?Dat wilde ik gisteren ook al schrijven. Ik kon me toen echter niet voorstellen dat men het wassen zou kunnen vergeten. Met vriendelijke groeten, Franz
chriwurz Hallo Mirko, Franz, Ik ben natuurlijk vergeten het wassen te vermelden: 3-4 minuten onder stromend water tussen het fixeren en ADOSTAB. Groeten, Christian
MirkoBoeddecker Hallo Christian, Ik heb dit gevraagd omdat je foutbeschrijving hierop zou kunnen duiden en omdat het heel goed mogelijk is dat men de werking van ADOSTAB verkeerd interpreteert. Vraag: Was het water ook 20 graden? ADOSTAB is geen vervanging voor een goede fixatie en wassing. Het werkt niet zoals bijvoorbeeld Lavaquick. Integendeel, als er nog restanten zilver of fixeer in de foto zitten wanneer deze in ADOSTAB komt, wordt vlekvorming versneld als indicator voor onvoldoende fixatie/wassen, vergelijkbaar met selenetoning. Daarom kan het goed zijn dat de foto's de volgende ochtend al "teken van verval" vertonen. Er kunnen echter ook andere oorzaken zijn. Ik zou zo'n fout wel eens kunnen bekijken als je hem zou kunnen inscannen en in de galerij uploaden. We hebben hier al de meest onmogelijke dingen gehad en veel hebben we kunnen oplossen. Met vriendelijke groeten, Mirko
chriwurz Hallo Mirko, Het water was 20 graden, misschien zelfs iets warmer. Ik kan me niet echt voorstellen dat ik niet lang genoeg gefixeerd heb. Zoals gezegd: minstens 6 minuten, in ongebruikte fixeer. Op de verpakking van A300 wordt, voor zover ik weet, 5-8 minuten aanbevolen. Het klopt toch dat ADOSTAB niet meer wordt geanalyseerd? Ik heb de foto's alleen boven de bak laten uitlekken, niet afgestreken, en in deze toestand te drogen gelegd. Bedankt voor je aanbod om eens naar een van de foto's te kijken. Helaas heb ik thuis geen scanner. Ik ga het vanuit mijn kantoor proberen, daar staat er een. Ik ben daar echter pas halverwege volgende week weer. Het zal dus even duren. Met vriendelijke groeten Christian