MartinZink
Liefhebbers van analoge fotografie,
een nieuweling heeft een vraag over de ADOX-films.
De Adox-films zouden aan de oppervlakte erg zacht zijn, ... d.w.z. krasgevoelig!
Wat kunnen jullie hierover vertellen?
Even kort over de nieuweling! :(
Nadat de analoge techniek me zo'n beetje was gaan vervelen, ben ik sinds een paar weken "back to the roots" en heb ik de "digitale" apparatuur in de kast opgeborgen.
Ik heb weer analoge apparatuur aangeschaft (ik heb mijn zinnen gezet op Olympus), ben momenteel bezig met het testen van films en heb er enorm veel plezier in. Ontwikkeling en een eigen lab volgen binnenkort.
Ik zal jullie dus regelmatig lastigvallen met beginnersvragen! :rolleyes:
Groeten, Martin
Andreas_23
Hallo Martin,
Ja, die gevoeligheid van het oppervlak wordt altijd aan de CHS toegeschreven. Als je de film voorzichtig behandelt zolang hij nog nat is (bijvoorbeeld geen filmstrijker gebruiken, maar dat zou ik bij geen enkele andere film doen), zouden er geen problemen moeten zijn. Ik heb er in ieder geval nog geen gehad.
Met vriendelijke groeten,
Andreas
Wolfgg
Hallo Martin,
dat soort uitspraken komen misschien van mensen die van beroep houthakker zijn en daar ook de nodige handen voor hebben. Alle hedendaagse films zijn robuust genoeg voor het dagelijkse werk in het lab. Er is immers geen reden om een natte film aan te raken: gebruik gedestilleerd water voor het netmiddelbad, hang de film op en klaar is Kees. Als er ooit een gevoelige film was, dan was het wel Ektachrome-X (E4-proces). Je hoefde die maar aan te raken en de bovenste emulsie plakte al aan je vinger.
Groeten, Wolfgang
VolkerSchulz
Ik gebruik de EFKE KB 50, die identiek is aan de ADOX CHS.
Na het spoelen in het spoelbad hang ik al mijn films op en veeg ik het overtollige water eraf met twee natte vingers. Tot nu toe heb ik hiermee nog geen enkele film bekrast. Ook geen EFKE/ADOX CHS.
Veel succes!
Volker